Očekávaný rozvoj linek do Prahy

Po listopadové slotové konferenci v Montrealu jsme požádali zástupce Letiště Praha o vyjádření k plánům rozvoje letiště. Přinášíme jejich stručné shrnutí.

Foto Michal Plot

V rámci rozvoje linek je asi nejzajímavější zprávou potvrzení jednání se společností Emirates. Tento dopravce sice volné kapacity přednostně umisťuje na západoevropský trh a zavedení každodenní linky z Dubaje tedy nemůžeme očekávat již v roce 2008, jednání však pokračují a jsou ve fázi dolaďování podrobných podmínek zahájení provozu. Rozhodnutí očekávejme v polovině příštího roku.

Foto Michal Krsek

Letos zavedená linka do Prahy je nejvíce ziskovou nově zavedenou linkou společnosti Delta z Atlanty. Proto se hovoří i o přechodu na každodenní frekvenci. Velmi zajímavou oblastí jsou linky na Dálný Východ. Zde vedení letiště jedná ve spolupráci s ČSA s dopravci, kteří jsou členy aliance SkyTeam (ta má na provozu pražského letiště 52procentní podíl). Doplnění stálých letů Korean Air a letních charterů z Japonska by pro letiště bylo jistě přínosem.

Foto Michal Kohutič

Na evropských tratích přibude již v letním letovém řádu linka do Bordeaux přes Mnichov, jedna noční rotace Air France z Paříže, uvažuje se i o posílení spojů do Lyonu s možnou návazností na celou oblast jižní Francie i další dálkové lety. Smart Wings nově nabízejí cesty do Valencie, Sky Europe do Malagy, Varny a Zadaru, a ČSA zahajují pravidelné lety do Heraklionu. ČSA pokračují i v rozvoji sítě směrem na východ a přibývají již dříve avizované lety do Tbilisi, Almaty, Damašku, a případně i Rostova na Donu. Vedení letiště se chce zaměřit i na posílení nízkonákladových linek do Německa, Polska a postupně i do balkánských zemí.

Foto Martin Velebil

Další zajímavou oblastí je snaha o zachování spojení do míst, kam z různých důvodů ruší spojení dosavadní dopravci. V současné době je asi nejbolavější spojení s Kanadou, odkud odcházejí České aerolinie. Letiště Praha nechtělo pasivně čekat na rozhodnutí a nemít možnost nahradit provoz jiným dopravcem, a proto již od chvíle, kdy ČSA začaly zvažovat budoucnost dálkových linek, probíhají jednání se společností Air Transat.

Tato společnost se jeví jako nejslibnější, protože na české straně v současnosti není jiný dopravce schopný zajistit transatlantický provoz a společnost Air Canada je součástí Star Alliance. Pro případ, že by tato společnost zcela nahradila linku, kterou opustil národní dopravce, může získat výhody až 5letého pobídkového programu umožňujícího například dočasné významné slevy na přistávacích poplatcích. Tento koncept byl schválen Ministerstvem dopravy a odpovídá všem příslušným předpisům. Air Transat má od Letiště Praha k dispozici veškeré podklady, provozní data, MIDT, atd. a jeho rozhodnutí závisí na dohodě se silným partnerem na české straně (tím může být teoreticky pouze ČSA). Pokud nedojde k uzavření spolupráce mezi dopravci, ztrácí Praha přímé spojení s Montrealem a na zimní sezónu i s Torontem.

Autor: planes.cz



Související kategorie

Komentáře



dominik - nepřihlášený host
05.05.2008 19:01
hele zajímám se o čsa

je pravda že by čsa mohly prodat boeingy 737 a místo nich koupit 1 boeinga 787 dreamliner. Nebo mohly by koupit a-330.A-310 se do flotily docela hodí ale čsa koupily ještě a-319 což je malé letadlo. Hodil by se ten 787 nebo a-330.

JS - nepřihlášený host
22.01.2008 07:03
Pozde

Ted uz je pozde, bylo to prosrano uz davno. Konec IL-62 + nevhodna nahrada A310 = konec dalkovych letu. Od te doby uz je to jen stale prodluzovana agonie - snaha aby CSA mela image transkontinentalniho dopravce a "velke ryby" i presto, ze na to nema letadla, strategii prodeje atd, atd. Vzdyt je to uplne smesny. Kdyby uz davno zrusili pruserovou dalkovou flotilu a prodali obstarozni 310, ktere konstrukcne nejsou urceny k tomuto pouziti, mohli se vice zamerit na rozvoj strednich trati. Kdo si jamu kope, sam do ni pada. CSA si ji kope uz leta, uz je tedy dost hluboka a sami se z toho nevyhrabou. Pokud jim nekdo pomuze, tak to bude v jeho prospech, nikoli v prospech znacky CSA. Pokud budouci investor bude nejaka velka spolecnost, bude mit sve zavedene dalkovky a "divize CSA" bude vhodnym doplnkem k prodlouzeni site linek v regionu stredni Evropy a smerem na vychod. Dokazal bych si to predstavit treba jako takovy zajimavy add-on treba k Virgin apod.

FlyingJ - nepřihlášený host
03.01.2008 17:17
!

To je pravda, myslim že pořád maj lety do Lagosu a dalších pochybných destinací. Kdyby bylo po mym, prodám všechny A310 a koupim 2 A330 a jednu A340 a lítám na trochu delší lety třeba do LAX nebo PEK...

Tomáš Kohout - nepřihlášený host
31.12.2007 19:15
ETOPS

en.wikipedia.org/wiki/ETOPS
cs.wikipedia.org/wiki/ETOPS

JirkaB - nepřihlášený host
29.12.2007 23:22
CO JE ETOPS ?

Jsem začátečník a prosím o vysvětlení. Co je ETOPS? To je nějaký certifikát pro jednotlivé typy letadel ohledně přeletu Atlantiku, nebo přistávání na letištích v USA a Kanadě? Kdo to uděluje? Díky moc za info!!!
Také bych si přál zachování dálkových letů ČSA! Někde jsem četl, že Alitalia je taky zadlužená až po uši, ale létají všude možně.

petr - nepřihlášený host
26.12.2007 10:36
to foxx

myslel jsem po tom co tam prestanou litat CSA, samozrejme
a taky vim proc tam uz nelitaj- do ted nebyly schopny zajistit si poradny dalkovy letadla, a to myslim odsouzenihodne je...
P.S. a co ta Viden?:-)

Tomáš Reisinger - nepřihlášený host
25.12.2007 19:17
jiní dopravci

ČSA v případě stažení dálkových tras budou jen regionálními hráči nizké úrovně. Dalkové trasy jsou nejziskovější částí letecké dopravy. Když si vemete,tak Malev,Lot,Aerosvit a spousta jiných létájí všude možné a mají skoro všechny lety plné. Například Air Baltic teď bere 757-200 od ILFC a bude je mít k dodání v příštím roce. Takže kdyby vedení ČSA chtělo a mělo zájem,tak samozřejmě možnosti,jak zajistit flotilu na dlouhé lety je hned několik a taková to je třeba jednou z možností. Přeji příjemné svátky. TR

Foxx - nepřihlášený host
25.12.2007 17:34
to Petr

petr: Že tý konkurence do YYZ DXB lítá.... Navíc kdyby sis místo odsuzování přečetl proč k tomu stáhnutí se došlo

petr - nepřihlášený host
23.12.2007 16:47
lang haul - LASAK VEN!!

Jak je k..va mozny ze CSA rusi (nejen) dalkovy linky - YYZ, DXB, VIE na kterych jiny dopravci pak prepravi vic lidi nez oni predtim....

Flying J - nepřihlášený host
22.12.2007 17:47
!!!

Kdyby chtěla čsa 787 nebo 350 tak už si ji objedná teď ať na ni nemusí dlouho čekat!

Celkem 39 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace