Boeing chce novou modifikací Boeingu 787-10 „zabít dvě mouchy jednou ranou“. Prvním cílem je zvýšit atraktivitu modelu 787-10, který se neprodává příliš dobře. Na 787-10 připadá pouhých 15 % objednávek řady 787. K tomu je potřeba zvýšit dolet letadla. Druhým je zaplnit místo na trhu, které měl původně vyplnit typ 777-8. K tomu je potřeba zvýšit kapacitu letadla.
Splnění obou cílů je podmíněno zvýšením maximální vzletové hmotnosti. Takovou verzi Boeing označuje jako HGW (high gross weight), v médiích se často označuje jako 787-10ER (Extended Range). Pokud taková verze dostane do komerčního provozu, bude tak zřejmě i označena.
Boeing má v krocích tohoto typu velkou praxi, přičemž prodeje ukazují, že taková letadla pro přepravu cestujících se prodávala rychleji než standardní verze. Dokládají to verze 767-300ER a 777-300ER. Větší dolet nabízí dopravcům větší flexibilitu, vyšší kapacita snižuje náklady na sedačku.
Boeing 787-10 je nejbližším analogem Airbusu A350-900. A350-900 může přepravit až 440 cestujících. Maximální dolet je až 15 000 km, a to proti 787-10 s doletem „pouhých“ 11 700 km. To je rozdíl podstatný. Kratší dolet znamená, že 787-10 se hodí na regionální linky nebo vybrané (kratší) dálkové linky, což omezuje letecké společnosti v jeho nasazení. Airbus má třikrát více objednávek na A350-900 než Boeing získal za podstatně delší období prodejů na 787-10.
Boeing 787-10 HGW (nebo ER) se zvýšenou maximální vzletovou hmotností by mohl pojmout více paliva, což by prodloužilo dolet, a to až na 14 000 km. Tím by se svému konkurentovi výrazně přiblížit. V rámci úpravy HGW by v jednotřídním uspořádání mohl Boeing umístit do letadla dodatečných 19 sedaček. To by přineslo snížení nákladů na sedadlo-kilometr o 8 % proti A350-900. Atraktivitu modelu by to nepochybně zvýšilo a letadlo by v mezidobí zaplnilo místo, které někdy v budoucnosti zaujme Boeing 777-8.
Úvahy o vývoji verze „ER“ nebo „HGW“ se objevily poprvé ještě v roce 2019, a to na základě poptávky Air New Zealand. Katastrofy letadel 737 MAX však poslaly projekt na vedlejší kolej. Následně se Boeing potýkal s celou řadou výrobních defektů letadel 787. Práce na projektu narušila také konsolidace výroby typu 787 v Charlestonu a propuštění stovek vývojových pracovníků a inženýrů.
První konkrétní informace o vývoji verze HGW (high gross weight) Boeing uvolnil v roce 2022, o čemž jsme na planes.cz informovali zde. Tehdy viceprezident Boeingu Stan Deal oznámil následující:
787-10 HGW
Výše uvedená tabulka již tak zcela neplatí, neboť v mezidobí Airbus vylepšil jak typ A350-900, tak i A330-900. Další zlepšení parametrů Airbusů přinesou v polovině dekády vylepšené motory Rolls-Royce. přesto by verze 787-10 HGW (nebo jak se nyní udává ER) představovala výrazné přiblížení k A350-900.
V roce 2022 se v této souvislosti zmiňovala také verze 787-9 HGW:
O této verzi se nyní nemluví. Možná proto, že se 787-9 prodává velmi dobře.
To, že se nyní začíná opět spekulovat o 787-10 HGW nebo ER může znamenat, že vývoj letadla se ze stádia přípravných prací přibližuje k realizaci. S významným pokrokem v certifikaci 737-7, zahájením certifikačních letů 737-10 a pokrokem v certifikaci 777-9 si Boeing konečně uvolňuje ruce od hašení každodenních provozních problémů k návratu ke koncepční práci. (Foto: Wikipedia, Boeing, DJs Aviation, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém