Čechoviny 125

BAC 1-11

BAC 1-11-510ED G-AVMO

V šedesátých létech, kdy vládli ve Velké Británii socani, se britský průmysl téměř zhroutil. Vláda zcela nesmyslně spojovala výrobce aut a výrobce letadel. Tak vznikl British Motor Corporation a British Aircraft Corpration. Obě společnosti v podstatě pohřbily letecký a automobilový průmysl (ten dokonale). Společnost BAC převzala v roce 1960 od společnosti Hunting projekt dvoumotorového letadla na krátké a střední tratě. Letadlo měla pohánět dvojice motorů Bristol Siddeley BS75 a dostalo nový název BAC 107. Motory byly změněny na Rolls Royce Spey, stejné motory používal Trident. Byly to první sériové dvouproudové motory společnosti RR. A měly také své neduhy, jako byla velká spotřeba oleje. Otevřít motorové kryty znamenalo téměř jistě udělat si olejovou masku. Měnit zapalovací svíčky byl také adrenalinový zážitek. Přístup ke svíčkám byl malým otvorem v obalu studeného proudu speciálním klíčem (který v Praze samozřejmě nebyl, proč také?).

BAC 1-11 G-ASYD

První let sto jedenáctky se uskutečnil 20.8.63 a nedopadl nejlépe, díky úplavu při přetažení si namlátili hubu. Ovládání letadla se muselo přepracovat, aby se letadlo do takové konfigurace nemohlo dostat.

BAC 1-11 G-ASYD

BAC 111 měl vstupní schody pod zádí a výsuvné schody na levém boku za pilotní kabinou. Krátký BAC -200 byl přímou konkurencí DC-9-20 a přesto se docela dobře prodával. BEA požadovala delší letadlo s větší kapacitou cestujících. A tak vznikl BAC 111-500 pro 119 cestujících. Ty létaly také do Prahy. Bylo to první letadlo, na kterém jsem na Heathrow dělal. V revizích se měnila náběžná hrana kýlovky. Tam bylo poněkud nešťastně vyřešené odmrazování. Když bylo vypnuté, zatekla tam voda, která, když zamrzla, tak utrhala nýty na náběžce, a tak se musela celá náběžná hrana odvrtávat a měnit.

BAC 1-11-510EX G-AXJK, pronajatý společnosti Austrian

Veliký vůdce, největší inženýr a slunce jasné Nicolae Ceausescu si usmyslel, že bude vyrábět dopravní letadla pro země socialistické soustavy. Nejspíš si myslel, že když byl aerodynamik a fyzik Henri Coanda původem Rumun, tak mají Rumuni buňky na stavbu letadel. Bylo to v době, kdy už Rumunské socialistické republice došla ropa a ekonomika se ocitla v troskách. Celoplošně se vypínal proud, ve městech se netopilo, ale soudruh Ceausescu tuto pitomost přesto prosadil. 9.6.1979 byla podepsána smlouva mezi Rumunskem a BAC na licenční stavbu 80 letadel. Ve skutečnosti celé letadlo nepostavili Rumuni ani jedno! Se smlouvou dostali 2 kusy -500 a jeden -475. Zároveň britský výrobce dodal 22 letadel v rozsypu, to znamená díly, ze kterých se mělo sestavit 22 letadel. Slavnostní „roll out“ prvního Rombaca sestaveného v Rumunsku (YR-BRA) byl 27.8.1982. Ovšem první let byl až 18.9.1982. Můj bývalý šéf Bill Morley byl v té době jako technický dozor v Brašově. Přestože mu Securitate, obávaná Ceausescova tajná policie, vyhrožovala kriminálem, trval na pozemních zkouškách letadla, než se dostane do vzduchu, a kupodivu narozeniny soudruha Ceausesca ho nezajímaly. A udělal dobře. Byl špatně zapojen centrální kříž řízení, specialita tohoto letadla, takže se obě křidélka vychylovala současně nahoru nebo dolů! Nikoliv proti sobě! Zachránil tím život posádce a asi i lidem bydlícím kolem letiště. Veselých historek z Rumunska mně vyprávěl spoustu, většina pramenila ze setkání technologie, kvality a politické tuposti.

BAC 1-11 G-ASYD v muzeu Brooklands

Z výroby motorů Rolls Royce sešlo, Rumuni nebyli schopni dodržet technologii výroby, a tak Rolls od smlouvy odstoupil a dodával motory celé. Rombac 111-561RC byl určen pro Čínu a východní trhy. Díky problémům s kvalitou výroby a s obecným hospodářským rozkladem Rumunska se nakonec vyrobilo jen 9 kusů. Desátý byl postaven z 85 % a jedenáctý ze 70 % a zůstaly v továrně.

BAC 1-11-424EU YR-BCB

První Rombac byl dodán Taromu 29.12.82 a poslední (YR-BRI) Romavii 1.1.93. Za deset let postavit devět letadel, tomu se říká fofr! Po roce 2000 se snažili dodělat poslední dva kusy s tím, že Rolls Royce dodá motor Tay a letadlo dostane nový, skleněný kokpit. Slibovali si, že reinkarnují letadlo, které beznadějně umřelo. Společnost, která pro to byla založená, se rozpadla, ještě než stačila letadlo nabídnout.

BAC 1-11-510ED G-AVMU (muzeum Duxford)

V současné době díky hluku motorů Spey BAC 111 nikam nesmí a mám dojem, že již žádný nelétá.

Author: Jan Čech



Related categories

Comments



Jiří - unsigned guest (...228.13...)
2015-04-06 07:52

Každý tu máte svoji pravdu, ono záleží na úhlu pohledu, kterým se na tehdejší a dnešní situaci díváte.Já jsem za komunistů emigroval. Po revoluci jsem ze země kam jsem utekl spolupracoval s českými firmami a z nich dnes už žádná neexistuje.Mohou za to komunisti? Ono je to na dlouhé povídání a myslím, že sem na tyto stránky se to nehodí.Ale vezměte si jen to, kolik v Česku, nebo chcete-li ještě v Československu vzniklo po revoluci leteckých společností. A kde jsou.? á vím co mi odpovíte.Někdo se tu ptá, co za komunistů fungovalo. Tak třeba obchod.Pamatujete na Pramen, Jednotu, Prior...? Čokoládovny...pamatujete na chuť cukrovinek tehdy a když je porovnáte s tím, co ve slevách kupujete dnes? A nejen cukrovinky, ale všechno bylo lepší. Chutnější a neošizené. Opět je to na dlouhou diskuzi.Nevím, zda je otázka směřována na mě, ale co dělám? Mám střední hotelovku v Poděbradech, po ni jsem utekl. Vystudoval jsem jazyky a tak pracuji jako překladatel. Nyní jsem na státní zaměstnanec.

JGR - unsigned guest (...136.179...)
2015-04-04 10:19
Milhaus

a jaká jest vaše profese, není liž to tajný?

milhaus (...178.222...)
2015-04-01 16:39
to Jiří

můžeš mi napsat jedinou věc která za komunistů fungovala? Já si vzpomínám jenom na tuhle, jediný co člověk mohl bylo držet hubu a krok.
btw, proč nejsem ve vládě, hlavní důvod je že mám práci která mě baví a nechci žádnou jinou.

O. M. - unsigned guest (...113.75...)
2015-03-31 10:53
2 Jiří

AD fabriky na letadla - holt už není plánované hospodářství, kdy se letadla vyráběla akorát v pár centrálně řízených fabrikách. Těch leteckých výrobců je tady spousta, a to v segmentu, na který máme. Co vím, tak v oblasti výroby ULL jsme na předních místech ve světě. A koneckonců, ani ty bývalé velkofabriky si nevedou až tak špatně. Smiřte se s tím, že na vývoj a výrobu (komplet) stíhaček, bombardérů či dopraváků tahle země mít už nikdy technologicky (mám na mysli možnosti vývoje) a zvlášť ekonomicky mít nebude. Vždyť i mnohem "silnější" země s tím mají problémy a spojovat své síly.

