Kdo zachrání Alitalii?

  • 16.02.2019 17:00

Alitalia je od roku 2017 v insolvenčním řízení a italská vláda prochází privatizační agónií, která by měla zajistit zájemce o problematickou společnost. Zatím marně. Nejnověji jsou mezi potenciálními zájemci easyJet a Delta Air Lines. Ty se pokouší ve spolupráci se státními železnicemi Ferrovie dello Stato dohodnout principy nepravděpodobného partnerství, které by dalo dohromady vítěznou (a zřejmě také jedinou) nabídku na nákup zkrachovalé společnosti, která je v insolvenčním řízení již podruhé během deseti let.

Delta a easyJet se pokusily naposledy v říjnu, ale tehdy byla favoritem právě státní železniční společnost, takže to vypadalo spíše na zestátnění Alitalie než privatizaci. A i když v  Evropské komisi je asi možné leccos, zdá se, že takové řešení by nezískalo potřebný souhlas. Proto vstupují privátní společnosti znovu do hry. Ponecháváme stranou, jaký by asi byl osud zkrachovalé letecké společnosti vedené k záchraně státní železniční společností. 

Partnerství Delta – easyJet dává velký smysl, neboť pro Deltu nabízí možnost posílit své postavení na trhu transatlantických linek a easyJetu významně posílit své pozice na panevropském trhu. V podstatě je to opět model Air Berlin, tentokráte by pouze na místě Lufthansy byla Delta. Ferrovie dello Stato tvrdí, že chtějí vést restrukturalizaci, ale po boku industriálního hráče. Dvě špičkové letecké společnosti by tuto představu bohatě splňovaly. Ferrovia by pak mohla využívat vztahů s vládou a vytvořit pro restrukturalizaci prostor i politickou podporu.  

Lufthansa, která měla dříve o Alitalii také zájem, by o koupi uvažovala pouze v případě, kdy by společnost uskutečnila potřebné škrty a snížila počty zaměstnanců ještě v době, kdy je řízena správcem konkursní podstaty. To je samozřejmě málo realistický scénář. Air France-KLM, partneři Alitalie v alianci SkyTeam, o Alitalii zájem nemají.

Alitalia je tradičně neúspěšnou společností, které nepomohlo ani partnerství s Etihadem, který do společnosti vložil 1,7 mld. EUR. A protože Alitalia v roce 2017 záchranný plán Etihadu (jako 49% vlastníka) odmítla, Etihad z Alitalie odešel a poslal tím firmu do insolvence. Od té doby přežívá Alitalia z překlenovacích úvěrů italské vlády, které měla splatit v prosinci. O prodloužení termínu splatnosti se nyní jedná.

Alitalia provozuje 98 letadel, obsluhuje 94 destinací a má 12 000 zaměstnanců. (Foto: Alitalia, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace