Musk o stíhačce F-35 Lightning II – příliš drahá, příliš komplikovaná

  • 08.12.2024 17:37

Nadměrné požadavky mnoha zainteresovaných stran způsobily, že se letadlo Lockheed Martin F-35 stalo příliš komplikovaným a drahým – o tom je přesvědčen Elon Musk. Musk, který má ve vládě prezidenta Trumpa řídit neoficiální Ministerstvo vládní efektivity (DOGE) se vyjádřil, že F-35 je už zastaralý a špatně fungující a představuje nejhorší vojenskou hodnotu za peníze. Jeho pohled se v tom diametrálně liší od pohledu Trumpa, který k F-35 nešetří obdivem.

Trump si rovněž připisuje zásluhy za získání výrazných slev na dřívější série F-35, kdy během svého prvního funkčního období přímo vstoupil do vyjednávání s generální ředitelkou Lockheed Martin Marillyn Hewson.

Kompromisní zadání, kompromisní výkony

F-35 byl vyvinut pro americké letectvo na konci 90. let a na začátku 21. století v rámci programu Next-Generation Air Dominance (NGAD). Měl se stát cenově dostupnou náhradou tisíců stíhaček F-16 a bitevníků A-10, F/A-18 a AV-8B Harrier II. Očekávalo se, že jako stíhačka páté generace bude efektivnější než všechny předchozí. Zatímco o řadě aspektů lze možná diskutovat, že se nejedná o cenově dostupnou alternativu F-16 je mimo pochybnost. Nejenom z hlediska vysoké pořizovací ceny, ale zejména z hlediska provozních nákladů.

Konstruktéři chtěli vytvořit univerzální letoun, vhodný pro různá ministerstva a země a schopný plnit různé mise. Tyto požadavky si však vyžádaly „řadu konstrukčních kompromisů, což obvykle vede k vytvoření letounu, který sice zvládá všechno, ale nic nedělá zvlášť dobře,“ uvedl expert na F-35 Dan Grazer pro CNN. Každý vyrobený F-35 je jen „velmi drahým prototypem“.

Podle CNN se program F-35 stal nejdražším obranným projektem v historii Spojených států.

Zpráva Pentagonu potvrzuje vážné a dlouhodobé problémy stíhačky

Muskovi dává za pravdu nedávno odtajněná komplexní zpráva Pentagonu o F-35, nejdražším zbraňovém systému Ameriky. Zpráva odhaluje, že šest let bojového testování je doprovázeno problémy se spolehlivostí a údržbou, zbraněmi, které nestřílí přesně, a nevyřešenými obavami ohledně schopností kybernetické obrany systémů letadla.

Podle odhadu amerického Úřadu pro vládní odpovědnost (GAO) jsou stíhačky F-35 kvůli problémům s údržbou schopné létat pouze 55 % svého provozního času. Cílová hodnota Pentagonu pro procento času, kdy má letoun být schopen plnit bojové úkoly, je 85–90 %.

Podle Grega Williamse, ředitele Centra pro obranné informace (Project on Government Oversight Center for Defense Information) by měla mít nastupující Trumpova administrativa obavy: „Trumpova administrativa by měla mít na paměti, že s F-35 létáme už 18 let, a přesto letadlo stále nedokážeme udržovat, zachovat jeho neviditelný povrch neporušený ani přesně střílet z jeho zbraní.“

Zpoždění dodávek

Chronickým problémem je zpoždění dodávek. V roce 2023 se dodávky americkému letectvu zpozdily kvůli nedodržení termínů testování nejnovějšího softwaru. K červnu čekaly desítky F-35 na aktualizaci softwaru.

Při opravách dochází ke zpožděním, což je částečně způsobeno závislostí americké armády na dodavatelích v oblasti technické údržby, uvádí Financial Times. Kromě toho situaci zhoršuje nedostatek náhradních dílů, podpůrného vybavení a nedostatečné zaškolení techniků.

Kudy dál?

Musk je přesvědčen, že „pilotované stíhačky jsou v době dronů zastaralé. Jen přivedou piloty do nebezpečí smrti.“

Názor Muska není nijak nový. Již v roce 2020 Musk na veletrhu AFA uvedl, že program F-35 by mohl těžit z konkurence s drony využívajícími kombinaci dálkového ovládání a autonomního řízení. V takové soutěži by však podle něj neměl F-35 žádnou šanci.

Vysoce postavení představitelé amerického letectva a analytici tehdy oponovali, že Musk vkládá do autonomní technologie příliš velkou důvěru, a že lidská mysl bude mít v souboji vždy konkurenční výhodu. Od té doby se však mnohé změnilo a letectvo dnes klade stále větší důraz na autonomii a program Collaborative Combat Aircraft se stal klíčovým k dosažení cenově dostupného masového prostředku v letecké válce. Válka na Ukrajině vytváří zcela nový kontext.

Na rozdíl od situace v roce 2020 se nyní Musk nachází v pozici, kdy může svůj názor prosadit a bude mít méně oponentů. Jím řízené neoficiální ministerstvo bude muset najít miliardy, které je potřeba vyškrtat ze státního rozpočtu. Musk se jistě bude snažit, aby nejenom ušetřil, ale zejména aby investice měly více logiky a skutečnou hodnotu.

Na tom, že v rozpočtu Pentagonu je možno a dokonce nutno ušetřit miliardy, se shoduje řada politiků z demokratického i republikánského tábora.

Případné seškrtání produkce by muselo projít Kongresem. Lockheed Martin umístil kontrakty na F-35 téměř do každého státu a má tradičně silné lobby. Mnozí republikánští členové Kongresu proto vyjádřili programu F-35 podporu, zejména v Texasu, Georgii a Kalifornii, kde probíhá většina prací na draku F-35, a v Utahu, kde se nachází depo letectva pro F-35. Connecticut a Florida jsou rovněž zastánci F-35, protože motor F135 vyrábí společnost Pratt & Whitney v těchto státech.

F-35 vyhrává zahraniční zakázky. Přesto je budoucnost programu nejistá,

Pro F-35 mluví řada zahraničních kontraktů, což je pro Trumpa lákavý bod v situaci, kdy bude tlačit spojence ke zvýšení výdajů na obranu. Trump chce rovněž pokračovat v rozsáhlém prodeji zbraní Saúdům.

Mluvčí společnosti Lockheed Martin ke kritice uvedl: „Stejně jako během prvního funkčního období se těšíme na pevné pracovní vztahy s prezidentem Trumpem, jeho týmem a také s novým Kongresem, abychom posílili naši národní obranu. F-35 je nejpokročilejším, nejodolnějším a nejlépe propojeným stíhacím letounem na světě, klíčovým odstrašujícím prostředkem a základním kamenem společných operací ve všech oblastech.

Je zajímavé, že v listopadu izraelské letectvo objednalo dalších 25 letadel F-15IA (izraelská verze F-15EX) v hodnotě 5,2 miliardy dolarů s opcí na dalších 25 exemplářů. V červenci využilo letadel F-15 k dálkovým útokům na Jemen. To naznačuje, že letadlo tohoto typu je stále relevantní a dost možná i nezastupitelné. Vykazuje vynikající spolehlivost a může nést nepoměrně více zbraní.

Když v roce 2009 rozhodl Kongres ukončit výrobu letadel F-22, rozhodl pořídit 144 letadel F-15EX.

Není bez zajímavosti, že za posledních pět desetiletí bylo ztraceno 131 letounů F-15, převážně kvůli chybám pilotů při špatné viditelnosti, incidentům na zemi nebo nehodám během výcviku. To představuje vynikající provozní záznam s méně než dvěma zničenými letouny na 100 000 letových hodin. Důkaz odolnosti a výkonnosti F-15. Letadla byla zařazena do služby u USAF v roce 1972.

V každém případě má F-35 nejistou budoucnost. V posledních dnech administrativy prezidenta Bidena přehodnocuje americké letectvo svůj přístup k letecké nadvládě. Program pilotovaného stíhače Next-Generation Air Dominance (NGAD), dlouhodobě považovaného za klíč k budoucí vzdušné nadvládě, prochází revizí, a to jak z hlediska použitých technologií, tak nákladů. Ministr letectva Frank Kendall dříve naznačil, že perspektivní stíhačka by mohla stát „několik stovek milionů“ dolarů za kus, ale v září uvedl, že by mělo být možné prosadit alternativní přístup, který by cenu snížil na úroveň F-35.

Pokud se tato možnost ukáže jako realizovatelné, plány letectva na F-35 by se mohly radikálně změnit. Požadavek letectva z roku 2001 na 1763 letadel F-35 zůstává zatím beze změny, ale již během předchozí administrativy Donalda Trumpa naznačil tehdejší výkonný ředitel pro akvizice Will Roper, že by konečný počet měl být kvůli vysokým provozním nákladům snížen na přibližně 500. Dosud americké letectvo převzalo okolo 450 letounů F-35A.

Roper prosazoval koncepci postupné výroby letadel podobných NGAD v malých sériích, která by byla každých několik let nahrazována letouny s modernější technologií. Kendall vyjádřil podobný přístup k programu Collaborative Combat Aircraft (CCA), který sdílí rozpočtovou položku s NGAD. (Foto: F-35, USN, Responsible Statecraft, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Radek V. - nepřihlášený host (...212.223...)
10.12.2024 08:34
F-35

Program F-35 je problematický, ale nemá náhradu. Bude tedy probíhat dál. Asi je načase provést radikálnější modernizaci, protože stávající systém kluhá na obě nohy. Problém je nákladnost vývoje nové verze s lepšími parametry, dostali dost peněz na náhradní díly a údržbový software? Většina problémů je ovšem spojena s verzí F-35B - STOVL verze, Lockheed neměl zkušenosti, tak koupil nedokončený sovětský program Jak-141 - pravděpodobně spousta koupených dat byla vylhaná. Od té doby se s tím trápí. F-35C - námořní verze - stejné potíže - Lockheed nikdy nedodával letadla námořnictvu, takže neměl know-how s palubním provozem jako Boeing s F-18 nebo Grumman (A-6, F-14). Tohle kritizovali odborníci od začátku. F-35A je tedy nejméně postižený problémy. Autonomní stíhačky jsou ještě hodně vzdálená budoucnost - hlavně vzhledem ke schopnosti Rusů rušit elektroniku a nespolehlivosti a náročnosti umělé inteligence. F-15 ani F-16 nemají proti Su-35M a MiG-31M moc velké šance, takže F-22 a F-35 mají budoucnost jistou.

MK. (...84.252...)
09.12.2024 16:24
Hrubá data o objednání


UK - 2009
Itálie - 2008
Nizozemsko - 2009
Austrálie - 2009
Kanada - 2011
Dánsko - 2015
Norsko - 2012
Izrael - 2010
Singapur - 2020
Belgie - 2018
Finsko - 2021
Německo - 2022
Japonsko - 2012
Polsko - 2019
Jižní Korea - 2014
Švýcarsko - 2021
Řecko - 2022

... atd ... atd ..

Takže ta panika byla vyvolána v roce 2008 a už skončila? Nebo je tu stále s námi v místnosti?

Jouda - nepřihlášený host (...179.186...)
09.12.2024 16:19

MichalC: Ano, máte pravdu. Přesnější by bylo třeba to nazývat výběrovým řízením. Ale určitě víte, co jsem měl na mysli.

V každém případě druh smluvního vztahu z tohoto pohledu není asi to nejpodstatnější, v tom bych problém neviděl. Ale zásadní je, co tomu výběru předcházelo - jak způsob a posuzování variant, tak rovněž vyjednávání o tom samotném smluvním závazku nebo i prezentování celé věci veřejnosti, a to už je problém. Navíc se jedná o opravdu velký balík peněz z našich daní, tudíž jakékoliv otázky a pochybnosti daňových poplatníků jsou zcela relevantní.

Radek - nepřihlášený host (...81.87...)
09.12.2024 14:59
To Gajda

Já pokud jsem si všiml, zaregistroval jsem citace kritiků, kteří tomu asi rozumí docela dobře. Jen na okraj - je náhoda, že ty smlouvy na nákup F-35 byly podepsány skoro všechny ve chvíli, kdy jsme tady hystericky vyvolali paniku a teď čekáme na ruskou invazi do Evropy (která samozřejmě nepřijde)?

MichalC (...59.40...)
09.12.2024 14:55

Jouda: na F-35 Cesko zadny tendr nevypsalo. Je to nakup na zaklade mezivladni dohody

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...81.123...)
09.12.2024 14:04
@Kalfa

Možná byste měl vysvětlit právě těm Švédům, nebo aktuálně Ukrajincům, že silnice mohou používat jen s dvojplošníky...

Mengo - nepřihlášený host (...102.235...)
09.12.2024 13:47

A je zajimave jak vypocitali cenu nasich F 35 kdyz verze F3 je ve stadiu vyvoje. Nedokoncene potrebne chlazeni systemu , upraveny motor , inetegrace dalsi zbrani a novy radar. Tak jak amici vedi kolik to ve vysledku bude stat?

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
09.12.2024 12:14

To je (a stále častěji bude) osud všech velkých a nákladných projektů. Jeho specifikaci zadáváte v nějakém časovém okamžiku, jeho vývoj nutně zabere nějaký čas a v současnosti čím dál víc roste riziko, že během té doby dojde k nějakému významnému technologickému přelomu, který daný projekt do jisté míry znehodnotí. Viz vývoj v civilní dopravě - výrazný technologický pokrok v oblasti motorů znamenal vpodstatě konec A-380 a velkých WB čtyřmotoráků vůbec.

nezdolný - nepřihlášený host (...47.102...)
09.12.2024 11:20

Za to vy Kalfo jste úplný argumentační génius :D Tak si tu hračku pořiďte za svoje, ne? Chciválci se jistě složí dohromady :D :D :D

Kalfa - nepřihlášený host (...115.9...)
09.12.2024 11:09
To tu máme odborníků!

Nikdo z nich neseděl ani v Gripenu ani v F 35, ale rozumí všemu. Asi jako fotbaloví kritici ve IV. cenové skupině. Tam ovšem má pravdu ten, co nejvíc řve, aby ostatní nebyli slyšet. Ovšem nejvíc mě dojaly argumenty pocházející z doby, kdy páteř českého letectva tvořily převážně dvojplošníky se značkou Šmolík, ano ten mohl přistát u každého nádraží, proto by nepotřeboval drahé navigační prostředky.

Celkem 19 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace