FAA nařídila inspekce prvků řízení směrovky Boeingů 737 MAX

  • 14.02.2024 16:54

Úřad pro civilní letectví (FAA) zveřejnil směrnici, která nařizuje provozovatelům letounů Boeing 737 MAX 8, MAX 8-200 a MAX 9 provést kontrolu svých letadel pro možné uvolněné šrouby v řídicím systému ovládání směrovky.

Regulátor varoval, že chybějící (nebo uvolněný šroub) by během letu mohl způsobit ztrátu ovládání směrovky, což by mohlo potenciálně ovlivnit bezpečnost letu. Směrnice o letové způsobilosti (AD) byla nařízena poté, co nejmenovaný provozovatel v prosinci objevil v rámci běžné údržby letadla chybějící podložku a matici v systému ovládání směrovky. Regulátor obdržel informaci od tohoto provozovatele v polovině prosince 2023.

Krátce poté provedla společnost Boeing kontrolu všech vyráběných letadel Boeing 737 MAX a našla další případ nedostatečně utažené matice na stejném místě.

Piloti by teoreticky mohli případný problém v řízení směrovky eliminovat za letu trimováním, ale pouze v omezeném rozsahu, který trimování umožňuje. Například při vysazení motoru při startu by piloti nad směrovkou neměli dostatečnou kontrolu. Podobně by vznikl problém při přistání s omezeným ovládáním směrovky v bočním větru nad 20 uzlů (asi 10 m/s). V takovém případě by byla přímo ohrožena ovladatelnost letadla a bezpečnost letu.

Regulátor uvedl, že se směrnice vztahuje na 482 letadla Boeing 737 MAX ve Spojených státech. FAA nařizuje jednorázovou podrobnou vizuální kontrolu (DVI) do 30 dní od data účinnosti směrnice 12. února 2024. FAA nařídila, aby dopravci sledovali veškeré příznaky, které nasvědčují tomu, že se šroub resp. matice mohou během letu uvolnit (např. kontrolou přesahující části závitu).

Pokud provozovatelé během kontrol objeví jakékoli nesrovnalosti, musí provést následnou podrobnou kontrolu šroubu, podložky a matice kvůli možnému poškození a před dalším letem nahradit chybějící části. Směrnice předepisuje také moment potřebný ke správnému dotažení matice. Po provedené opravě musí být ovladatelnost směrovky přezkoušena.

FAA vyčíslila náklady na 42,50 dolaru/letadlo (30 minut na kontrolu po 85 dolarech za hodinu práce). Výměna šroubu či matky vyjde společnosti na 173 dolarů/letadlo, a to 170 dolarů za práci a 3 dolary na náklady na díly. (Foto: KFDA, Reuters, Newsweek, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Roman - nepřihlášený host (...211.63...)
16.02.2024 21:52
Úmyslné a záměrné pozkozovani fyrmy Boeing

Je pravdou že je toho trochu moc. Ale skusili ste se zamyslet nad tím že chce někdo záměrně a vědomě pozkodit fyrmu Boeing? Vždyť to se mě jeví jako záměrné a vědomé pozkozovani dobrého jména fyrmy Boeing. Ano je toho už trochu hodně. Ale oba výrobci vyrábí skvělá a bezpečná letadla. Tohle se může stát i u Aerbusu. To je můj názor a pohled na celou situaci

kulica - nepřihlášený host (...81.81...)
15.02.2024 17:24
To: Ctirad

Mícháš poněkud dvě věci a to:
a) neschopnost Boeingu a jeho dodavatelů dodávat kvalitní výrobky
b) neschopnost udržovat letadla v Mordoru z důvodu nedostatku náhradních dílů.
Co se týká b) tak to se vyplňuje ... jen incidenty co prosákly ven nebyly ojedinělé, počet kanibalizovaných letadel bude také dost velký a nebýt cest skrz blízký východ, Čínu nebo třeba sousedící státy, tak ze západních letadel nelítá u nich už vůbec nic.

Ctirad - nepřihlášený host (...192.82...)
15.02.2024 13:13

A navíc nám říkali, jak se budou rozpadat ruská letadla po těch všech sankcích, jak nebudou mít s čím létat a zatím to vypadá na velké průsery na opačné straně. Kde je chyba? Tedy podotýkám, že problémy a havárie v letectví bych nikdy nepřál nikomu, ani největšímu nepříteli...

kulica - nepřihlášený host (...81.81...)
14.02.2024 18:55

Kde je doprčic ten hrdý Boeing, který dokázal z nuly vyrobit letadlo jako je 707 nebo 747? Dnes je největší výzvou Boeingu dotáhnout matici?
Kdyby nešlo o lidské životy, tak bych si řekl, že je to jako scénář na další díl Maléry pana účetního (budiž mu země lehká) ...

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace