Rušení signálu GNSS se v konfliktních zónách stává pravidlem

  • 04.05.2024 17:54

Intenzivní využití technologických zbraní, jako jsou chytrá munice a drony, nevyhnutelně znamenají, že v konfliktních zónách bude docházet k masivnímu rušení signálů GNSS. Signály GNSS využívají mimo jiné také dopravní letadla. Rušení satelitních signálů je proto potenciálním rizikem pro bezpečnost letů.

K intenzivnímu rušení satelitního signálu dochází nyní zejména v konfliktních zónách na Ukrajině (a okolí) a na Blízkém východě. Aktuální mapu rušení GNSS pravidelně publikuje FlightRadar24.

Vysoké pozornosti médií se těšil let britského ministra obrany Granta Shappse v březnu 2024. Letoun Royal Air Force se při přeletu z Polska do Británie dostal nedaleko ruské enklávy Kaliningrad do zóny rušení signálu GPS. Letadlo bylo nuceno po dobu asi 30 min. využít alternativní způsoby navigace. Jak se později zjistilo, vojenský letoun přepravující ministra obrany není vybaven žádným speciálním zařízením proti prostředkům radioelektronického boje.

Kvůli rušení v oblasti Baltského moře pozastavila společnost Finnair na období od 29. dubna do 31. května lety do Tartu. Místní letiště není vybaveno tradičními (radiovými) navigačními prostředky, takže zbývá pouze vizuální přiblížení nebo GNSS (pokud není přítomno rušení). 

Rušení neovlivňuje pouze leteckou dopravu, ale také lodní dopravu v Baltském moři. Nejpravděpodobnějším zdrojem rušení je v tomto případě Rusko, z rušení ho obviňují i Pobaltské země

Je zjevné, že v konfliktních zónách se rušení signálů GNSS stává normou, a to na všech stranách konfliktu.

Estonský ministr zahraničních věcí označil rušení za „záměrný hybridní útok“ a „porušení mezinárodních konvencí“ ze strany Ruska.

Podle evropského regulátora EASA však rušení GNSS bezpečnost letecké dopravy bezprostředně neohrožuje. Regulátor uvádí, že situaci monitoruje. V lednu na pracovní schůzce IATA a EASA přitom zástupce EASA připustil, že jde o potenciální riziko. Zástupce IATA se vyjádřil, že nejde o „významné riziko“.

EASA není schopna potvrdit, že rušení vychází z Ruska, ani že je záměrné. Pouze konstatuje, že v vzhledem k místu rušení je „velmi pravděpodobné“, že má souvislost s konfliktem na Ukrajině. Alespoň tak to uvedla mluvčí organizace Janet Northcote.

Znepokojující je rostoucí intenzita rušení. Evropská organizace pro bezpečnost letecké navigace uvádí, že jen za první dva měsíce tohoto roku bylo registrováno 985 případů výpadku signálu, a to proti 1 371 případům za rok 2023. 

Organizace Eurocontrol uvedla, že za první dva měsíce zaznamenala sedminásobný nárůst rušení proti stejnému období 2023.

Rušení signálu zřejmě není tak složité, jak by bylo možno očekávat. Politico uvádí, že rušičku je možno jednoduše sestavit ze součástí, které jsou dostupné na trhu.

Rušičku lze dokonce i koupit na trhu. Vyplývá to ze zprávy amerického telekomunikačního regulátora FCC, který zjistil, že někteří distributoři a výrobci dronů přímo nabízejí a propagují rušičky v on-line obchodech, a to včetně Amazonu. FCC v této věci vede vyšetřování, neboť prodej takových zařízení je podle federálních zákonů ilegální. (Obr.: FlightRadar24, New Science)


Fotografie k článku



Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
06.05.2024 11:25

Jo, Kaliningrad je pěkná veš v koižichu, to si Rusové dobře ošéfovali. Odtamtud maj půlku Evropy jako na dlani.

petrp (...48.29...)
05.05.2024 06:21

..na vysvětlenou, inerci měly v té době IL-62, Tu-134A co létaly pro Arianu LHR nikoli.

petrp (...48.29...)
05.05.2024 06:20

GPSka se do velkého letectví začala pomalu vrádat koncem osmdesátých let, dálkovky létaly na inerci a ostatní na VOR/DME.
Kdysi létala do Prahy linka Ariany a protože afgánci nemohli na západ, pokračovala jako linka ČSA na LHR a vracela se kolem půlnoci.
Jeden kapča mi vyprávěl, že dostal povolení nad kanálem "direct Hermsdorf".......a nezbývalo mu si říct, tak Hermsdorf je asi támhle:-D

Janči - nepřihlášený host (...40.243...)
05.05.2024 01:56
Blok

Blok
Neviem, či si niekto zodpovedný za stránku alebo diskusie občas tie diskusie aj prečíta, ale bolo by možné nejako vysvetliť nášmu uvedomelému občanovi, že pchať pod každý článok Russko na to sú iné weby, alebo prípadne nejako ho blokovať, lebo to sa nedá čítať a počúvať tie reči, dosť je ich plný internet a musí to byť ešte aj tu? Ďakujem

Ivan_pha - nepřihlášený host (...81.94...)
04.05.2024 23:50
Uvědomělý obcan

Muže mi Uvědomělý občan ukázat na místo v článku, kde se píše o GPS?

Článek mluví o GNSS, což je obecný termín pro všechny satelitní navigační systémy.
Rozhodně nesouhlasím, že GPS je přežitek. Očividně nevíte o čem píšete. Sice mají některé systémy více funkci, GPS však nezaostává tak výrazně. Z prvních družic není v provozu žádná, většina je již nového typu a hlavně jich je v provozu nejvíce ze všech systému. Proto se systémy vhodně doplňuji a zvyšují spolehlivost výpočtu reseni.

Uvědomělý občan - nepřihlášený host (...165.0...)
04.05.2024 20:42
Přežitek

GPS je dnes starožitný přežitek a největší země globálního světa a rozvojových zemí, kterým je tato starožitnost navíc zavrhována, hromadně využívají svých satelitů nebo alternativy v podobě systému Glonass, výjimečně i Galileo.

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace