Photo Detail

Z226


Plane type: Z226
Airport: Breclav (LKBA)
Airline: Aeroclub
Registration: OK-LMG
Author: rozprach
Date taken: 08/2008
Number of ratings: 0×
Number of views: 3821×

Description:

Aeroclub Breclav




The albums in which the photo is places

Category:

More photos of


Comments



Hurvinek - unsigned guest (...250.11...)
2009-02-02 22:04

Dik za odkaz. Na tech fotkach u te nehody je defakto videt vsechno co sem se snazil popsat. Pokud to nekoho zajima tak se na ty fotky v tom rozboru urcite podivejte. Ta vec na fotce co je chycena 6 matkami zezadu na te vrtuli je ona diskutova soucastka (vyrobcem oznacena jako vrtulova hlava, nejvystiznejsi strojarsky popis je podle me priruba).

Cába - unsigned guest (...201.62...)
2009-02-02 21:39

To hurvínek: Pěkný příspěvek strojařsky zaměřený.

Co se týče toho oddělení vrtule, tak jsem zapátral a došlo k únavovému lomu na klice s následným oddělením vrtule a s ním kusu kliky. na letounu došlo k vážnému poškození motoru.

Info//www.aecr.cz/nehody/145-2006/ Stáhni si rozbor nehod za rok 2006 a je to na stránce 46-50(aspoň jestli si to dobře pamatuju). Jednalo se o Z-42. Pokud jsi aeroklubák, tak o tom musíš vědět ze zimních školení.

Hurvinek - unsigned guest (...250.11...)
2009-02-02 18:41

Predem rikam (jako Caba) nejsem odbornik, ale presto mam pristup k odborne literature (te co mame v AK od vyrobce motoru). Dokonce sem mel to stesti jednou videt na vlastni oci opravu toho co Caba popisuje jako "unasec", tedy v tomto pripade slo spise o opravu ulozeni klikoveho hridele - ale to s tim primo souvisi.

Takze, to co se naleza vepredu na klice - klikovem hrideli neni podle literatury vyrobce unasec vrtule ale "vrtulova hlava". Cituji: "Predni konec klikoveho hridele je kuzelovy, s drazkou pro klin a se zavitem pro matici vrtulove hlavy"... konec citace. Vrt. hlava se tedy nasazuje na konicke zakonceni klik. hr., kroutici moment na vrtuli se jednak prenasi pomoci klinku a hlavne dotazenim matici (matice/hlava/klika). Matka se dotahuje na pomerne velky moment a zajistuje specialni G pojistkou. Cele je to ale mnohem slozitejsi, jeste sou tam 2 specialni elektronove nalitky (kazdy ma jinou funkci), axialni lozisko atd....

Proto je docela logicke ze klikovy hridel a hlava je rozebiratelna. V motorech rady M, je totiz axialni lozisko ktere zachycuje axialni (osovou) silu vyvolanou tahem vrtule. Tato sila je timto loziskem prenasena na blok motoru, z nej na motorove loze a dale na letoun. V tomto pripade se jedna o klasicke kulickove lozisko - nemam predstavu jak by se to lozisko dalo vymenit kdyby hridel byl rovnou zakoncen unasecem (prirubou/hlavou/...).

Jeste bych opravil to s temi "stefty" neboli strojarsky: svornik neboli zavitovy sroub. Ty v tomto pripade pouzity nejsou - vrtule ma v sobe 6 (ne 8) sroubu. Z tohoto pohledu jsou to "obycejne srouby" konce maji opatreny hlavou - nikoliv jako u "steftu" kdy se jeden konec zasroubovava napr. do bloku motoru specialnim klickem. Druhy konec "steftu" je take bez hlavy, jen se zavitem. To umoznuje vytvorit specificke zavitove spojeni, ktere by s klasickym "sroubem" neslo vytvorit. Napr. pripevneni hlavy a valce k bloku motoru.

No vsem se omlouvam za dlouhy, zmateny a nic nerikajici prispevek :-)

PS: Caba, muzes prosimte nak rozvest ty zminovane pripady jak uletela vrtule za letu?? Nejak si nedovedu predstavit, ze by se "ukroutila klikova hridel"....

Cába - unsigned guest (...201.62...)
2009-02-02 13:15

To fotr: jak jsem již psal tak nejsem na toto odborník ani mechanik, nicméně všude se tomu takto říká. Do žádné odborné literatury jsem bohužel nenahlížel a to co vím je pouze z provozu. Toto označení se dokonce používá i v např. níže zmiňovaných rozborů leteckých nehod, tak by to měl být oficiální název, ale můžu kecat a odborně se tomu může říkat jinak:-)

Pokud se o toto tolik zajímáš tak zkus hledat spíše na leteckém motoru na jehož klice je UNAŠEČ VRTULE umístěn.

Jinak vrtule má taky unašeč a to UNAŠEČ LISTU, který drži vrtulový list ve vrtulové hlavě.

Mám tady také nějakou odbornou literaturu, tak do toho nahlédnu.

fotr - unsigned guest (...160.32...)
2009-02-01 18:32

To caba:
Hledal jsem v odborné literatuře a pojem unašeč jsem u vrtule nenašel...
Neřiká se tomu jinak?třeba...

Cába - unsigned guest (...201.62...)
2009-01-31 00:03

oprava vzduch je hnán z generátoru plynů na hnací část kde je volná turbína, kterou roztáčí nikoli na škříň pohonů. Nějak jsem se upsal.

Cába - unsigned guest (...201.62...)
2009-01-31 00:00

To Toper: Dole jsem psal o turbovrtulových motorech. Motor M-601 používaný hlavně pro letouny L-410 Turbolet se skládá z generátoru plynů(turbína), hnací části, a reduktoru a pak má ještě sříň pohonů.
Vzduch proudící přes generátor plynů(turbína) je hnán na volnou turbínu ve skříni pohonu, která je potom napojena hřídelí na reduktor kde dochází k redukování otáček do pomala odkud to jde na vrtuli .
Reduktor mít musí, protože si vem, že ta turbína má třeba 20 000ot/min (Otáčky turbíny jsou různé v závislosti na typu - nevím kolik má přesně M-601). Vrtule se ti takovými otáčkami točit nemůže to dá rozum. U M-601 jsou otáčky redukovány na 2080, kterými se točí vrtule.

Dole jsem psal, že unašeč s vrtulí je buď přímo na klice nebo na výstupní hřídeli z reduktoru, ovšem nikde není napsáno, že musí být reduktor poháněn klikou:-)))

Toper Harley - unsigned guest (...177.157...)
2009-01-30 23:20

To CABA: A co M601 ta reduktor nemá? a vrtulI ma taky na unašeči a nemá klikovku? zázrak?:-)))

Cába - unsigned guest (...201.62...)
2009-01-30 21:13

Přesně tak ovšem né vždy musí být na klice. Je to jenom v tomto případě. Zlíny, cessny a jiná letadla mají nizkootáčkové motory s velkým objemem kde není třeba upravovat otáčky vrtule a proto je zde vrtule na klice. Spousty letadel mají reduktor(převodovku) do pomala. Reduktory se vyskytují hlavně u UL letadel kde jsou vysokootáčkové motory(např: Rotax 912 a jiné) a u turbovrtulových letadel kde se vysoké otáčky turbíny musí redukovat na postatně nižší otáčky vrtule.
Potom je unašeč vrtule na výstupu z reduktoru.

Redukce se provádí v závislosti na otáčkách a průměru vrtule. Je potřeba aby vrtule měla menší rychlost než je rychlost zvuku jinak ztrácí účinnost a podle toho se navrhují motory.

Unašeč je na konci kliky a slouží k připojení vrtule. Proto se mu říká unašeč protiže "unáší vrtuly" . Je to takové kolo ze kterého jsou vyvedeny štefty na které se nasadí vrtule a následně zajistí maticemi.

Co se týče toho upadnutí vrtule (níže zmiňovaného) tak co si pamatuju došlo k únavě materíálu a doslova se překroutila klika těšně před unašečem. Incident se obešel bez zranění a pilot s tím přistál nouzově na pole. nevím jestli to byl níže zmińovanáý Mahony, těch problému bylo více a neznám účastníky.

Někde se dají stáhnout prezentace s fotkami, které se promítají na zimních školeních. Zkus AEČR nebo UZPLN.

fotr - unsigned guest (...160.28...)
2009-01-30 20:04

unašeč je tedy na ,,klice,,
to je to co prasklo a proto upadla cela vrtule?že...

30 records

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details