Indický regulátor DGCA shledal, že tři letouny Airbus společnosti Air India byly v komerčním provozu v době, kdy již byla propadlá kontrola jejich nouzového vybavení. Regulátor varoval Air India, že se jedná o porušení bezpečnostních předpisů. Úřad ve své zprávě uvedl, že letadla, která neprošla povinnými kontrolami, jsou „považována za nezpůsobilá“.
Varování nesouvisí s katastrofou letadla Boeing 787-8 dne 12. června. Jak zjistilo zpravodajství Reuters, zmíněná zjištění regulátora byla odeslána společnosti Air India několik dní před katastrofou.
DGCA uvádí, že během květnových namátkových prověrek se u tří Airbusů řady A320 zjistilo, že letadla byla provozována i přesto, že schválení „kritického nouzového vybavení“ – konkrétně nouzových skluzavek – již bylo prošlé.
U jednoho Airbusu A320 byla kontrola provedena s více než měsíčním zpožděním až 15. května. Podle údajů AirNav Radar přitom tento letoun provozoval mezinárodní lety do destinací jako Dubaj, Rijád a Džidda.
Další případ se týkal letounu Airbus A319 provozovaného na vnitrostátních linkách, u něhož kontroly chyběly více než tři měsíce. Třetí měl kontrolu prošlou o dva dny.
„Výše uvedené případy ukazují, že letadla byla provozována s prošlým nebo neověřeným nouzovým vybavením, což představuje porušení standardních požadavků na letovou způsobilost a bezpečnost,“ uvádí zpráva DGCA.
Regulátor dále konstatoval, že Air India „včas nereagovala na zjištěné nedostatky, což dále potvrzuje slabou kontrolu postupů a dohled.“
Generální ředitel Air India Campbell Wilson loni agentuře Reuters řekl, že globální nedostatek náhradních dílů ovlivňuje většinu aerolinek, ale problém u Air India je „výraznější“, protože řada letadel nebyla modernizována od jejich dodání v letech 2010–2011.
Skupina Tata, která v roce 2022 koupila Air India od státu, ve svém prohlášení uvedla, že „urychluje“ ověřování všech záznamů o údržbě, včetně dat kontrol nouzových skluzavek, a ujišťuje, že celý proces bude dokončen v nejbližších dnech.
Ohledně zmíněné katastrofy Boeingu 787-8 v Ahmedabádu se stále čeká na informace, které budou uvedeny v předběžné zprávě. Ta má být vydána do 12. července 2025. Podle včerejšího sdělení úřadů jsou černé skříňky analyzovány v indickém úřadu pro vyšetřování leteckých nehod AAIB. (Foto: Mint, Star Alliance Virtual, Hindustan Times, planes.cz)
Petre, ze vy jste necetl vubec text clanku?
ke zminenym kontrolam doslo PRED havarii v Ahmedabadu, jen o ni media informovala az nyni.
Takze to nijak s touto katastrofou nesouvisi a tyto kontroly ani nebyly touto katastrofou vyvolany.
petrp: provoz nezpusobileho letadla po dobu tri mesicu rozhodne neni "nepidstatna" vec a je uplne jedno, zda co konkretne bylo duvodem nezpusobilosti letadla. A jak spravne pise pan Cech, jsou skluzy to jedine, kde spolecnost porusila predpisy? Navic na problem se skluzy se prislo nahodne, kdyz technik omylem aktivoval skluz behem udrzby.
AHoj Pepo, ale to samozřejmě, možná jsem se špatně vyjádřil, že při kontrole se zaměřili na nouzové vybavení, které , bohužel, v tomhle případě nebylo potřeba a svoje kontroly mohli zaměřit třeba na natankované palivo, výcvik posádek, voice recorder a spíš na věci, které mohly být důvodem k havárii, kterou jsem si víceméně dosud u letadla této kategorie nedovedl představit a jsem zvědavý s čím přijdou.
Já si myslím opak, samozřejmě že pokud skluz ma expiraci 15. května neznamená ze se 16.května už nenafoukne, i kdyz se občas stalo že skluz selhal pri testování jeste před expiraci. Pokud letadlo létá s expirovaným skluzem znamená ze CAMO společnosti děla něco špatně a neni to v pořádku a letadlo tak bylo provozováno papírově neletuschopné. Otázkou tak je zda maj bordel jen ve skluzech a nebo ve všem. Jsem velice zvědav na předběžný výsledek vyšetřování katastrofy. Letu zdar!
Takže nejdřív indové řekli, že je neumí vyhodnotit a že je posílají do USA a ted došlápli si na skluzy u Air India...hm. Každopádně mají pravdu, ale hrabou se v nepodstatných věcech a přijde mi, že dělají aby se vlk nažral........Takový skluz bude fungovat i po x letech po prošlé expiraci a vůbec nesouvisí s nehodou. Zkrátka a dobře, nejdou k jádru věci, proč došlo ke katastrofě.
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
jen:...tak to jsem přehlédl. omlouvám se,,,,,nicméně jsem v Indii pobýval cca 4,5 měsíce s letadlem OK-YAD a o stylu jejich údržby i kontrolách. vím své....v té době to byla kalamita a já jsem se snažil jen naznačit, že pár měsíců prošly skluz bude fungovat , ale každopádně letadlo je papírově nezpůsobilé.
Například v Bombaji neměli vůbec schopné zařízení pro testy letadla pomocí pozemního hydraulického zařízení, respektive měli dvě a ani jedno nebylo funkční
www.youtube.com/watch?v=tc9jO-uTct0