Vlastníci Smartwings vykoupili čínský podíl ve společnosti

  • 22.02.2024 06:59

Ve stručné tiskové zprávě společnost Smartwings sdělila, že 20.2.2024 byl dokončen nákup 49,92 % akcií ve společnosti Smartwings, a.s. mezi kupujícím, společností Prague City Air, a prodávajícím, společností Rainbow Wisdom Investment Limited.

Smartwings, a.s. se tak dostávají zpět plně pod kontrolu českých akcionářů, kteří křížově vlastní 100 % akcií ČSA a Smartwings.

Cenu transakce nebudou obě společnosti po vzájemné dohodě zveřejňovat.

Potud tedy lakonická tisková zpráva, která přichází jen pár dnů poté, kdy skupina Israir oznámila, že o akvizici Smartwings, a.s. ztratila zájem. Není přitom známo, že by o Smartwings usiloval jiný zájemce.

Podíl od čínské skupiny koupila Prague City Air, kterou vlastní Canaria Travel. Tu ovládají společnosti Neville Investments miliardáře Jiřího Šimáně a TO-Servis Romana a Lenky Vikových. Jedná se o akcionáře, kteří spolu s miliardářem Jaromírem Šmejkalem drželi 50,1% podíl ve Smartwings. 

Přestože výše transakce s CITIC Group resp. Rainbow Wisdom Investment Limited nebyla oznámena, lze předpokládat, že cena původně indikovaná Israir posloužila za základ ohodnocení „čínského“ podílu 49,92 %. Israir v roce 2022 nabídl za Smartwings 44 milionů dolarů, tedy asi 1,1 miliardy korun.

Pohnuté partnerství s CITIC

Smartwings na trhu působí od roku 1997. Do roku 2018 fungovala společnost pod názvem Travel Service, následně se přejmenovala na Smartwings. Skupina CTIC vstoupila do Smartwings v roce 2016 a byla problematickým partnerem českých vlastníků. Nejspíše od samého počátku.

Většina médií zmiňuje v souvislosti s výkupem podílu CITIC Group nedostatek podpory čínského akcionáře pro Smartwings v době covidové krize. Nicméně problémy s čínským partnerem vznikly ještě dávno před covidem.

Čínští investoři v polovině roku 2019 neodsouhlasili navýšení kapitálu, což vážně ohrozilo přežití firmy. Společnost Smartwings navrhovala zvýšit základní jmění z 1,24 miliardy Kč o 700 milionů Kč nebo o 1,4 miliardy korun.

Jiří Šimáně k tomu počátkem dubna 2020 pro Seznam Zprávy uvedl, že pomoc od čínských akcionářů již ani neočekává. Majoritní akcionáři si stěžovali, že neprobíhá komunikace. Společnost se kvůli tomu dostala na hranu bankrotu již v polovině roku 2019, tedy před nástupem pandemie.

Ještě ostřeji se k čínským akcionářům vyjádřil generální ředitel Smartwings Roman Vik, který v České televizi dne 8. srpna 2019 konstatoval, že CITIC jako akcionář má nulovou hodnotu. Nekomunikuje, neřeší problémy.

Nijak vynikající nebyly tehdy ani výkony firmy, která v roce 2019 zaznamenala pokles. Po katastrofách letadel Boeing 737 MAX společností Lion Air a Ethiopian Airlines byly MAXy uzemněny, což zásadně podvázalo růstové ambice dopravce a zabrzdilo ambiciózní modernizaci flotily. Nešlo zdaleka jen o sedm uzemněných MAXů, ale o odložení dodávek dalších objednaných MAXů na neurčito.

Kulminace krize. Jak se zbavit čínského podílu.

Na společnost, která byla ve složité finanční situaci, postižena uzemněním MAXů a čelila problémům s CITIC, udeřila v roce 2020 pandemie. Také v této situaci čínský partner odmítl poskytnout společnosti pomoc. Smartwings nezbývalo než hledat pomoc u státu.

