Airbus zahájí montáž testovacího A321XLR

  • 2021-02-05 08:00

Airbus informoval, že přistupuje k montáži hlavních komponent testovacího letadla A321XLR, včetně úprav konstrukce související s umístěním dodatečné zadní palivové nádrže RCT (Rear Centre Tank), úprav centroplánu a palivového systému. Montáž prvního exempláře má být dokončena v závodě v Hamburku ve druhé polovině tohoto roku. Dodatečné palivo (a max. vzletová hmotnost 101 t) umožňuje prodloužit dolet proti verzi A321LR o 15 %.

V jednotřídní konfiguraci je kapacita A321XLR až 244 cestujících, max. dolet činí 8700 km. Letoun tak může překonat vzdálenost např. Řím-New York, Paříž – New York nebo Londýn – Miami. Zahajovacím zákazníkem A321XLR jsou Middle East Airlines (MEA).

Soudí se, že letoun bude na trhu v nejpříznivější době, kdy pokles poptávky na dálkových linkách v důsledku pandemie vytváří ideální příležitost pro levnější jednouličková letadla s vysokým doletem a nižší kapacitou. Letoun nastoupí do komerčního provozu v roce 2023.

Na trhu se A321XLR setká s konkurenčním Boeingem 737-10, který vstoupí na trh ve stejném roce. Ten však s kapacitou do 230 míst a max. doletem 6100 km zůstává hluboko za Airbusem.

A321XLR je posledním modelem řady A321neo. Dále se již plánuje letoun s pracovním označením A322, který bude mít trup delší o 4 m a kapacitu až 260 cestujících. Prodloužení trupu v zadní sekci o 1,5 m poněkud zvýší nároky na délku vzletové dráhy, což nebude velký problém, neboť letoun bude podle předpokladů létat z větších letišť. Letoun má uzavřít mezeru mezi typy A321neo a A330-800.

Konkurentem A322 na trhu se má stát perspektivní nový letoun od Boeingu, s kterým výrobce orientačně míří na konec dekády.

Největšími jednotlivými zákazníky A321XLR jsou American Airlines s objednávkou 50 exemplářů (část z nich konvertované objednávky A321neo), Indigo Partners s 50 letadly (20 z nich pro Wizz Air), Qantas s 36 letadly, Air Asia 30 a Frontier s 18.  (Obr.: Airbus)


Article photographs



Comments



Columbo - unsigned guest (...161.165...)
2021-02-05 16:27

Přesně tak, jestli transatlantický let proběhne v A321 nebo A330 je z pohledu komfortu úplně jedno. A samozřejmě v obou případech se může najít banda magorů, kteří naskládají sedadla s roztečí 28palců.

O. M. - unsigned guest (...231.2...)
2021-02-05 10:52

Přijde na to. V dvouuličkovém letadle s konfigurací 3+3+3 nebo 3 + 4 + 3 vyjde na jednu uličku méně lidí než na jednouličkové v konfiguraci 3 + 3, je tedy větší šance, že se budete moci projít, postát, protáhnout. Ale ty závody o kapacitu znamenající brutální snižování rozteče sedaček mě taky děsí. Doufám, že na dálkáčích nebudou aerolinky tolik škudlit a nechají přeci jen o něco větší rozteč než na strojích pro dvou - tříhodinové skoky. Zvlášť v dnešní době.

Max - unsigned guest (...188.161...)
2021-02-05 09:59
Pozn

O uličkou vůbec nejde! Jde o sedačku o prostor na nohy.

Radek - unsigned guest (...195.194...)
2021-02-05 09:33
:-O

Nějak si nedokážu představit, že devítihodinový let strávím v jednouličkovým dobytčáku.

4 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details