Airbus zvažuje vývoj vlastní bezuhlíkové pohonné jednotky využívající vodík

  • 2022-02-10 17:00

Pod pracovním jménem ZEROe pracuje Airbus na vývoji tří letadel, která by mohla být začátkem masového přechodu k bezuhlíkovým letadlům. Letadla by se podle představ Airbusu měla objevit na trhu okolo roku 2035. Šéf Airbusu Guillaume Faury nyní připustil, že Airbus může vyvinout pro tato letadla vlastní pohonnou jednotku využívající vodíkové palivo. Je přesvědčen, že Airbus má v této oblasti dostatečnou kompetenci.

Faury nekonkretizoval, zda by se jednalo o motor upravený pro spalování vodíku nebo o použití energie z vodíkových palivových článků, ani pro který ze tří vyvíjených modelů by byl pohon byl určen. Nejasná je i otázka kompetencí. Jak známo, Airbusy (stejně jako Boeingy) pohání motory od dodavatelů. Ti navíc zůstávají k perspektivě vodíkového pohonu skeptičtí.

Faury upozornil, že je nezbytné vybudovat celou vodíkovou infrastrukturu, která zajistí výrobu, skladování a distribuci „zeleného“ vodíku. Vodík, aby byl „zelený“, přitom musí být vyráběn s využitím elektřiny z obnovitelných zdrojů. V současné době je však 99 % vodíku vyráběno s použitím fosilních paliv.

Odborníci se shodují, že investice potřebné na vybudování takové infrastruktury včetně zajištění dostatečného množství „zeleného“ vodíku budou kolosální. Stejně tak se obávají, že je silně podceněn čas potřebný pro implementaci a konverzi stávajících infrastruktur na vodíkovou. Budování takové infrastruktury plánuje pouze EU, ale projekt zatím není investičně zajištěn. Vznik celosvětové infrastruktury podporující bezuhlíková letadla je sci-fi.

Přístup Airbusu se zásadně liší od přístupu dalších hráčů, jako jsou Boeing, GE či Raytheon, kteří jsou přesvědčeni, že vývoj vodíkových alternativ ke stávajícím pohonům si vyžádá celá desetiletí. Skepticky se staví k využití vodíku rovněž Rolls-Royce. Šéf společnosti Warren East na konferenci v srpnu 2021 uvedl, že pro dálkové linky nevidí žádné vhodné technologické řešení než udržitelné palivo SAF. Jeden z vyvíjených modelů Airbusu je přitom určen jmenovitě k nasazení na transkontinentální linky a má mít dolet až 3700 km.

Na rozdíl od amerických společností získal Airbus na vývoj bezuhlíkových technologií státní podporu.  (Obr.: Airbus)


Article photographs



Related articles

Comments



O. M. - unsigned guest (...143.171...)
2022-02-11 11:53

Nebýt poslední věty článku, tak bych řekl, že se Faury zbláznil a chce za každou cenu firmu zbavit náskoku, který získala díky průšvihu Boeingu.

gogo - unsigned guest (...80.40...)
2022-02-11 07:33
Letadla na vodík už tady byla

Jmenovalo se to vzducholoď a celkem to fungovalo

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details