Portugalská vláda 10. července formálně spustila dlouho očekávanou privatizaci národního dopravce TAP Air Portugal (TAP). Hodlá prodat 49,9% podíl. Proces má být ukončen v příštím roce. O potenciální podíl v aerolince usilují hlavní evropské letecké skupiny. Očekává se proto, že dojde k intenzivní soutěži mezi zájemci.
Privatizace TAP je na stole už od pandemie, kdy společnost musela přijmout záchranný balíček od portugalské vlády. Po čtyřech letech zotavení nyní portugalská vláda věří, že nastal správný čas privatizaci zahájit.
Premiér Luis Montenegro prohlásil, že je „přesvědčen, že o plánovaný částečný prodej, který zahrnuje i 5% podíl nabízený zaměstnancům, bude velký zájem“.
Doposud o aerolinku projevily zájem tři letecké skupiny: Lufthansa Group, IAG Group a Air France-KLM.
Časování transakce je mimořádně příhodné. TAP Air Portugal procházejí jedním z nejúspěšnějších období své historie. V roce 2024 aerolinka vykázala čistý zisk ve výši 53,7 milionu eur, čímž dosáhla kladného výsledku již třetí rok po sobě. Ve srovnání s rokem 2019 to představuje nárůst o 149,4 milionu eur.
Vloni dosáhly provozní výnosy TAP historického maxima ve výši 4242,4 milionu eur, což představuje nárůst o 0,7 % oproti roku 2023 a o 28,6 % více než v roce 2019. Výnosy z přepravy cestujících rovněž zůstaly v roce 2024 pozitivní, a to díky zvýšení celkové kapacity sítě o 1,6 % a odpovídajícímu zlepšení obsazenosti letadel o 1,5 %.
Během roku přepravila TAP celkem 16,1 milionu cestujících, což je o 1,6 % více než v roce 2023, čímž dosáhla 94 % hodnot z roku 2019. Celkový počet provozovaných letů však klesl o 1,5 % oproti roku 2023 a dosáhl 86 % úrovně před krizí.
Zájemci musí nyní oficiálně vyjádřit svůj zájem účastnit se procesu a kvalifikovat se do předprodejní fáze.
Případnou překážkou by mohlo být zablokování transakce novou koaliční vládou, která se ujala úřadu v květnu 2025. Prodej podléhá souhlasu prezidenta Marcela Nuna Duarte Rebela de Sousy, který zastává nejvyšší úřad v zemi od roku 2016, a regulačních orgánů Unie.
Podle ch-aviation v současnosti hlavní flotila TAP provozuje výhradně letadla Airbus, celkem 83 letounů. Regionální pobočka TAP Express provozuje 19 regionálních proudových letadel Embraer.
Hlavní dopravce létá ze své hlavní základny na letišti Humberta Delgada v Lisabonu (LIS) na 105 linkách do 88 destinací ve 31 zemích. Největší předností aerolinky je rozsáhlá síť spojů do Brazílie, portugalsky mluvících afrických zemí a Spojených států. (Foto: Airline Geeks, OhMyFacts, Travel Weekly, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém