Spor o kondenzační čáry

  • 16.05.2024 17:11

Hlavní nízkonákladoví dopravci easyJet, Ryanair a WizzAir kritizují snahu lobby dálkových provozovatelů prosadit, aby plán EU monitorovat kondenzační stopy letadel nezahrnoval dálkovou dopravu. Výjimku pro dálkové lety v Bruselu prosazuje Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA).

Nová pravidla EU vyžadují, aby letecké společnosti od 1. ledna kvantifikovaly neuhlíkové emise, včetně těch z kondenzačních čar, oxidů dusíku a síry, a to u všech letů s odletem v zemích EU.

Vyloučení dálkových letů by podle nízkonákladových dopravců easyJet, Ryanair a Wizz Air zesměšnilo snahu Bruselu prozkoumat dopad neuhlíkových emisí letadel na globální oteplování. Dálkové lety produkují asi 52 % veškerých uhlíkových emisí odvětví letecké dopravy.

Dopis leteckých společností uvádí: „Neexistuje technický důvod, proč by lety mimo EU měly být vyňaty z povinnosti hlásit neuhlíkové emise.“

Generální ředitel IATA Willie Walsh v dopise Evropské komisi uvedl, že monitorování všech letů do a z Evropy by bylo pro dopravce obrovskou zátěží a vyzval Brusel, aby plány omezil na lety v rámci kontinentu.

Podle nízkonákladových dopravců by zátěž spojená s monitorováním kondenzačních stop měla být sdílena všemi dopravci bez výjimky. Dodávají, že je „překvapující“, že se IATA snaží rozsah šetření EU zúžit.

EU reaguje na tvrzení některých vědců, že kondenzační stopy mohou být zodpovědné za dvě třetiny příspěvku letecké dopravy ke globálnímu oteplování. Podle nich kondenzační čáry resp. neuhlíkové emise zabraňují úniku tepla z atmosféry Země.

Paradoxně jiní vědci jsou naopak přesvědčeni, že kondenzační čáry a další neuhlíkové emise odráží sluneční teplo zpět do vesmíru, což pomáhá ochlazovat planetu.

Vytváření mohutných kondenzačních čar může být jedním z (mnoha) problémů letadel spalujících vodík. (Foto: NASA, Discover Magazine,


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Radek - nepřihlášený host (...178.190...)
17.05.2024 13:37
:-D

Evropa dojede na to, že nedokážeme podobným imbecilním nápadům bruselských pomatenců jasně říct "polibte nám prdel a táhněte dělat něco užitečného".

Gajda - nepřihlášený host (...49.249...)
17.05.2024 10:08

O. M.: Smysl to mít asi bude, když Ryanair neřve proč a že to zaplatí chudák zákazník, ale jen mu vadí, že by byly vyňaty lety pryč z EU.

pS - nepřihlášený host (...101.186...)
17.05.2024 09:09
Nikoliv paradoxně...

Kondensační stopy, podobně jako každá jiná (a zejména vysoká) oblačnost, odráží část příchozího krátkovlnného sluneční záření. Tím pádem zvyšují planetární albedo a planetu jako takovou ochlazují. Zároveň ale většina krátkovlnného slunečního záření projde atmosférou netknuta oblaky, je pohlcena zemským povrchem a ten následně získanou energii mj. vyzáří v podobě dlouhovlnného infračerveného záření (vlnové délky má cca 10x delší než příchozí sluneční záření). To je ono tepelné záření, které tak zdárně pohlcují skleníkové plyny, ale i kapalná voda apod. Neznám podrobnosti zmiňované iniciativy, ale zřejmě má posloužit k lepší kvantifikaci příspěvku kondensačních stop (nebo letecké dopravy jako celku?) k radiačně-tepelné bilanci planety.

O. M. - nepřihlášený host (...72.203...)
16.05.2024 21:55

A proč by vůbec měly (jakékoli) letecké společnosti monitorovat neuhlíkové emise?

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace