Plane type: | TU155 |
Airport: | Ramenskoe (Zhukovsky) (ZIA/UUBW) |
Airline: | Gromov Flight Research Institute |
Registration: | CCCP-85035 |
Author: | Lukáš Hrdina |
Date taken: | 08/2012 |
Number of ratings: | 0× |
Number of views: | 3721× |
The aircraft with designation Tu-155 was used as a testbed for alternative fuels. It was built in 1972 as Tu-154B. The right engine is type NK-88, a modification of original NK-8-2. Liquified gas, formerly hydrogen, lately natural gas was stored in a Dewar in the aft. The tank takes one quarter of the fuselage which is indicated by plugged windows behind the second emergency exit. The amount of fuel allows for 1,5 hours of engine operation. On top of the tail structure is a valve of the fuel system drain. First flight with hydrogen fuel was on 15th April 1988. Aircraft operations stopped in 1993.
Zaujímavé, že brali plyn zo Šale. Spomínam si totiž, že sa v prípade zaradenia Tu-155 do prevádzky s Bratislavou rátalo ako s miestom na dotankovanie pri letoch medzi CCCP a západnou Európou práve z dôvodu bezprostrednej blízkosti Slovnaftu.
Sériové stroje mali mať nádrže mimo trupu. Ak si dobre pamätám, tak na vrchnej strane krídel.
Doplním informáciu: V roku 1988 pristál na bratislavskom letisku pri ceste na aerosalón do Paríža. Ako palivo bol použitý skvapalnený zemný plyn (LNG) z Dusla n.p. Šaľa.
Možno niektorí pamätníci vedia viac, lebo udalosť podrobne zaznamenala vtedajšia socialistická tlač ako dôkaz vyspelosti sovietskej leteckej techniky.
Ono těch projektů na pohon tekutým vodíkem bylo víc - třeba TU-130/136 ve spolupráci s Dornierem,ale jen TU-155 létal
...teda, super zajímavost!
Létal jako dopravní v provozu, nebo byl jen pokusný? Napadá mně vtip, kdyby byla nádrž v celém trupu, asi by létal o dvě tři hodiny víc :-))
ale samozřejmě chápu, hledat a zkoušet se musí...dík za zajímavou fotku a text
6 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
arteye: Po celou dobu patřil Tupolevovi, takže předpokládám, že sloužil jako pokusný již před přestavbou a cestující nevozil. V čísle 1/1989 časopisu Technika moloděži je článek o Tu-155 s obrázkem řezu a podle něj většinu místa zabírala měřící aparatura.