Dnes, 30. října 2024, oznámil Airbus dodávku prvního exempláře letadla A321XLR (EC-OIL) společnosti Iberia. Letoun má přistát na letišti Madrid-Barajas ve středu v 19:20. Počátkem listopadu absolvuje první komerční let na lince do Paříže (CDG). Těchto kratších letů bude využito pro zácvik posádek.
Na transatlantické linky se má letoun vydat poprvé 14. listopadu, a to na lince IB347 z Madridu do Bostonu (BOS). Letadlo XLR (Xtra Long Range) má Iberia v konfiguraci pro 168 cestujících v turistické třídě a 14 ve třídě obchodní. V obchodní třídě mají cestující k dispozici plně sklápěcí sedačky. Kabina Airspace je vybavena odkládacími policemi XL, které zvyšují kapacitu pro kabinová zavazadla o 60 %. Letadlo pohánějí motory CFM International LEAP-1A. Proti A321LR má A321XLR o 15 % delší dolet.
Generální ředitel Airbus Commercial Aircraft Christian Scherer uvedl: „Po pěti letech příprav otevírá A321XLR novou kapitolu v letecké konektivitě. Je to pro nás všechny v Airbusu další hrdé prvenství v našem neustálém úsilí inovovat a přinášet hodnotu našim zákazníkům.“
Generální ředitel a předseda představenstva společnosti Iberia Marco Sansavini řekl: „Jsme velmi hrdí, že jsme zahajovací leteckou společností pro tento nový letoun Airbus. A321XLR nám umožní dosáhnout nových destinací, provozovat transoceánské trasy a dělat to efektivněji.“
Letoun má díky svému doletu až 8700 km a nízkým provozním nákladům potenciál ustavit nová pravidla hry na dálkových linkách. Zejména v rukou nízkonákladových společností může výrazně zlepšit cenovou dostupnost dálkových letů. Tradičním dopravcům umožní otevřít nové přímé linky do vzdálených destinací, kde nemá smysl nasadit širokotrupá letadla nebo zvýšit frekvence na stávajících linkách. Letoun je vrcholným a zároveň také posledním modelem populární řady A320neo.
Skupina IAG objednala celkem 14 exemplářů s opcí na dalších 14. Letadla budou postupně přebírat Iberia a Aer Lingus.
Letadlo Airbus 321XLR bylo uvedeno na trh v červnu 2019 na Paris Air Show. O jeho prezentaci se tehdy rozhodlo doslova na poslední chvíli a prosadil ji především stávající generální ředitel Guillaume Faury. Airbus uvažoval, že pokud získá 50 objednávek, vrhne se do vývoje. Pokud ne, plán uloží do šuplíku (nebo do koše). Uvedení letadla na trh se však setkalo s mimořádným úspěchem.
Airbus získal na letadla XLR již 500 objednávek. To je však jenom špička ledovce, neboť stovky existujících objednávek letadel A321neo mohou letecké společnosti konvertovat na verzi XLR.
První let prototypu XLR se uskutečnil v červnu 2022. Osvědčení letové způsobilosti od regulátora EASA získal letoun (s motory CFM International) dne 19. července 2024, a to pro maximální vzletovou hmotnost 97 tun. 11. října 2024 vydala EASA pozměněnou certifikaci zvyšující max. vzletovou hmotnost na 101 tun. To umožňuje dosáhnout slíbeného max. doletu 8700 km. Úpravu umožnila certifikace motorů LEAP-1A32X,33X, 33B2X a 35AX na zvýšený tah. (Foto: Airbus, planes.cz)
To bude prima. Dvanáct hodin v jednouličkovým dobytčáku...
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Radek: pokud to letadlo nemusí přistát a letí podobně rychle jako jakýkoliv jiný, v čem je podle tebe horší? Pokud je rozteč 31", tak je asi pro toho kdo tam sedí jedno, jestli je to sedadlo v A321 nebo A330. Prostor pro cestujícího je totožnej. Jen v A320 je daleko víc u okna nebo do uličky na rozdíl od A330, kde je neoblíbených prostředních sedadel mnohem víc.