Mozek třiadvacetiletého stevarda letadla SWISS, které nouzově přistálo ve Štýrském Hradci, byl vážně poškozen závažným nedostatku kyslíku. Stevard přes intenzivní nemocniční péči zemřel týden po události dne 30. prosince.
Nyní probíhají chemická a histologická vyšetření, aby se zjistilo, jak k tomuto došlo. Definitivní určení příčiny smrti potrvá několik týdnů. Podle zprávy švýcarských úřadů zveřejněné 5. ledna měla oběť extrémně zvětšené srdce a existují náznaky, že trpěla septickou bronchitidou. Vyšetřování musí vyjasnit, zda či do jaké míry to souvisí s příčinou smrti.
Airbus A220-300 letící na lince SWISS LX1885 z Bukurešti do Curychu nouzově přistál 23. prosince ve Štýrském Hradci pro poruchu motoru, která způsobila kouř v kokpitu a kabině cestujících. V rámci vyšetřování cestující vypovídají, že kabina se zaplnila hustým kouřem, což je donutilo dýchat přes části oděvu. To potvrzuje video pořízené v kabině.
Úřady vyšetřují funkčnost speciálních dýchacích masek palubního personálu, které otravě nezabránily. Nemocniční péči bylo totiž nuceno vyhledat pět členů posádky. Noviny NZZ am Sonntag a SonntagsBlick uvádějí, že SWISS postupně nahrazují ve své flotile speciální dýchací masky. Masky v letadlech A220, včetně letu, při kterém došlo minulý měsíc k tragédii, však zatím za nové zaměněny nebyly.
Palubní personál má k dispozici speciální ochranné dýchací masky PBE (Protective Breathing Equipment) společnosti Collins Aerospace (viz foto). Ty by měly těsně přiléhat a generovat vlastní kyslík pomocí chemické reakce. Kouř a plyny mají zůstat vně.
Není to poprvé, kdy byl s maskami u společnosti SWISS problém. V červenci 2023 byly PBE použity během nouzové situace na palubě letu SWISS LX18 do Newarku, a to kvůli nezvyklému zápachu v kabině. Letadlo A330-300 nad Lamanšským průlivem sestoupilo do nižší hladiny a divertovalo do Paříže. Zjistilo se, že některé ochranné masky palubního personálu byly po vyjmutí z vakuového obalu poškozené. Zpráva Švýcarské bezpečnostní vyšetřovací služby (SST) ze dne 11. října 2023 uvádí: „Během nouzové situace musela posádka v kabině kvůli zápachu neznámého původu jako preventivní opatření použít ochranné dýchací zařízení (PBE). Některé z respirátorů byly po obtížném vyjmutí z vakuového balení poškozené a nemohly plnit svou ochrannou funkci.“
V říjnu 2023 proto společnost SWISS slíbila, že chce během „několika měsíců“ masky tohoto typu vyměnit. Tento proces však dosud nebyl dokončen. Na letu z Bukurešti do Curychu byly použity původní masky, neboť výměna za nové zatím neproběhla.
Mluvčí SWISS Meike Fuhlrott uvedla: „Výměnu masek jsme plánovali osm až šestnáct měsíců.“ Mluvčí zdůrazňuje, že stejné masky používají mnohé letecké společnosti a jsou certifikované. Prioritou pří výměně masek jsou letadla dálkové flotily.
SWISS kromě toho uspořádaly speciální školení palubního personálu týkající se používání masek. „V dubnu minulého roku všichni členové posádky absolvovali dodatečný výcvikový program,“ říká Fuhlrott. Na otázku, zda zesnulý zaměstnanec nastoupil do SWISS až po školení neodpověděla.
Letečtí experti se aerolinky zastávají. „Instalace specifických držáků na masky pro každý typ letadla a nové certifikace vyžadují hodně času,“ říká Hansjörg Bürgi, šéfredaktor magazínu „Skynews.ch“.
Nepříjemné otázky bude muset zodpovědět americká společnost RTX Corporation. Ta vlastní nejenom výrobce motorů letadla A220 (Pratt & Whitney), ale i výrobce ochranných masek (Collins Aerospace).
RTX Corporation se k možným problémům se svými produkty nevyjadřuje. Zdůrazňuje však, že úzce spolupracuje s úřady na objasnění okolností incidentu.
Dva týdny po neštěstí zůstává stále mnoho otázek nezodpovězeno. Státní zastupitelství ve Štýrském Hradci zahájilo řízení pro podezření ze zabití z nedbalosti a ublížení na zdraví z nedbalosti. (Foto: NZZ, AVherald.com, planes.cz)
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Podobně jako u nedávno zveřejněného závěru vyšetřování smrti zaměstnance letištní obsluhy, kterého nasál motor, se nabízí otázka, jak je možné, aby člověk s těžkou dilatací srdečního svalu prošel lékařským vyšetřením?