Rolls-Royce 22. ledna potvrdil, že úspěšně ukončil certifikační testy hluboké modernizace motoru Trent 1000, která řeší problémy s životností. Nyní usiluje o udělení doplňku certifikace zvaného Durability Enhancement (vylepšení životnosti). Boeing v prosinci dokončil intenzivní letové testování na vývojovém letounu 787-8.
Výsledky se zdají být velmi povzbuzující. Nové řešení vysokotlaké turbíny zdvojnásobí dobu provozu motoru Trent 1000 na křídle. Společnosti Rolls-Royce by to mělo umožnit obnovit tržní podíl, který ztratil ve prospěch konkurenčního motoru GEnx od GE Aerospace.
Přepracovaná vysokotlaká turbína, které je jádrem modernizačního balíčku, zvyšuje průtok chladicího vzduchu o 40 % a prodlužuje životnost lopatek snížením jejich provozní teploty o 45 °C. Změny zahrnují větší a dodatečné chladicí otvory ve střední části lopatky a větší průchod pro chladicí proudění v kořeni lopatky. Kromě těchto výhod má motor dosahovat větší palivové efektivnosti, a to asi o 1 %.
Nejde o jediný úspěch výrobce. Od letošního roku Rolls-Royce dodává pro Airbus A350-900 vylepšené motory Trent XWB (Enhanced Performance). Nová varianta motoru získala 3. prosince 2024 evropskou certifikaci. Certifikace zahrnuje motory XWB-84EP, XWB-75EP a XWB-79EP. Vylepšený motor prokázal zvýšenou odolnost při práci v drsných podmínkách s vysokým počtem cyklů.
Vloni Rolls-Royce oznámil investici ve výši 1 miliardy liber do vývoje zlepšené varianty motoru XWB-97, který pohání A350-1000. Měla by zvýšit spolehlivosti a životnost motoru při provozu i v nejnáročnějších provozních podmínkách.
Při provozu v horkém a prašném prostředí proniká prach do motoru, rozkládá se na menší částice, které se pak roztaví na lopatkách turbíny. Tato hmota (CMAS) proniká mezi materiálové komponenty lopatek turbíny, které se v měnících se teplotách rozpínají a smršťují. Postupem času naruší tepelnou bariéru lopatek turbíny, což vede k potřebě častější údržby a k prostojům letadla.
Rolls-Royce experimentuje s inovativním povlakem lopatek, který zvýší odolnost tepelných bariér a prodlužuje dobu provozu bez nutnosti servisu až o 30 %.
Zkušenosti budou následně aplikovány také pro zlepšení parametrů motorů Trent 7000 (Airbus A330neo). Upravené motory by měly být v provozu v roce 2026. (Foto: RR, Aviation Week, Airline Ratings, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém