Flightradar24 zveřejnil podrobný rozbor k údajnému rušení GPS při letu Ursuly von der Leyenové

  • 09.09.2025 17:21

Dne 31. srpna byla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová na cestě z Varšavy do Plovdivu na palubě letounu Dassault Falcon 900 společnosti Luxaviation. Během počátečního přiblížení k Plovdivu piloti nahlásili „problém s GPS“ a požádali o alternativní přiblížení. Řídící letového provozu jim poskytl instrukce pro přiblížení pomocí standardního přistávacího systému podle přístrojů (ILS), a letoun bez problémů přistál. Odkud se tedy vzala několikadenní diskuse o rušení GPS signálu?

Letadlo s von der Leyenovou, dalšími představiteli Evropské komise a novináři odstartovalo z Varšavy ve 12:37 UTC. Ve 13:45 zahájil let počáteční klesání směrem k Plovdivu.

Když se letoun přiblížil k Plovdivu a piloti se připravovali na přistání, nahlásili problémy se schopností provést přílet založený na GPS a zeptali se, zda je možné místo něj použít přiblížení ILS. Po koordinaci s řízením letového provozu piloti požádali o přiblížení ILS na dráhu 30. Let bez problémů přistál ve 14:32 UTC.

Dne 1. září zveřejnil deník Financial Times první článek, který uváděl, že letoun ztratil schopnost navigace pomocí GPS, kroužil kolem letiště celou hodinu a piloti museli k přistání použít papírové mapy. Takto rozsáhlé narušení palubních systémů by jistě bylo vážným důvodem k obavám, zvláště vzhledem k dramatickému nárůstu případů rušení GPS signálu po celém světě v posledních několika letech.

Informaci získaly Financial Times oficiální cestou od zástupkyně Evropské komise Anny-Kaisy Itkonen. Komise přitom pro Financial Times uvedla, že narušení představovalo „nepopiratelný zásah“ a je vyšetřováno jako podezření na ruskou sabotážní operaci. Událost zvýšila obavy Bruselu z rostoucí ruské elektronické válečné aktivity ohrožující bezpečnost letectví v Evropě. Odtud se začala masově šířit sdělovacími prostředky a dokonce i odbornými médii.

Data z tohoto letu prozkoumal server Flightradar24. Přitom bylo okamžitě zřejmé, že letoun rozhodně nekroužil hodinu; doba letu se zdá být prodloužena jen o několik minut kvůli nutnosti zvolit alternativní přiblížení. Ale co nám data vlastně říkají o rušení GPS?

Data ADS-B vysílaná letounem neobsahovala žádné jednoznačně anomální pozice, které by naznačovaly podvržení GPS signálu. Data ADS-B obsahují pole nazývané „Navigation Integrity Category“ (NIC), které vyjadřuje kvalitu a konzistenci navigačních údajů přijímaných letounem. Po celou dobu letu z Polska vysílal letoun OO-GPE hodnotu NIC 8, což značí dobrý signál.

Mapa níže ukazuje souhrn všech hodnot NIC přijatých jako součást zpráv ADS-B sítí Flightradar24 během šesti hodin od 12:00 do 18:00 UTC dne 31. srpna. Červené oblasti znázorňují vysokou úroveň rušení, kdy mnoho letadel hlásilo zhoršené hodnoty NIC.

Při podrobnějším zkoumání dat tento letoun vysílal hodnotu „Navigation Accuracy Category for Position“ (NACp). Tato hodnota určuje 95% interval přesnosti horizontální polohy letounu, což znamená, že u jakékoli zaznamenané polohy je pravděpodobnost, že se letoun nachází mimo daný poloměr kruhu se středem v této poloze, pouze 5 %. Letoun OO-GPE po celou dobu letu z Varšavy do Plovdivu vysílal hodnotu NACp 10, což odpovídá 95% přesnosti na 10 metrů. Hodnota NACp 10 nenaznačuje přítomnost rušení GPS.

Dne 4. září bulharská vláda upřesnila, že nemá žádné důkazy o tom, že by přistání letadla v Plovdivu ovlivnilo rušení GPS. Server Politico cituje bulharského místopředsedu vlády a ministra dopravy Grozdana Karadžova, který uvedl: „Podle empirických dat, podle radiolokačních záznamů našich civilních i vojenských agentur neexistuje jediný fakt podporující tvrzení o umlčení GPS signálu, který by ovlivnil toto letadlo.“

Zdálo by se tedy, že tímto je věc ukončena. Přesto na tiskové konferenci mluvčí EU ten den zopakovala, že k rušení GPS došlo. Bulharský premiér Rosen Željazkov uspořádal tiskovou konferenci, na níž naznačil, že ačkoli v současnosti neexistují důkazy o rušení, mohlo se přesto jednat o rušení.

Politico cituje Željazkova, který uvedl: „V této souvislosti jsem nařídil Úřadu pro civilní letectví, aby kontaktoval leteckou společnost, která let provozovala, s cílem provést dodatečnou kontrolu přístrojů a počítačů na palubě letadla.“

Den před letem z Varšavy do Plovdivu cestoval letoun Ursuly von der Leyenové z Helsinek do Varšavy přes leteckou základnu v Estonsku. Během letu do Varšavy se letadlo setkalo s rušením GPS nad jihozápadním Estonskem poblíž Rižského zálivu. Během tohoto letu hodnota NIC vysílaná letounem klesla z 8 na 0 a hodnota NACp klesla z 11 na 0, což ukazuje na přítomnost rušení GPS. Rušení trvalo přibližně od 14:33 do 14:44 UTC.

Flightradar24 svou analýzu uzavírá s tím, že neví, s jakou konkrétní závadou, která jí zabránila využít GPS přiblížení, se posádka setkala. Data nenaznačují, že by šlo o rušení GPS cílené na letadlo. Jednoznačné odpovědi by mělo přinést vyšetřování bulharských úřadů.

Piloti jsou vyškoleni k řešení poruch a výpadků navigačních systémů a díky redundantním systémům jak přímo v letadle, tak v koordinaci s řízením letového provozu je zajištěn bezpečný provoz letadla. Navigace GPS se běžně používá pouze jako doplňkový systém. (Foto: Flightradar24, Citrus Countu Chronicle, Council on Foreign Relations, planes.cz)

 

Fotografie k článku



Komentáře

Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
pilot1978 (...102.60...)
10.09.2025 12:20
Mierová situácia v Európe je stále viac ohrozovaná.

Dobrý deň na planes.cz / ČR.
Stupňujúca vojenská i hybridná a iná agresia sa zväčšuje a ovplyvňuje i jednotnú politiku štátov v EU a mimo nej v Európe. Príkladom môžu byť aktuálne dva prípady: 1. Masívny výpadok elektriny v častiach Berlína ... 50 000 domácností a 3000 podnikateľských subjektov = podpálenie dvoch stožiarov VN v nočných hodinách... 2. Tak ako uvádza p Ales, útok dronov, ktorý zasiahol až Polsko. Pozornosť a opatrenia nás všetkých sú dnes najdôležitejšou vecou pre našu mierovú existenciu. ...

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...30.175...)
10.09.2025 11:35
@Kalfa

Tak evidentně jim stačí když se budou vyjadřovat po přistání, k něčemu, čemu absolutně nerozumí. A je dobře ze jim to neprošlo, ačkoliv si většina primitivů uloží do paměti první informaci a tu potom berou za pravdivou, viz Ales...

Kalfa - nepřihlášený host (...115.9...)
10.09.2025 10:08
Šimáčku,

myslíte, že po katyňském prů.eru si kdokoliv z VIP cesťáků dovolí kecat posádce do řízení ?
P.S. shoda podmětu s přísudkem je učivo I. stupně ZŠ, takže "soudružky...nepočítaly"

Ales - nepřihlášený host (...228.208...)
10.09.2025 09:37

No co cekat od ruske spiny. Klasika. Stejne jako dneska drony v Polsku.

O. M. - nepřihlášený host (...207.79...)
09.09.2025 22:30

Možná, že si Uršula potřebovala zatelefonovat... :-)

Petr Šimáček (...20.115...)
09.09.2025 21:19

Soudružky z EU jaksi nepočítali, že tu jejich lež bude někdo zkoumat.

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace