Detail fotografie

L40 Meta Sokol


Typ letadla: L40 Meta Sokol
Letiště: Liberec (LKLB)
Společnost: Aeroklub Hodkovice
Registrace: OK-NPF
Autor: peletak
Datum pořízení: 1980
Počet hodnocení: 0×
Počet zobrazení: 5183×

Popis:

Přistání se zavřeným podvozkem po technické závadě na jeho ovládání.




Kategorie a uživatelská alba

Další fotografie


Komentáře



karel3 - nepřihlášený host (...219.113...)
18.04.2012 00:03

K Štěpánovi.
Neco takoveho se stalo na letisti ve Vajnorech, pilotem byl Milan Rimes, cestujicim Ivan Klokoc, oba mistni mechanici. Milan s tim letal snad hodinu a Ivan se hrabal kdesi pod podlahou. Mne se jednou ve vybehu pri pristani ve Vajnorech zasunulo zadni kolo, pry bezna vec u Metaka.

vorel - nepřihlášený host (...178.208...)
17.04.2012 20:48

Létám v Mostě a mohu doplnit: AK Most a Hodkovice si svého času Meťáky půjčovaly, někdy byly oba v Mostě a naopak. OK-NPF byl první Meťák, který byl prodloužen nad svou původní životnost. G.O. proběhla u firmy BMZ. Motor a vrtule byly v té době také krátce po G.O. Čili letadlo v TOP stavu. V říjnu 1997 jsme s kolegou letěli z Mostu do Staňkova a při otevírání podvozku došlo k nalomení páky ovládání podvozku. Naštěstí kola jsme již měli venku. Po přistání se páka odlomila úplně. V BMZ tehdy provedli opravu vyztužením. Následně bylo zjištěno, že ani u zbylých letuschopných L-40 nebyly páky vyztuženy, ačkoliv ve výkresové dokumentaci vyztužení je. Bohužel byl tento krásný letoun zničen při pozemní nehodě ještě téhož roku v prosinci. Při této nehodě byl jeden člověk zraněn těžce a jeden lehce, viz.: www.2010.doletis.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=82&Itemid=56

Venda - nepřihlášený host (...103.136...)
17.04.2012 20:18

Super foto a super výklad p. Kloučka, modeláře.

peletak (...201.24...)
17.04.2012 20:04

Pane Klouček jako vždy, super info. Děkuji za něj.

Milan Klouček - nepřihlášený host (...110.220...)
17.04.2012 19:33

Tak na tuhle událost se celkem dobře pamatuju. Jeli jsme zrovna za dědou na návštěvu do nemocnice a ten Metasokol točil kolečka nad letištěm a dělal houpáky, jak se snažil vyhodit podvozek odstředivou silou. Pak už jen vylétával palivo. Vlastní přistání jsem bohužel neviděl, na letiště jsem se dostal až když letadlo leželo na břiše. Vrtule sice byla nastavená vodorovně, ale při dosednutí to drclo a jeden list se trochu ohnul. Aeroklubáci letadlo zvedli, vysunuli podvozek ručně a dostrkali do hangáru. Druhý den dorazila z Mostu Z-42 s novými výfuky a mechanikem. Vrtule se rovnala na lisu na vysoké škole, jako perličku si pamatuju, že jeden z nových výfuků byl prasklý a tak se vyklepal ten původní a šel zpátky. Odpoledne Metasokol odletěl zpátky do Mostu a druhý den měl už údajně letět navigační soutěž. Dodnes mám před očima ten obrázek, kdy pod centroplánem byly klasické zvedáky a ocas ležel na stole, podložený slamníky.

peletak (...201.24...)
17.04.2012 19:19

Ano, OK-NPN je hodkovický a létá dodnes v Hodkovicích, kterým patří. Za berany L-40 OK-NPF seděl tehdejší člen Aeroklubu Hodkovice Míla Polák, jestli ho měli Hodkovice jen půjčený nebo na chvíli přidělený či jak to bylo nepamatuji, doba byla jiná, letadla občas rotovaly. Z toho důvodu jsem uvedl Aeroklub Hodkovice. Fotografií jsem měl několik, na jedné z nich je vyfotografovaná ulomená páka a na jedné je ohnutý list vrtule - na jejím konci, což na této fotografii vidět není. Pokud se jí podařilo opravit bude vědět Lojza Stříž, který má tyto fotografie také, takže pokud něco nevím stoprocentně jestli tedy byla vrtule zrušena nebo opravena, předpokládám při jejím ohnutí, že zrušena.

petr - nepřihlášený host (...176.175...)
17.04.2012 18:54

tenhle je mosteckej (NPF) - od "Machulů".
V obou případech byla vrtule startérem dostrkaná do 3/4 na 9 a oba pokračovaly v kariéře i když dnes vím jen o NPN a ten lítá dodnes.
Občas kecáš

petr - nepřihlášený host (...176.175...)
17.04.2012 18:47

Jen na okraj hodkovický je a byl NPN.
A ta vrtule byla OK.
ahoj

peletak (...201.24...)
17.04.2012 17:03

Štěpán : v tomto případě to byl jeden z těch Metasokolů, co u něj vymysleli že se na páce ovládání podvozku ušetří ( zřejmě na hmotnosti :-) ) a páka byla poddimenzovaná. Po této nehodě se všem takto "postiženým" L-40 dostalo náležitého ošetření v podobě nové - pevnější páky. Bohužel, i když na této fotografii to vidět není, vrtule byla při této nehodě zrušena.

Štěpán - nepřihlášený host (...32.184...)
17.04.2012 15:31

Taky jsem slyšel o případu, kdy se u Metasokola rozskočila skříňka ovládání podvozku, ale na palubě byl mechanik, který to za letu zpravil a podvozek se podařilo vysunout.

Lítání s Metasokolem je krásné, ale na zemi je to zmetek a chce to mít hodně rychlé nohy.

Pilot zaslouží pochvalu, že myslel na vrtuli a motor:)

Celkem 12 záznamů

Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace