Boeing upozornil evropský úřad EASA na problém bezpečnosti Airbusu A321XLR

  • 2021-03-05 08:00

Ředitelka Boeingu pro globální regulační strategii Mildred Troegelerová v reakci na konzultační dokument agentury EASA (Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví) uplatnila dvě připomínky, které upozorňují na bezpečnostní rizika připravovaného Airbusu A321XLR. Připomínky se týkají umístění a ochrany doplňkové palivové nádrže o kapacitě 12 900 litrů paliva, která přispívá k fenomenálnímu doletu letadla až 8 700 km.

Podle Boeingu má integrální nádrž RCT (Rear Central Tank) menší redundanci než by tomu bylo při umístění separátní nádrže. Umístění integrální nádrže bezprostředně okolo kontur trupu zvyšuje riziko poškození a požáru nádrže. Druhá připomínka se týká odolnosti konstrukce a integrity RCT v případě přistání letadla „na břicho“.

EASA bere připomínky na vědomí a ujišťuje, že otázce pevnosti dodatečné nádrže věnuje zvláštní pozornost.

Další problém nádrže, se kterým se Airbus potýká, je pocit „studených nohou“. Palivo v nádrži totiž ochlazuje podlahu nad nádrží, což u cestujících může vyvolávat pocit chladu, a to v důsledku nedostatečného krevního zásobování nohou. Během mnohahodinových letů (pro které je letoun určen) se může jednat o vážný problém. Airbus vidí řešení v dodatečné tepelné izolaci mezi palivovou nádrží a podlahou kabiny, přičemž izolace musí demonstrovat splnění limitů „prohoření“. Na umístění izolace je nutné vyčlenit dostatečný prostor, přičemž izolace nesmí zakrývat dekompresní panely v trupu ani bránit ventilaci okolo nádrže. Nádrž sama musí být dostatečně pevná a zajistit požadovanou odolnost proti vnějšímu požáru.

Umístění doplňkové nádrže sníží objem nákladového prostoru, což omezí možnosti letadla pro přepravu nákladů.

EASA ve svých Speciálních podmínkách požaduje, aby nové řešení bylo „přinejmenším stejně bezpečné“, jako je u stávajících letadel, a ponechává na výrobci, zda požadavky zajistí v rámci konstrukce nádrže nebo použitím dodatečných konstrukčních prvků.

Airbus ohlásil záměr vyrábět verzi A321XLR na aerosalónu v Paříži v roce 2019, kde se novinka setkala s mimořádným zájmem dopravců. Jednalo se přitom o rozhodnutí, které Airbus učinil na poslední chvíli a sám byl překvapen pozitivní odezvou trhu. Boeing přiznává, že v nejbližší době nemá a ani nebude mít ve svém portfoliu nic, co by mohlo A321LR a A321XLR konkurovat.

První dodávky A321XLR zákazníkům jsou plánovány na konec roku  2023. Mezi významné zákazníky patří např. American Airlines, United, Qantas, Air AsiaX a Wizz Air. (Obr.: Airbus)   


Article photographs



Related articles

Comments



Gajda - unsigned guest (...188.160...)
2021-03-06 02:01

A nestačila by sendvičová podlaha vytápěná teplem z motorů?

Petr - unsigned guest (...180.58...)
2021-03-05 20:35
Ja bych to nevidel tak tragicky

Každý krok ke zvýšení bezpečnosti je dobrý a je jedno jestli je iniciován regulátorem nebo konkurencí. Dobrý výrobce se pozná podle toho, ze si tyhle věci vezme k srdci a pokusí se je zlepšit.

milhaus (...188.233...)
2021-03-05 18:08
To pozorovatel:

Dobrej sarkasmus

cbv - unsigned guest (...181.107...)
2021-03-05 17:28
redundanci

Bych poprosil autora , kdyby laskave prelozil i slovo redundance :-T pochopim , ze stejne slovo pisalkove na jinych webech nedokazi prelozit , protoze zrejme nevedi , ktera bije , ale tady by bylo slusne clanku venovat trochu vic ....

pozorovatel - unsigned guest (...80.18...)
2021-03-05 16:54

Konečně se v Boeingu probudili a začínají to Airbusu oplácet stejnou mincí. Akorát těch cca 8 let náskoku v pomlouvání, od prvního požáru baterií u 787, to ještě chvilku potrvá než doženou.

milhaus (...188.233...)
2021-03-05 15:57
Boeing

Nepoučitelný, vandroval do Bombardieru až hotový letadlo spadlo zadarmo do náruče konkurence, teď tohle, ale uklidit si doma to ne.

petrp (...250.28...)
2021-03-05 12:03

....furt si dělali prdelky z konkurence, ted jim teče do bot.

Pedro - unsigned guest (...102.141...)
2021-03-05 11:25
Dojímavá starosť...

Dojímavá starosť súdruhov z Boeingu o bezpečnosť európskych lietadiel...

Jakub - unsigned guest (...24.44...)
2021-03-05 10:24
Haha

Zrovna Bojink má co mlet.., at se staraj o sebe

9 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details