Jiří Šimáně tehdy poprvé (veřejně) navrhl, aby se stát se společností CITIC dohodl o prodeji jejího podílu. Ve svém interview pro Seznam Zprávy dne 7. dubna mluvil Šimáně velmi konkrétně – za preferovanou variantu pro budoucnost firmy označil půjčku s garancí státu nebo vykoupení podílu čínských akcionářů státem. „Pro nás by bylo jistě lepší, kdyby se CITIC dohodl s českým státem a svůj podíl mu prodal,“ uvedl Šimáně.

Stát variantu vstupu do společnosti nevyloučil. Tehdejší premiér Andrej Babiš a dvojministr průmyslu a obchodu/dopravy Karel Havlíček zmínili v České televizi dne 4. dubna 2020, že by stát mohl vstoupit do klíčových podniků, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do problémů. Mezi nimi měly být i Smartwings. Na záchranu potřebovala společnost získat úvěr ve výši 1 až 1,5 miliardy korun.

V květnu 2020 zmínil Roman Vik v interview pro DVTV, že by se čínští vlastníci mohli zbavit svého podílu za symbolickou korunu. Zástupce čínských akcionářů Jaroslav Tvrdík to rezolutně odmítl. Uvedl, že pokud stát vypomůže, čínští investoři jsou připraveni investovat do záchrany aerolinek půl miliardy.

V červenci 2020 Smartwings získaly od státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) hodnocení, které umožňovalo získat úvěr se státní zárukou z programu COVID Plus. Smartwings na základě toho uzavřely se syndikátem bank vedeným UniCredit Bank úvěrovou smlouvu ve výši 2 miliard korun se splatností šesti let. Smlouva je uzavřena se čtveřicí bank – UniCredit Bank, Komerční banka, Československá obchodní banka a Česká spořitelna.

Společnost prošla úspěšnou restrukturalizací a dalo by se říci, že Smartwings (a ČSA) „utekly hrobníkovi z lopaty“. Se skončením pandemie společnosti nastartovaly další růst.

Nelze pochybovat, že pandemie dále prohloubila krizi partnerství s CITIC, což dost možná vedlo české vlastníky k myšlence na exit.

Israir

Nyní se přesuneme do roku 2022, kdy v listopadu izraelská (a následně naše média) s odvoláním na informace z akciové burzy v Tel Avivu psala, že společnost Israir nabídla za 100% podíl ve Smartwings 44 milionů dolarů.

Israir uvedly, že jsou mezi několika finálními uchazeči o českého dopravce, a zároveň ujistily, že uzavření transakce nelze garantovat. Z toho je zřejmé, že o převzetí Smartwings se muselo začít vážně jednat ještě dávno před tímto prohlášením.

V únoru 2024 pokus o převzetí Smartwings padl. Skupina Israir o transakci ztratila zájem, a to kvůli změněné situaci na Blízkém východě po útoku na Izrael v říjnu 2023.

Dne 20. února se vykoupením čínského podílu společnost vrátila pod kontrolu Jiřího Šimáně a dalších českých akcionářů. Zjednodušená akcionářská struktura může vlastníkům uvolnit ruce pro řešení další budoucnosti Smartwings (a ČSA).

S ohledem na zkušenosti vlastníků a obecnou nejistotu spojenou s jakoukoli akvizicí je zřejmé, že kromě prodeje skupině Israir měli vlastníci připraven také „plán B“ pro případ, že by akvizice padla. Ostatně rychlé vytěsnění čínského akcionáře je toho dokladem.


Související fotky


Komentáře



Dan - nepřihlášený host (...49.247...)
22.02.2024 21:49

Kulica: dokud budou v ČSA ti stejní zaměstnanci a stejné vedení, kteří s vlastním prospěchem sledovali a přispívali rozkrádání firemního majetku a i přes velké finanční problémy stávkovali za zvyšování platů které firmu dovedlo k bankrotu, tak nemá cenu tuhle komunistickou frašku rozšiřovat

kulica - nepřihlášený host (...142.109...)
22.02.2024 10:17

Teď budu doufat a držet palce, ať se to pozitivně projeví třeba skrz flotilu ČSA (více letadel, linek, A220...).

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace