Alitalia na námluvách?

  • 11.01.2019 16:00

Italské vládě už nezbývá moc času vyřešit vleklou privatizační agónii ztrátové Alitalie, která nyní přežívá díky překlenovacím úvěrům. Jejich legitimitu navíc vloni zpochybnila Evropská komise. Nově se nyní objevuje úvaha, že Alitalii může koupit Delta Air Lines. Tomu by nasvědčoval fakt, že vedení obou společností se mají setkat v Atlantě.

Mezi zájemce o Alitalii již dříve patřili:

  • Lufthansa - zájem expandovat do Itálie. Shledala však, že transformace společnosti se státní účastí může být problematická
  • easyJet – převzetím Alitalie posílit na evropském trhu a díky svým zkušenostem pomoci snížit či zastavit ztráty. Naopak nemá zájem o dálkové linky
  • Delta Air Lines – získala by silnou přítomnost v Evropě a zaměřila se na rozvoj dálkových linek. Delta je tedy ve hře již nějakou dobu, byť dříve nebyla považována za favorita.

Vláda si v minulosti pohrávala ve snaze zachovat Alitalii italskou také s možnou účastí některé domácí státní firmy, např. státní železnice. Je však otázka, zda by taková kombinace mohla mít šanci na úspěch a zda by byla schválena orgány EU. Vláda také zamítla možnost prodeje společnosti po částech, tj. odmítla replikovat velmi úspěšný případ řešení bankrotu Air Berlin. Tím se zásadně zhoršila tato příležitost pro kombinaci Lufthansa a easyJet. Není přitom známo, že by ve hře byl ještě další zájemce z řad významných leteckých společností.

Takže eliminační metodou jsme zase u Delty příp. Delty a finančního investora. Pro italskou vládu může být Delta atraktivním partnerem, protože fokus na dálkové linky dovolí zachovat zaměstnanost ve společnosti. Naopak pro Deltu se může jednat o expanzní krok na evropský trh, a to v situaci, kdy americký trh je nasycený a nedává již příliš možností pro další neorganický růst. Delta se také zdá být inspirována kroky Qatar Airways, která vytváří kapitálovými podíly v různých společnostech v podstatě nový typ aliance a zároveň zvyšuje své výnosy. Do portfolia společnosti patří China Southern, LATAM, IAG Group a podíly v řadě letišť včetně Heathrow. Do určité míry by převzetí Alitalie mohlo omezit expanzi Air Italy na transatlantických linkách. Air Italy je ze 49 % vlastněná právě Qatar Airways a má podle všeho zprostředkovaně umožnit Qataru zvyšovat počet letů do USA.

Alitalia provozuje 98 letadel, létá do 94 destinací a má 12000 zaměstnanců. Management Delty by nepochybně pomohl Alitalii v transformaci směrem k profitabilní společnosti, tedy alespoň za předpokladu, že budou zvládnuty odbory a případné interference vlády do řízení společnosti. V roce 2014 vstoupila s podílem 49 % do Alitalie společnost Etihad, ale snahy o restrukturalizaci společnosti a snížení nákladů zkrachovaly. (Foto: Alitalia, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace