Výstavba polského megaletiště startuje příští rok

  • 15.01.2025 06:21

Mazovské vojvodství vydalo důležité rozhodnutí týkající se umístění perspektivního varšavského megaletiště CPK (Centralny Port Komunikacyjny). Na základě tohoto rozhodnutí může provozovatel letiště žádat o stavební povolení. Celá procedura získání stavebního povolení si vyžádá několik měsíců. Tyto procedury však probíhají v Polsku obvykle daleko rychleji, než by tomu bylo v ČR. Očekává se proto, že výstavba bude příští rok zahájena.

Cesta k vytouženému razítku nebyla nijak jednoduchá. Projekt megaletiště CPK byl vzorovým projektem původní vládnoucí strany PiS, a proto byl napadán opozicí. Poté, kdy se nová vláda premiéra Donalda Tuska dostala k moci, záměr nakonec odsouhlasila. Podobně nerozhodná byla i veřejnost. V průzkumu veřejného mínění se 51 % respondentů vyslovilo pro a 40 % bylo proti. Proti projektu, částečně financovanému z prostředků EU, se staví Německo, které se obává silné konkurence pro svá hlavní letiště.

Naopak studie zpracovaná Mezinárodním sdružením leteckých dopravců (IATA) shledává rozhodnutí vybudovat takto veliké letiště „na zelené louce“ racionálním. IATA vidí velký potenciál Varšavy v provozu na ose Severní Amerika-Evropa-Asie a v tranzitním provozu v Evropě. Varšava má podle studie dobré šance stát se nejenom významným letištěm pro vnitroevropský provoz, ale také středoevropským hubem pro mezikontinentální provoz.

Proti původním plánům byla projektovaná kapacita v první fázi snížena na 34 milionů cestujících ročně. Kvůli výše zmíněným průtahům se termín otevření letiště posunul do druhé poloviny roku 2032.

Letiště leží asi 40 km od centra Varšavy a bude připojeno k síti dálnic. S Varšavou a velkými polskými městy jej spojí vysokorychlostní železnice. V okamžiku uvedení do provozu bude expresní železnice zajišťovat spojení s centrem Varšavy a Lodží. Postupně do roku 2035 zajistí expresní železniční síť připojení na všechna hlavní centra Polska, přičemž doba jízdy z nejvzdálenějších center na letiště CPK nemá překročit 100 minut. Letiště bude mít dvě vzletové/přistávací dráhy a má se stát nejmodernějším v Evropě.

Cíl odbavit v rámci první fáze 34 milionů cestujících ročně odpovídá výkonu obdobných letišť vybudovaných „na zelené louce“, a to v první fázi jejich vývoje. Příkladem budiž Inčchon v Soulu nebo Hamad v Dauhá.  Letiště Inčchon uvedené do provozu v roce 2001 dokazuje, že z kapacit první fáze (30 milionů cestujících/rok) se lze relativně rychle dostat na výrazně vyšší kapacity. Letiště v roce 2023 odbavilo 77 milionů cestujících. Letiště Hamad v Dauhá vloni odbavilo 53 milionů cestujících.

Rozpočet na výstavbu letiště CPK je asi 10 miliard eur, včetně souvisejících infrastruktur 30,5 miliard eur.

Hlavním uživatelem bude LOT, který má k roku 2032 provozovat 135 letadel. Podíl LOTu na celkovém provozu CPK bude 60 %.

Paralelně s výstavbou nového letiště rozšíří provozovatel letiště Chopinova letiště ve Varšavě, společnost Polskie Porty Lotnicze (PPL), kapacitu letiště na 28 milionů cestujících ročně a kapacita druhého varšavského letiště, Modlin, bude zvýšena na 8-12 milionů cestujících ročně. (Foto: Future Travel Experience, architectsjournal.co.uk)


Fotografie k článku



Komentáře



Gajda - nepřihlášený host (...49.252...)
20.01.2025 03:47

Martin: nemáme LOT, nemáme už ani ČSA v dávné slávě a tak to jde i bez toho vlaku, kterej má třeba i regionální Krakow. Poláci nám v tomdle nedostižně utíkaj, ale mají jiný podmínky.

Martin - nepřihlášený host (...188.128...)
15.01.2025 13:56

Neskutečné jenom v Naší super zemi nic nejde ani ten blby vlak na Ruzyň .

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace