Airbus informoval, že přistupuje k montáži hlavních komponent testovacího letadla A321XLR, včetně úprav konstrukce související s umístěním dodatečné zadní palivové nádrže RCT (Rear Centre Tank), úprav centroplánu a palivového systému. Montáž prvního exempláře má být dokončena v závodě v Hamburku ve druhé polovině tohoto roku. Dodatečné palivo (a max. vzletová hmotnost 101 t) umožňuje prodloužit dolet proti verzi A321LR o 15 %.
V jednotřídní konfiguraci je kapacita A321XLR až 244 cestujících, max. dolet činí 8700 km. Letoun tak může překonat vzdálenost např. Řím-New York, Paříž – New York nebo Londýn – Miami. Zahajovacím zákazníkem A321XLR jsou Middle East Airlines (MEA).
Soudí se, že letoun bude na trhu v nejpříznivější době, kdy pokles poptávky na dálkových linkách v důsledku pandemie vytváří ideální příležitost pro levnější jednouličková letadla s vysokým doletem a nižší kapacitou. Letoun nastoupí do komerčního provozu v roce 2023.
Na trhu se A321XLR setká s konkurenčním Boeingem 737-10, který vstoupí na trh ve stejném roce. Ten však s kapacitou do 230 míst a max. doletem 6100 km zůstává hluboko za Airbusem.
A321XLR je posledním modelem řady A321neo. Dále se již plánuje letoun s pracovním označením A322, který bude mít trup delší o 4 m a kapacitu až 260 cestujících. Prodloužení trupu v zadní sekci o 1,5 m poněkud zvýší nároky na délku vzletové dráhy, což nebude velký problém, neboť letoun bude podle předpokladů létat z větších letišť. Letoun má uzavřít mezeru mezi typy A321neo a A330-800.
Konkurentem A322 na trhu se má stát perspektivní nový letoun od Boeingu, s kterým výrobce orientačně míří na konec dekády.
Největšími jednotlivými zákazníky A321XLR jsou American Airlines s objednávkou 50 exemplářů (část z nich konvertované objednávky A321neo), Indigo Partners s 50 letadly (20 z nich pro Wizz Air), Qantas s 36 letadly, Air Asia 30 a Frontier s 18. (Obr.: Airbus)
Přijde na to. V dvouuličkovém letadle s konfigurací 3+3+3 nebo 3 + 4 + 3 vyjde na jednu uličku méně lidí než na jednouličkové v konfiguraci 3 + 3, je tedy větší šance, že se budete moci projít, postát, protáhnout. Ale ty závody o kapacitu znamenající brutální snižování rozteče sedaček mě taky děsí. Doufám, že na dálkáčích nebudou aerolinky tolik škudlit a nechají přeci jen o něco větší rozteč než na strojích pro dvou - tříhodinové skoky. Zvlášť v dnešní době.
O uličkou vůbec nejde! Jde o sedačku o prostor na nohy.
Nějak si nedokážu představit, že devítihodinový let strávím v jednouličkovým dobytčáku.
4 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Přesně tak, jestli transatlantický let proběhne v A321 nebo A330 je z pohledu komfortu úplně jedno. A samozřejmě v obou případech se může najít banda magorů, kteří naskládají sedadla s roztečí 28palců.