Dne 15. listopadu NATO oficiálně oznámilo, že perspektivním létajícím velitelským a řídícím stanovištěm a letounem včasné výstrahy Airborne Warning and Control (AWACS) bude Boeing E-7A Wedgetail. Šest letadel bude pořízeno formou kolektivního nákupu členů aliance v rámci programu Allied Future Surveillance and Control (iAFSC). Proces výběru letadel započal v roce 2022. První E-7A bude dodán v roce 2031. Letadla nahradí dosluhující Boeingy E-3 Sentry.
E-7A je derivátem Boeingu 737-700ER resp. IGW (Increased Gross Weight) se zesílenou zadní částí trupu a zkráceným náběhem kýlovky. Nad trupem je umístěn radon s plochou radarovou anténou systému MESA (Multi-role Electronically Scanned Array) od společnosti Northrop Grumman, která na rozdíl od E-3A není rotační. Díku elektronickému vychylování paprsku skenuje statická anténa obzor 360°. Dosah radaru na cíle letící ve velké výšce je až 600 km, na nízkoletící asi 370 km. Systém ELINT (ELectronic INTelligence) pro elektronický průzkum dokáže nalézt a identifikovat radary či komunikační zařízení do vzdálenosti 850 km. Prvním zahraničním provozovatelem letadla je australské letectvo, kromě toho letadla používají Británie, Jižní Korea, Turecko a USA.
Letouny E-3 Sentry provozuje NATO od osmdesátých let a jejich flotila zahrnuje 14 letadel, která jsou bázována na základně NATO v Geilenkirchenu. Letadla budou postupně vyřazena do roku 2035. Dalších 17 strojů E-3A vlastní americké letectvo. Z důvodů nedostatku náhradních dílů létá jen asi polovina flotily.
Výběrového řízení se kromě E-7A účastnily Bombardier Global 6500 upravený pro potřeby armády, Northrop E-2D Advanced Hawkeye a platforma GlobalEye společnosti Saab. (Foto: Defence News, Haber Aero, The Aviationist, planes.cz)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2023 planes.cz | Redakční systém
Kryt antény radaru není radon, ale radom.