Qantas ukončily provoz Boeingů 717

  • 28.10.2024 08:00

Dne 26. října uskutečnily QantasLink poslední komerční let Boeingem 717. Boeingy 717 létaly pro QantasLink a Jetstar takřka čtvrtstoletí. Poslední let vykonal Boeing „Great Otway National Park“ (VH-YQS) na lince QF1511 do Canberry. 

Ke skupině Qantas se Boeingy 717 dostaly v květnu 2001 v rámci převzetí Impulse Airways, které létaly pro QantasLink. U Jetstar byl typ 717 prvním letadlem flotily. Celkem 14 Boeingů 717 společnosti QantasLink létalo pro Jetstar od roku 2004 v době rozběhu společnosti. Poté se vrátily ke QuantasLink.

QantasLink byly zřejmě jednou ze tří posledních komerčních leteckých společností na světě, které provozují Boeingy 717 na pravidelných linkách. Flotilu 20 letadel 717 nahradí v rámci modernizace 29 nových letadel Airbus A220. Společnost již provozuje čtyři exempláře A220, přičemž pátý má dorazit ještě letos.

Letadlo bylo uveden na trh společností McDonnell Douglas na počátku 90. let jako MD-95, dokud společnost nebyla v srpnu 1997 pohlcena Boeingem. Jednalo se o zkrácený derivát oblíbené řady MD-80. Letadla McDonnell Douglas nosila přezdívku Mad Dog, a to kvůli svým iniciálám MD, výkonu a charakteristickému hluku motorů.

Boeing zahájil montáž letadel 717 v květnu 1997. Poslední ze 156 vyrobených exemplářů opustil výrobní linku Boeingu v Long Beach v roce 2006. Boeing se rozhodl zastavit výrobu 717 poté, co letoun prohrál ve výběrovém řízení u Air Canada. Ta upřednostnila Embraer E-Jet a Bombardier CRJ200.

MD-80/Boeing 717 jsou vynikající a u společností mimořádně oblíbená letadla, která u některých aerolinek zůstávají doposud v provozu. Odletová spolehlivost letadel 717 byla přes 99 %. MD-80/Boeing 717 je příkladem zlaté éry amerického leteckého průmyslu.

Největšími provozovateli letadel MD byly americké letecké společnosti. American Airlines vyřadily svůj poslední McDonnell Douglas MD-80 v září 2019. V době své největší slávy tvořila letadla MD-80 takřka polovinu celé flotily.

V polovině roku 2020 ukončily provoz letadel McDonnell Douglas MD-88 a MD-90 také Delta Air Lines.

Evropa se rozloučila s McDonnell Douglas MD-80 vloni 21. října, a to posledním komerčním letem 33 let starého MD-82 (LZ-LDP) bulharské European Air Charter.  (Foto: Qantas, @Enel_Aire, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace