Ryanair nabídl vykoupit MAXy 10, které případně odmítnou převzít United

  • 02.02.2024 12:39

Nehoda letadla Boeing 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines, ke která došlo 5. ledna, byla onou příslovečnou poslední kapkou, kterou přetekla trpělivost United Airlines s letouny Boeing. United provozují 79 letadel MAX 9, které byly takřka tři týdny uzemněny. Navíc je nyní již takřka jasné, že dodávky letadel MAX 10 sklouznou do roku 2026. United jich mají objednáno 277 s opcí na dalších 200. Jedná se o klíčového zákazníka projektu MAX 10.

Generální ředitel United Airlines Scott Kirby je nespokojen do takové míry, že vyhrožuje zrušením kontraktu na letadla MAX 10: „pracujeme na plánu, jak se obejít bez letadel MAX 10“, uvedl.

Tato situace je příležitostí pro Airbus, Ryanair i United.

Zcela vyprodaný Airbus nyní prochází objednávku po objednávce, aby našel případné volné výrobní sloty či je vykoupil a mohl nahradit u United MAXy 10 letouny A321neo. Bylo by to významné strategické vítězství, které by upevnilo postavení Airbusu na domácím hřišti Boeingu. Airbus by následně mohl více investovat do rozšíření svého provozu v Mobile.

Ryanair v pondělí přispěchal s oznámením, že má zájem koupit letadla určená pro a případně odmítnutá společností United (nebo jiným provozovatelem), „pokud bude správná cena“. Jde o vynikající, oportunistický tah. Ryanair má z května 2023 objednávku na 150 letadel MAX 10 s opcí na dalších 150, přičemž první dodávky jsou plánovány na rok 2027. Je jasné, že případná letadla pro United by koupil za ještě výhodnějších podmínek, než má zajištěno stávající objednávkou.

Dřívější nástup verze MAX 10 či její rychlejší růst v parku společnosti by dovolil Ryanairu přiblížit se sedačkami na letadlo Airbusům A321neo konkurenčního Wizz Airu. Šéf dopravce Michael O’Leary ujistil, že Boeing zůstane exkluzivním dodavatelem Ryanairu, neboť má výborná letadla. I on však připustil problémy s kvalitou.

Finanční ředitel Ryanairu Neil Sorahan věří, že verze MAX 10 získá certifikaci do konce roku a dodávky by mohly nastartovat v roce 2025. Tomu dnes věří jen málokdo. Zároveň prohlásil, že pokud by došlo k nějakým zádrhelům, Ryanair může zastavit nebo posunout termín prodeje letadel 737-800.

Ryanair dnes provozuje 136 letadel 737-8200 a 409 starších 737NG. Perspektivně bude provozovat 210 letadel verze -8200 a až 300 MAX 10.

Na situaci však vydělají i United Airlines. Pokud zůstanou u Boeingu, Boeing se bude muset hodně snažit a dále vylepšit podmínky již podepsaného kontraktu. Pokud United přejdou na Airbusy A321neo, získají lepší letadlo. Airbus sice zásadně neprodává pod cenou, ale společnosti United by jistě nabídl nejlepší možné podmínky. (Foto: the Seattle Time, Bloomberg.com)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



elvis - nepřihlášený host (...30.167...)
04.02.2024 13:32

MichalC: Myslim si, ze pisete cisla od zahajeni vyroby B737. Airbus za poslednich 30 let celkovym poctem vyrobenych A320 model B737 dostihl nebo mozna uz i prekonal (nebo v kratke dobe prekona). Stejne tak muzu napsat, ze B737 ma mnohonasobne vice fatalnich nehod... Dolet je prakticky totozny a co se kapacity tyce, videl jste nekdy cargo prostor B737 vs A320? Ostatne ten rozdil v prostoru je krome toho vyznamny i v kabine pro cestujici a piloty. Kazdopadne pokud jsou tato letadla ekonomicky vyrovnana, tak s kapacitou a doletem A321NEO (239 PAX) / XLR uz Boeing opravdu nema sanci konkurovat. Vlastne ma, cenou a kapacitou vyrobni linky kvuli poklesu objednavek. Je ale zajimave, a proto jsem psal svuj prvni prispevek, jake je v CR anti-airbus nastaveni. To ero ma DNA z Concorde a je to kompletne evropsky projekt se subdodavkami ceskych vyrobcu. To je opravdu k zamysleni :-)

MichalC (...64.30...)
03.02.2024 13:40

Elvis: vzhledem k tomu, ze se jedna o nejprodavanejsi letadlo, tak je nejspis nejlepsi. Ma vyssi dolet, vetsi kapacitu, nizsi provozni naklady na sedacku a nizsi emise. Pokud by nestacilo, pak i sef Boeingu opakovane prohlasil, ze "Boeing chybi A321neo". Tj nema, co by se A321neo vyrovnalo. Ale zkuste presvedcit ctenare o opaku.

03.02.2024 09:48
kulica/Gajda

Díky za odchycení, opraveno

Gajda - nepřihlášený host (...49.248...)
03.02.2024 08:16

Prozatím nebude - stále jen MAX 8 v poupravené variantě 8200 a v budoucnu MAX10. Nicméně je jasný, že kdyby z toho zase někdo vycouval a povedlo se jim vyhandlovat nějakou super cenu, tak by je brali taky.
Ono todle všechno je vlastně vítr do plachet Ryanairu.

kulica - nepřihlášený host (...81.81...)
02.02.2024 16:46

V předposledním odstavci je správně, že bude provozovat 300 letadel 737 MAX 9? Nemá tam být MAX 10?
Nepamatuji si že bych zachytil informaci, že by šel Ryan Air do MAX 9. Ale možná mi to uniklo ... pokud ano, tak se omlouvám.

elvis - nepřihlášený host (...135.20...)
02.02.2024 15:06

To je v CR legalni napsat, ze A321 je lepsi letadlo nez B737? :-)

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace