Wizz Air vybírá dodavatele motorů pro asi 180 nových letadel

  • 10.06.2025 12:30

Ve své finanční zprávě za fiskální rok 2024–25 Wizz Air uvedl, že počet odstavených letadel kvůli problémům motorů Pratt & Whitney PW1100G činil 44 letadel. Počet odstavených letadel má klesající tendenci – ze 42 na konci března na 37 na začátku května. Během roku Wizz převzal také 26 nových letadel A321neo a 14 náhradních motorů, což pomohlo „zmírnit část dopadů“.

Odstavení velké části flotily zpomalilo meziroční růst přepravených cestujících na pouhá asi 2 %, přičemž provozní zisk společnosti se propadl o více než 60,7 % na 167,5 milionu eur. Burza na tento výsledek reagovala prudkým propadem ceny akcií o 27 %. V letošním roce ztratily akcie Wizz Airu již 19 %. Akcie Ryanairu za stejné období vyrostly o 31 %.

Společnost doufá, že již překonala bod zvratu a počet odstavených letadel bude postupně klesat, a to jak v nominálním, tak relativním vyjádření. Přesto bude během hlavní sezóny Wizz Air postrádat v průměru okolo 34 letadel.

Krizi zmírní dodávky nových letadel. Naneštěstí Wizz Air čelí vážným výzvám i v této oblasti. Podle kontrahovaného harmonogramu firma plánovala převzít do konce března 2028 138 letadel, což by rozšířilo flotilu na 380 letadel. Upravený harmonogram předpokládá, že bude čítat pouze 305 letadel. Přičemž ani toto množství není vzhledem k nespolehlivosti dodávek zaručeno.

Při vysoké poptávce a relativně vysokých cenách letenek je rozšíření flotily kritickou podmínkou pro zlepšení hospodářských výkonů. Wizz Air nyní vede klíčová jednání o záložních motorech a údržbě motorů PW, a to v rámci probíhajícího výběrového řízení na pohonné jednotky pro téměř 180 nových letadel.

Jedná se o jednu z hlavních podmínek výběrového řízení. Letecká společnost uvedla, že jednání – týkající se mimo jiné dodatečných kapacit pro servisní prohlídky motorů a dodávek náhradních motorů – budou uzavřena do konce června.

Wizz Air může teoreticky sáhnout po konkurenčních CFM International LEAP-1A, které pohánějí např. flotilu „neo“ konkurenčního easyJetu. Wizz Air má zkušenosti (a kapacity) spravovat flotilu, kterou pohánějí motory hned několika výrobců. Pratt & Whitney tedy bude velmi motivován, aby potřebám Wizz Airu dal nejvyšší prioritu.

Wizz Air, jehož flotila letounů „neo“ je vybavena exkluzivně motory PW, je stahovací akcí RTX nejvíce postiženou leteckou společností v Evropě. Inspekce a oprava motorů v továrně trvá v průměru okolo 300 dní. Wizz Air předpokládá, že problém motorů potrvá ještě asi dva roky. (Foto: Seeking Alpha, World Airline News, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace