Srážka CRJ700 s vojenským vrtulníkem nad Washingtonem

Jak jsme již ráno informovali, ve středu večer došlo ve Washingtonu k tragické srážce letounu Bombardier CRJ700 American Eagle letícího na finále na dráhu 33 letiště Ronalda Reagana ve Washingtonu s vrtulníkem Sikorsky H-60 Black Hawk americké armády, který byl na výcvikovém letu. CRJ700 i vrtulník se po kolizi zřítily do řeky Potomac. Ke srážce došlo ve 20:53 místního času. Na palubě obou letadel bylo 67 osob.

Moment kolize zachytilo video zde. Pohled z letiště je zde. V momentu kolize byl Bombardier ve výšce asi 120 m a pohyboval se rychlostí okolo 220 km/h.

Bombardier CRJ700 (N709PS) provozovaný regionální společností PSA Airlines letěl na lince American Airlines 5342 z Wichity (ICT) na Reaganovo letiště ve Washingtonu (DCA). American Airlines potvrdily, že na palubě letadla bylo 60 cestujících a čtyři členové posádky. Na palubě armádního vrtulníku byly tři osoby.

Pilot vrtulníku dostal pokyn řídícího letového provozu letiště Washington Ronald Reagan zachovat odstup od přistávajícího CRJ na finále. Vizuální kontakt potvrdil. Za 13 vteřin došlo ke srážce.

Na místě se rozběhla rozsáhlá pátrací a záchranná operace, do které je zapojeno přes 300 záchranářů. Okolnosti katastrofy a teplota vody těsně nad nulou nedává velké naděje na přežití. Ani sedm hodin po katastrofě není žádná zpráva o případných přeživších. Zatím bylo nalezeno 19 těl.

Správa letiště (Metropolitan Washington Airports Authority) zastavila po katastrofě všechny přílety a odlety, prozatím do pátečního dopoledne, řada letadel byla odkloněna na Dullesovo letiště a místní úřady zajišťují posílení dopravy cestujících z něj.

Na místo katastrofu byl vyslán „go-team“ NTSB, který zahájil vyšetřování.

Podle servisu Flightradar24 nevysílal vrtulník signál ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast), tj. údaje o poloze, směru a rychlosti, které se typicky používají k řízení letového provozu a poskytují rovněž doplňková data protisrážkovému systému TCAS (Traffic Collision Avoidance System). Ten na palubě letadla varuje před nebezpečným sblížením a poskytuje instrukce k odvrácení případné kolize.

Starší generace sledování je založena na transpondéru režimu S, který pouze vysílá signál „ping“ bez informace o poloze. Ping lze triangulovat pomocí technologie multilaterace (MLAT) ze tří (nebo více) přijímačů. MLAT lze často vypočítat pouze pro letadla ve vyšších nadmořských výškách, kde je dostatečné pokrytí.

Jedná se o informaci servisu Flightradar24. Se závěry je samozřejmě potřeba vyčkat oficiálních výsledků vyšetřování.

Vojenský vrtulník by měl být vybaven systémem TCAS. Zda byl vybaven a zda zařízení bylo v provozu bude nepochybně předmětem vyšetřování. Stejně jako proč piloti vrtulníku nezachovali dostatečnou vzdálenost od CRJ podle pokynů řízení letového provozu letiště.

Podle CNN pracují služby řízení letového provozu a vojenské řízení letového provozu na různých frekvencích, což ve velmi komplexním vzdušném prostoru nad Washingtonem koordinaci letů komplikuje.

CNN uvádí výsek z komunikace dispečerů s piloty zachycený službou ATC Live:

Řídící letového provozu (20:47): „PAT 2-5, máte CRJ v dohledu?. PAT 2-5, křižujte za CRJ.“

Pilot vrtulníku: „PAT 2-5 letadlo v dohledu, žádám vizuální odstup.“

Méně než 13 sekund poté byl na záznamu slyšet slyšitelný úlek, včetně hlasitého „oooh“ v pozadí, zřejmě z řídicí věže, v okamžiku nárazu.

Záznam komunikace je zde.

Piloti létající často v noci na letiště ve Washingtonu pro sdělovací prostředky potvrzují, že provoz v oblasti finálního přiblížení je mimořádně hustý a velmi dynamický, přičemž na pozadí světel města a pohybujících se světel vozidel je velmi obtížné ustavit vizuální kontakt s jinými letouny (a vrtulníky) letícími v blízkosti. Je proto možné, že pilot vrtulníku měl vizuální kontakt s jiným letadlem a během stoupání CRJ na finále neviděl.

videa zachycujícího srážku je zřejmé, že vrtulník ve stoupání narazil zespodu do pravé strany CRJ. Piloti CRJ měli zřejmě bezprostředně před srážkou vrtulník mimo své zorné pole. 

Potápěči již v hloubce 2,5 m našli záznamník z letadla CRJ. Zpráva neuvádí, zda se jedná o záznamník hlasu v kabině (CVR) nebo letových údajů (FDR).

Je potvrzeno, že mezi cestujícími byli mistři světa v krasobruslení Jevgenie Šišková a Vadim Naumov. Po ukončení kariéry se přestěhovali do USA, kde pracovali jako trenéři. Ve Wichitě se účastnili tréninku týmu USA v krasobruslení. Na palubě bylo údajně i několik dalších členů krasobruslařské komunity a členové jejich rodin.

Americký prezident Donald Trump vyjádřil zármutek a řekl: „Byl jsem plně informován o strašné nehodě, která se právě stala na Reaganově letišti. Kéž Bůh žehná jejich duším. Děkuji za neuvěřitelnou práci, kterou odvádějí záchranné složky.“ (Foto: @laptoptravel, FAA, SkyNews, mathrubhumi.com, planes.cz)


Article photographs



Related categories

Comments



O. M - unsigned guest (...231.19...)
2025-01-31 11:24

No, smrdí... Podle dostupných informací vyvozuju, že v USA mají (už po dlouhá léta) mnohde problém s podstavy a tudíž přetížením dispečerů ATC, z čehož pak plynou ta různá stále častěji medializovaná těsná sblížení letadel ve vzduchu i na zemi - a to se určitě "neprovalí" všechno. A s tím IMO má DoT co do činění.

Ivo - unsigned guest (...12.115...)
2025-01-30 17:40
Trump

Teď má Trump živý přenos. Začínám tušit nějakou lumpárnu. Naváží se do Bidena, prý špatně řídili m.dopravy. Něco tu smrdí.

eif - unsigned guest (...163.139...)
2025-01-30 16:42

Armin: dík, opraveno

Armin Tamzarian - unsigned guest (...81.123...)
2025-01-30 16:32

Mě nefunguje odkaz na záznam komunikace...

Shp - unsigned guest (...81.80...)
2025-01-30 14:57

Jo, jasně, blb si nevšiml.. :-) Diix!

eif - unsigned guest (...163.139...)
2025-01-30 14:53

startující je 737 a na radaru je vlevo nahoře

Shp - unsigned guest (...81.80...)
2025-01-30 14:51

Jo, pardon, doplnění - na obrázku nahoře je to onen "uninvolved aircraft".

Shp - unsigned guest (...81.80...)
2025-01-30 14:48

Jojo, ale na tom videu Skynews (adreska pod předchozím článkem) je to podle všeho letadlo startující. Na radaru z nějakého důvodu není. Proč?
Pak bych to chápal, zepředu spousta jasných světel, voják to vidí... Fakt nevim, vycházim jen z toho videa (zkoukněte), počkal bych si. Díky.

2025-01-30 14:30

ad dráha - změna 33 byl dle aktuálních informací požadavek od věže

+ na tom radaru na avherald je za nima vidět Airbus jdoucí na 01

petrp (...80.113...)
2025-01-30 14:16

Další pozoruhodnou věcí je volací znak....„PAT“ (Prioritní letecká doprava), což naznačuje, že na palubě mohl být vysoce postavený vojenský činitel.

18 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details