Heathrow redundantní přívod elektřiny mělo. Přesto zkolabovalo

  • 25.03.2025 07:30

V rámci vyšetřování masivního výpadku elektřiny na letišti Heathrow dne 21. března John Pettigrew, generální ředitel společnosti National Grid prohlásil, že Heathrow má k dispozici přístup ke dvěma dalším rozvodnám s „dostatečným výkonem“ k zajištění provozu letiště. Uvedlo to v interview pro Financial Times. Tato informace nastoluje otázku, proč tedy největší letiště na 16 hodin zastavilo provoz. Požár rozvodny v Hayes proto neměl být pro Heathrow fatálním problémem. Jenomže byl. 

„Dvě rozvodny byly vždy k dispozici pro distribuční společnosti a Heathrow k odběru elektřiny,“ řekl Pettigrew Financial Times. „Z rozvoden nebyl žádný nedostatek kapacity. Každá rozvodna jednotlivě může poskytnout Heathrow dostatek elektřiny.“ Pettigrew dodal: „Ztráta jedné rozvodny je ojedinělá událost, ale k dispozici byly další dvě. To představuje určitou úroveň odolnosti.“ Podle Pettigrewa je na Heathrow výpadek vysvětlit.

Černého Petra tedy drží letiště. To se hájí, že „Stovky kritických systémů po celém letišti musely být bezpečně vypnuty a poté bezpečně a systematicky znovu spuštěny. Vzhledem k velikosti Heathrow a provozní složitosti bylo bezpečné obnovení provozu po narušení takového rozsahu významnou výzvou,“ uvedlo letiště ve svém prohlášení. Letiště má naftové generátory a baterie pro napájení kritických bezpečnostních systémů. Letištní úředníci však tvrdí, že tyto nouzové záložní zdroje nemohou napájet celé letiště.  

Zdůvodnění, že provoz letiště musel být i přes dostupnost nezávislého napájení přerušen je poněkud absurdní. Redundance by měla znamenat, že kritické systémy jsou zajištěny a není nutno je vypínat a restartovat. Kvůli neschopnosti letiště pokračovat v provozu se objevují otázky, zda je generální ředitel letiště na svém místě.  

Ministryně dopravy Heidi Alexanderová částečně podpořila vedení Heathrow, když v rozhovoru pro SkyNews uvedla, že rozhodnutí zastavit lety bylo učiněno, protože letiště potřebovalo restartovat systémy po přechodu na jiný zdroj energie.

List New York Times (více zde) uvádí, že americký Úřad pro vládní odpovědnost (U.S. Government Accountability Office) v roce 2023 zjistil, že 24 amerických letišť zaznamenalo v letech 2015 až 2022 celkem 321 neplánovaných výpadků elektřiny delších než pět minut.

Výpadek elektřiny v roce 2017 narušil provoz na mezinárodním letišti Hartsfield-Jackson v Atlantě, nejrušnějším letišti na světě, a vedl ke zrušení více než 1 000 letů. V roce 2023 selhání elektrického rozvaděče způsobilo výpadek proudu na mezinárodním letišti Kennedyho, který vyřadil z provozu celý terminál na jeden den.

Britské úřady uvedly, že předběžné výsledky vyšetřování očekávají za šest týdnů. 

(Foto: Reuters, ABC News, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Keltek (...68.219...)
25.03.2025 11:57

Soudě dle jména ředitele bylo na použito na rozvodnou stanici zaklínadlo Avada Kedavra.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
25.03.2025 10:26

Pravděpodobně nikoho nikdy nenapadlo, že by pro takovou situaci měli mít vypracovaný nouzový plán, a že by to hlavně měli procvičovat.
Ať mi nikdo netvrdí, že restart systémů trvá celý den, zvlášť, pokud ty nejdůležitější systémy jsou zálohované generátorama a baterkama. Nebo že by se až naostro zjistilo, že se šetřilo na údržbě a baterky jsou kaput?

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace
TOPlist