Snahy Airbusu využít problémy Boeingu a zvýšit produkci letadel naráží na problémy dodavatelských řetězců. Airbusu se zatím nedaří vyrobit ani počet letadel, které dodával před pandemií. Šéf procurementu Airbusu Jürgen Westermeier je přesvědčen, že situace se začíná pomalu zlepšovat.
Cíl dosáhnout zvýšení tempa produkce A220 na 14/měsíc byl kvůli problémům dodavatelů posunut z roku 2025 na rok 2026. Nižší tempo produkce znamená, že na prodeji letadel A220 Airbus nevytváří zisk. Plánované zvýšení tempa výroby řady A320neo na 75/měsíc bylo letos posunuto o rok na rok 2027, což znamená další posun kontrahovaných termínů dodávek a snížení zisku Airbusu. Na prodejích A321neo má Airbus nejvyšší ziskovou marži. Tempo výroby A320neo nyní stagnuje. Nový výrobní cíl pro A350, 12/měsíc, byl nyní posunut na rok 2028.
Zvýšení výrobních kapacit je pro Airbus klíčové, aby mohl uspokojit silnou poptávku a plně využít pokračujících problémů Boeingu, který se snaží zotavit z dlouhodobých problémů se zajištěním kvality a stejně jako Airbus čelí problémům v dodávkách.
Opakované zpoždění v plánech zvýšit tempo výroby frustruje Airbus, způsobuje růst výrobních nákladů, vytváří problémy zákazníkům a poškozuje cenu akcií.
V letošním roce je upravený (tj. snížený) cíl dodávek stanoven „okolo 770“ letadel a vůbec není jisté, zda se jej podaří dosáhnout. Byť výraz „okolo“ zřejmě dovolí cíl prohlásit za splněný. Airbus by si své bonusy jistě zasloužil.
Lze jen doufat, že Jürgen Westermeier se nemýlí a tempo produkce se brzy podaří zvýšit. A to nejenom u Airbusu, ale i u Boeingu a Embraeru. (Foto: Airbus, Wings Magazine, planes.cz)
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Adrian: jedná se o shrnutí závěrů listopadové konference Aviation Forum 2024