AirAsia podepsala v pátek memorandum na 50 letadel Airbus A321XLR s opcí konvertovat dalších až 20 existujících objednávek A321neo na XLR. Jde o první nákup aerolinky od pandemie. Letadla mají být dodána v období od roku 2028 do roku 2032. AirAsia chce vybudovat síť do Evropy a Severní Ameriky s využitím modelu více uzlů (multi-hub).
Dohoda byla oznámena v Paříži u příležitosti státní návštěvy malajského premiéra Anwara Ibrahima ve Francii. Podle zakladatele aerolinek Tonyho Fernandese má zakázka hodnotu více než 12,2 miliardy dolarů.
Fernandes uvedl, že aerolinka má v úmyslu objednat dalších 150 letadel během jednoho měsíce, čímž by prozatím završila svou strategii ohledně flotily. Fernandes neuvedl, jaké modely budou objednány, ale potvrdil, že AirAsia nadále vede dříve avizovaná jednání o potenciálně velké objednávce menších letadel, buď Airbusů A220, nebo regionálních letounů Embraer E2.
Skupina AirAsia, která má pobočky v Malajsii, Thajsku, Indonésii, na Filipínách a v Kambodži, má objednáno více než 300 letadel A321neo. V únoru loňského roku přeměnila 62 objednávek A321neo na A321LR, v poměru jedna ku jedné.
Letadla s prodlouženým doletem umožní AirAsia „létat po celém světě s jednouličkovým letadlem“, říká Fernandes, který zdůraznil ambici aerolinek stát se v dlouhodobém výhledu „nízkonákladovým síťovým dopravcem“. AirAsia již v roce 2024 oznámila podobné plány na rozšíření své sítě mimo oblast Asie a Tichomoří do Evropy a Severní Ameriky.
„Jednouličkový letoun nám samozřejmě přináší mnohem menší riziko při zavádění nových tras a dává příležitost létat do mnohem více destinací, kam bychom s širokotrupým letadlem nemohli,“ dodává.
AirAsia plánuje pro vyplnění svých ambic ustavit síť uzlů na letištích na Blízkém východě, v Evropě a v oblasti Asie a Tichomoří. Fernandes v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Dubai Eye uvedl, že AirAsia jedná se čtyřmi městy v Perském zálivu, včetně destinací v Saúdské Arábii a emirátem Ras Al Chajma. Firemní prezentace v pátek rovněž ukázala, že dalším potenciálním kandidátem je Bahrajn.
Fernandes naznačil, že skupina AirAsia, která je postupně vyčleňována z holdingu Capital A Berhad do AirAsia X, bude do deseti let provozovat pouze jednouličková letadla a do té doby bude její flotila čítat více než 500 letadel Airbus.
AirAsia je jedním z největších nízkonákladových dopravců v Asii a zároveň jedním z největších zákazníků společnosti Airbus, s více než 350 objednanými letadly.
Můj osobní názor je, že bychom se měli širokotrupých letadel zcela zbavit,” uvedl s tím, že AirAsia jedná s Airbusem o budoucnosti svých objednávek na A330neo. (Foto: @DjsAviation, Reuters, @Aviationa2z, Skytrax, Airbus, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém