easyJet partnerem vývoje elektrického letadla, Ryanair s elektrickými letouny nepočítá

  • 2021-10-10 17:00

Společnost easyJet v září v rámci partnerství s americkou Wright Electric (https://www.weflywright.com/) oznámila vývoj elektrického letadla Wright 1 pro 186 cestujících. Letadlo má být poháněno deseti elektrickými motory s celkovým výkonem 20 MW. Firma Wright Electric přitom tvrdí, že nasazením elektrických motorů dosáhne celkové úspory hmotnosti. Zkoušky motoru mají být zahájeny v roce 2023 a easyJet věří, že tato letadla nasadí do komerčního provozu již v roce 2030. Wright 1 bude mít dolet asi 550 km, což umožní nasazovat letadlo na linkách, které svou vzdáleností odpovídají např. spojům z Madridu do Barcelony, z Londýna do Amsterdamu či z Říma do Palerma.

V reakci na oznámení easyJetu se k problematice elektrického pohonu minulý týden vyjádřil Ryanair. Ten je daleko méně optimistický. Podle Ryanairu elektrické technologie nejsou natolik vyvinuté, aby bylo možno realisticky uvažovat o jejich nasazení v komerční letecké dopravě v nejbližších 15 letech. Zatím nedošlo k žádnému výraznému technologickému pokroku, který by elektrický scénář umožňoval. Na Aviation Investor Forum to prohlásil ředitel společnosti pro udržitelnost Thomas Fowler. Ryanair sází na udržitelná paliva.

Stanovisko Ryanairu souzní s přístupem Airbusu a Boeingu, které s elektrickým pohonem pro letadla (v tomto segmentu) nepočítají. Oba výrobci po krátkou dobu sice s elektrickým pohonem koketovaly, ale poté tuto cestu opustili. Airbus experimentuje s vodíkovým pohonem letadel ZEROe, Boeing spoléhá na udržitelné palivo (SAF). (Obr.: Wright Electric)  


Article photographs



Related articles

Comments



Petr - unsigned guest (...11.119...)
2021-10-11 15:16

Marko: Posun od aut s olovnatým benzínem k autům s bezolovnatým benzínem nebyl dán vývojem, ale politickým rozhodnutím. A dá se říct, že se to docela vyplatilo. Podobně třeba odsíření elektráren. Nebo vyčištění odpadních vod chemiček.

Kromě toho, má smysl zkoumat i zdánlivě slepé uličky. Nestačí jen z křesla říct "to nebude fungovat, to je přece jasné"; pokud to neporušuje fyzikální zákony, tak to jasné nikdy není. "Každý přeci ví, že letadlo těžší než vzduch nemůže existovat." Není to tak dávno, kdy lidé věřili, že laser ani transistor nejsou možné sestrojit.

Je samozřejme tenká hranice mezi smysluplným zkoumáním možná slepých uliček a bohapustým vysáváním veřejných peněz. Kontrola je potřeba. Informovaná.

marko - unsigned guest (...115.4...)
2021-10-11 11:00
kone

Tomy: problem je, ze vyvoj od koni k parnim strojum nediktovali politici a Green Deal EU, ale byl logickym krokem po objevu parniho stroje. V pripade elektrifikace letadel a aut neni zmena dana vyvojem, ale politickym rozhodnutim. A podle toho to take dopadne

Tomy - unsigned guest (...197.186...)
2021-10-11 09:51
...

Keď tak čítam komentáre ohľadne vývoja v leteckom alebo automobilovom priemysle (a to dokonca aj na weboch, kde by človek očakával fundované publikum, ako napr. tu), nestíham sa diviť. Mám pocit, že keby takto ľudia reagovali pred desiatkami rokov, stále by sme jazdili na koňoch. Najlepšie je status quo, vývoj je nanič, najlepšie už vymyslené bolo, všetko je len diktát iných atď. atď. atď. Ľudia, už si uvedomte, že na svete sú aj múdrejší ľudia ako Vy a ak aj vznikne slepá vetva vývoja v niečom, je to normálne a počíta sa s tým, že sa to stáva.

Jan - unsigned guest (...102.38...)
2021-10-11 02:16
Šaškárna

Šaškárna pro veřejnost. Zní to dobře a aktuálně, tak proč by ne.

O. M. - unsigned guest (...143.171...)
2021-10-11 00:08

Jestli jsem z navazujících odkazů dobře pochopil, Wright Electric to dělá za státní prachy, takže pokud EasyJet dostal nabídku, proč by to nevzal. Ovšem, ten motůrek bych chtěl vidět, píšou, že má výkonový poměr 10 kW/kg, tj. 200 kilo jeden. To mi přijde neuvěřitelné. Teď už jen drobný detail, odkud pro ně brát šťávu.

Vitek - unsigned guest (...135.22...)
2021-10-10 20:51

Jasně, svět se zbláznil... :-(

6 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details