Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB) vydala naléhavé bezpečnostní doporučení pro Boeing a FAA, týkající se potenciálních problémů s ovládáním směrovky u některých letadel 737NG.
Dne 6. února 2024 se během přistání v Newarku (EWR) zasekly pedály řízení u letadla United Airlines 737-8 (N47280) letícího na lince 1539 z Baham. Pilot po přistání letadla ohlásil, že se po dosednutí letadla zasekly pedály ovládající směrové kormidlo a nereagovaly na tlak nohy. Letadlo proto nebylo možno udržet na středové čáře přistávací dráhy. Data ze záznamníku FDR potvrdila, že 30 sekund po přistání bylo pro pohyb směrovky potřeba vyvinout „významnou sílu na pedál“, a přesto se směrovka vychýlila z neutrální polohy pouze nepatrně. Během následného zkušebního letu dne 8. února se problém zopakoval. Pedály se zablokovaly také u druhého pilota. Letadlo se do komerčního provozu vrátilo až 22. února. Podrobněji jsme o incidentu informovali zde.
Vyšetřování NTSB odhalilo vlhkost v komponentech ovládání směrovky, která byla spojena s nesprávně sestavenými těsněnými ložisky. Pravděpodobnost výskytu problému vzrůstá za chladného počasí. Dodavatel aktuátorů Collins Aerospace informoval Boeing, že od února 2017 bylo dodáno více než 353 defektních aktuátorů.
Manuál Boeingů 737 instruuje piloty, že v případě zaseknutého směrového kormidla nebo jeho omezené hybnosti mají piloti překonat odpor použitím maximální síly, a to i společným úsilím obou pilotů. NTSB se obává, že taková síla aplikovaná během přiblížení a přistání může vést k náhlému a nepřiměřenému vychýlení směrového kormidla, což by mohlo způsobit ztrátu kontroly nad letadlem nebo vyjetí z dráhy.
Doporučení zahrnuje informování posádek o potenciálních problémech a případnou záměnu defektivních aktuátorů. Vyšetřování stále pokračuje a další aktualizace budou následovat. (Foto: Tages Anzeiger, Flaps2 approach, planes.cz)
Něco mi uteklo. Kdo na východě vyrábí víc jak 3 letadla za měsíc?
Neuvěřitelně šokující, že se tady stále produkuje, prodává a aerolinkami nakupuje letadlo vycházející z konstrukce 73 let starého stroje! A nikoho to šokově nezaráží? Pro srovnání a také to je ve 21. století k nevíře, Airbus A320neo vychází ze stroje 38 let starého! Dva největší západní výrobci letadel na světě neumějí nebo spíše nechtějí vyvinout zcela nový revoluční stroj! Usnuli na vavřínech, zatímco jim na východě roste nová silná konkurence, která se mílovými kroky rychle vyvíjí dopředu!
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
A co konkrétně by se mělo "revolučně" vylepšit?
S revolučními vylepšeními je totiž "drobný" problém, že mívají nečekané záludnosti,které se při modelování a zkouškách nemusí projevit, a když se pak projeví ve vzduchu (ideálně na finále, což je nejnebezpečnější fáze letu), spoustu lidí zabijou.
Kromě toho letecká doprava je tak levná mimo jiné i proto,že díky dlouholetému užívání prověřených konstrukčních řešení jsou náklady na pořízení a hlavně servis strojů velmi nízké, protože vývojové náklady se rozložily do spousty vyrobených kusů a mnoha let užívání, a není nutno ustavičně měnit dodavatelské řetězce (a tím komplikovat logistiku údržby a zvyšovat riziko použití nevhodných dílů), a pořád dokola přeškolovat mechaniky ani piloty na byť jen trochu jiné stroje.
Navíc tady nešlo o konstrukční vadu, nýbrž o lidskou chybu při kompletaci montážního celku. Určitě by stálo za to pozměnit design tak, aby chybná montáž vůbec nebyla možná, určitě by stálo za to revidovat a zpřísnit výstupní kontrolu u dodavatele aktuátorů, ale to je asi tak všechno.