Dne 17. dubna 2025 uskutečnilo letiště iGA Istanbul (IST) první trojnásobný nezávislý vzlet, vůbec poprvé v historii Evropy.
Unikátní manévr provedla tři letadla Turkish Airlines, která odstartovala z Istanbulu ve stejný okamžik, každé z jedné ze tří paralelních vzletových drah. Tím otevřela nezávislý provoz ze tří drah. Historický okamžik je zaznamenán zde. Video souběžného vzletu tří letadel je zde.
Na světě existuje jen několik letišť, která mají schválen nezávislý provoz ze tří drah (Triple Independent Runway Operation). Jedná o letiště v USA a východní Asii. Příkladem budiž Atlanta-Hartsfield (ATL) či Hongkong (HKG).
Transformace letiště IGA v Istanbulu k nezávislému provozu ze tří drah byla zahájen v roce 2022 komplexní analýzou bezpečnosti a návrhem rozdělení vzdušného prostoru. Na projektu spolupracovaly generální ředitelství civilního letectví (SHGM), letiště IGA Istanbul, Turkish Airlines (THY) a Eurocontrol.
V lednu a březnu 2024 navštívili řídící letového provozu a piloti Turkish Airlines inovační centrum Eurocontrol, aby pomocí simulátorů řízení letového provozu a letadel A320 otestovali nové postupy pro souběžné a nezávislé vzlety a přistání na třech dráhách. Součástí simulace bylo testování nestandardních situací. S novými postupy seznámeno přes 80 řídících letového provozu a několik pilotů.
Zavedení trojnásobných nezávislých operací zvýší hodinový provoz Istanbulu o 23 % ze 120 na 148 pohybů letadel, což podpoří další růst letiště. Současně dochází ke zkrácení pojížděcích časů.
Letiště, které vloni odbavilo přes 80 milionů cestujících, je po Heathrow druhým největším v Evropě a v roce 2028 chce odbavit 100 milionů cestujících, v dlouhodobém horizontu až 200 milionů cestujících. Letiště tak podpoří růstové ambice vlajkového dopravce Turkish Airlines a posílí pozice Istanbulu jako jednoho z hlavních globálních leteckých hubů. (Foto: Aviation Source Network, Aviation Week, planes.cz)
Trochu se ztrácím v terminologii. Istanbul má pět paralelních drah s rozestupem 210 + 1275 + 210 + 2420 metrů. Dosud jsem žil v domnění, že to, co provozují třeba na CDG je nezávislý provoz na čtyřech drahách, kdy na dvou kratších vnějších se přistává a ze dvou delších vnitřních se nezávisle na tom vzlétá. Na rozdíl třeba od SFO, kde na blízkých drahách provozují paralelní starty či paralelní přistání, aby se sousední letadla vzájemně nedostávala do vortexu od toho druhého. A nebo u drah do X, kde je provoz jedné dráhy logicky závislý na provozu na té druhé. Má provoz typu CDG nějaké speciální označení, nebo to je prostě závislý provoz?
súčasná prevádzka na troch dráhach = "sen" každého spottera
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Ad CDG, to sice ano, ale vždy startují najednou max 2 letadla. Tady se startovalo najednou že třech drah. Předpokládám, že s těmi delším rozestupy.