AD textilky - totéž v bledě modrém. Před těmi 30 lety jsme byli pro západ levní výrobci oblečení (nízké mzdy, nízké investice do fabrik), tak se u nás vyrábělo. Dneska, kdy i ta šička chce víc než předtím, a do fabriky se musí konečně investovat, aby po sto letech nespadla, nemůžeme tomu Vietnamu, Bangkoku nebo Číně konkurovat ani náhodou. Výroba zboží s nízkou přidanou hodnotou se holt přesunula do ještě chudších zemí. A proč? Lidi chtěj mít všechno levné a pak nadávaj, že ten šunt nic nevydrží. Bodejť by ne. Za boty, které něco vydrží, musíte dát tři denní platy dneska stejně jako tenkrát, jenže to se málokomu chce.
AD vzhozený od TVS - a vy se divíte? Kdyby mi nějaký takový vyčůránek v podniku kšeftoval na vlastní triko, udělám némlich to samé, nenechám od něj dělat ze sebe rohaté zvíře.
AD vláda - můžu já za to, že lidi věří na pohádky a zvolili do vlády estébáka? Že jsou lidi tak hloupí a nepochopili, že když Bureš říká, že bude stát řídit jako firmu, myslí tím vlastní firmu?
Že bych byl šťastný a spokojený, to ne, ale rozhodně jsem šťastnější a spokojenější, než před čtvrtstoletím.

Jiří - unsigned guest (...228.13...)
2015-03-29 18:20

No, nemyslím si, že komunisti v naší zemi napacháli tolik škody jako různé vlády a strany po roce 1989.Všechno do té doby fungovalo, halt jsme používali ruskou leteckou techniku, K Československým aeroliniím se dostali pouze prokádrovaní jedinci. A dnes?Máme sice boeingy a airbusy,přejmenované letiště a k čemu vlastně? Kdo z vás tady je vlastně šťastný a spokojený?Komunistická pakáž - a dnes bys vládu nazval jak? Agropakáž?Agroflot?

JGR - unsigned guest (...24.103...)
2015-03-25 14:28
to je vono....

....Marek jen do nich комунисти в прёд

Marek - unsigned guest (...153.17...)
2015-03-24 17:26
Jiří

No vidíš Jirko, a já si zase myslím, že kdybychom si dokázali jako národ odpustit tu komunistickou pakáž, tak jsme dnes úplně někde jinde - konkrétně v civilizované Evropě. Bolševik zlikvidoval úplně všechno, od průmyslu až po lidské charaktery. Ti tvoji komunisté umožnili ruským paznehtům vyrabovat veškeré naše přírodní bohatství a zlikvidovat ty nejkvalitnější lidi. Mohl bych pokračovat dál a dál, ale myslím, že toto úplně stačí. Jojo, zlatí komunisti... ;)

Jiří - unsigned guest (...228.13...)
2015-03-24 06:19

To: milhaus...Díky za vysvětlení celého problému.Koukám,že jsem zpátečník.Divím se, že jste tu jeden chytrák vedle druhého - nic ve zlém - proč nejste ve vládě? Žilo by se nám daleké lépe.Jééé a zapomněl jsem na TVS, odkud kamaráda vyhodili, že si mezi WWA - PRG prodával vlastní čaj a bagety.Za to také může Tvrdík? Nebo Korean Air? A co uniformy, kde se vůbec dnes šijí?Hmm a Fischer Air, nivea už v PRG nepostávají...

M.C. (...86.243...)
2015-03-23 05:46
Blbci

Milhaus
Sousede,já se za blbce nepovažuju.Vidím to opačně: ať si zvolíš koho chceš,tak blbce z nás dělají oni :-p

milhaus (...178.222...)
2015-03-22 15:07
to Jiří

Ad metro: proč jsme my pražáci takoví blbci a volíme si tak neskutečný zastupitelstvo fakt nevím:-(
Ad: Honza Čech, toho už taky nemáme, pracuje v zahraničí.

44 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details