Těsně před tragickou kolizí 29. ledna poblíž letiště Reagan National kapitánka Rebecca Lobachová pilotující Black Hawk ignorovala příkaz přezkušujícího instruktora Andrewa Eavese, aby změnila kurz vlevo a zajistila si rozestup od letadla Canadair CRJ-700 společnosti PSA Airlines. Uvedl to deník the New York Times. CRJ letělo na pravidelné lince American Airlines 5542 a v okamžiku kolize bylo na krátkém finále na dráhu 33 letiště Reagan National. Při katastrofě zahynulo 67 osob.
Kromě této chyby úředníci zjistili, že piloti „překrývali“ svým vysíláním některé pokyny řídícího letového provozu a pravděpodobně tak přišli o některé důležité informace týkající se polohy CRJ na přiblížení.
Klíčový okamžik nastal kolem 20:46, kdy instruktor Eaves již podruhé potvrdil řídícímu letového provozu vizuální kontakt s CRJ a požádal o povolení zachovat vizuální odstup od letadla na přiblížení, které následně obdržel.
Vyšetřovatelé se domnívají, že Eaves a Lobachová neslyšeli informaci o poloze letadla, neboť jeden z pilotů měl „zaklíčováno“, tj. držel stisknuté vysílání, což informaci řídícího letového provozu přerušilo.
Asi 20 vteřin před srážkou se řídící letového provozu zeptal vrtulníku, zda má vizuální kontakt s letadlem CRJ, které točí na finále dráhy 33. „PAT dva-pět, máte CRJ v dohledu?“
To byla poslední komunikace mezi letadlem a řídícím letového provozu.
Asi 15 vteřin před srážkou Eaves řekl Lobachové, že se domnívá, že řídící chce, aby letěli vlevo, tj. směrem k východnímu břehu Potomacu. Pokud by vrtulník letěl více na východ, zvýšil by se odstup od letadla na sestupu. V tu chvíli byl letoun CRJ ve výšce asi 300 stop a klesal na dráhu 33. Lobachová však na pokyn nereagovala. Ke srážce došlo ve výšce 278 stop. Ke katastrofě došlo ve 20:47:59. Trosky obou letadel spadly do řeky Potomac. Jedná se o nejtragičtější leteckou katastrofu v USA od roku 2001.
Podle vyšetřovatelů došlo rovněž k očividnému nesouladu mezi dvěma ze tří armádních pilotů na palubě osudného vrtulníku ohledně výšky, ve které let probíhal. Těsně před srážkou pilotka vrtulníku oznámila, že letí ve výšce 300 stop, zatímco podle nahrávek instruktor uváděl, že vrtulník se nachází ve výšce 400 stop. Vrtulník měl povolenu maximální výšku letu 200 stop. Vrtulník se však nacházel výrazně nad touto maximální povolenou výškou.
Předsedkyně Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) Jennifer Homendyová potvrdila, že v momentu srážky letěl vrtulník ve výšce 278 stop. Zároveň uvedla, že nelze zjistit, jakou výšku viděla posádka vrtulníku na svých barometrických výškoměrech.
Systém na palubě vrtulníku Black Hawk, který by umožnil přesnější sledování polohy vrtulníku řídícím letového provozu, byl během přezkušovacího letu vypnut, což mělo simulovat situaci při „ostré“ misi.
Během letu byla trénována evakuace vedoucích představitelů Kongresu z Kapitolu při případném napadení. Let byl součástí každoročního letového hodnocení Robachové. (Foto: NYP, NTSB, USA Today, The Independent).
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
No jo, kdyby instruktor použil osvědčený prostředek k výcviku, tak se to možná nestalo...
https://youtu.be/vlinVjhaFZU?si=pSxVT7kCAgKCJg22