RTX na problémy motorů GTF odepsaly (zatím) 5 miliard dolarů

  • 19.11.2023 08:14

Problém motorů Pratt& Whitney PW1100G-JM (GTF) postihl celosvětově asi 40 dopravců a leasingových společností, které kvůli svolávací akci musí odstavit na relativně dlouhou dobu značné množství letadel.

Společnost RTX oznámila, že kvůli tomuto problému ve třetím čtvrtletí odepsala 5,4 miliardy dolarů. Ve stejném období se výnosy z prodejů snížily o 21 %. V letošním roce akcie RTX ztratily více než 20 % své hodnoty.

Problém postihuje okolo 10 % flotily letadel řady A320neo vybavených motory GTF, což způsobuje leteckým společnostem provozní problémy a ztráty. Podle portálu ch-aviation je v tento moment odstaveno z provozu z různých příčin asi 110 letadel řady A320neo. Lze soudit, že většina z nich právě kvůli motorům GTF, neboť podíl odstavených letadel s motory GTF je řádově vyšší než odstavených letadel s motory Leap-1A.

Poslední odhady společnosti RTX indikují, že v období 2023 až 2026 bude muset být sejmuto z křídla a vysláno do výrobního závodu k inspekci a opravě asi 700 motorů. Jedná se o motory vyrobené v období říjen 2015 až září 2021.

Defekt způsobila kontaminace práškového železa, které se využívá při zhotovení některých kritických dílů motoru. Konkrétně se jedná o 1. a 2. stupeň vysokotlakového kompresoru (HPT). Nekvalitní materiál může vést k rozvalení kompresoru a případně destrukci motoru za letu. Celkové množství motorů, které mohou být dotčeny, se odhaduje na 3000.

Letecké společnosti kritizují společnost RTX, že neznají v dostatečném předstihu, které motory a kdy bude třeba nechat zkontrolovat a kdy se k aerolinkám vrátí. To komplikuje plánování a přípravu letových řádů. Z evropských aerolinek je nejvážněji postižen Wizz Air, který v důsledku toho oznámil snížení kapacit o asi 10 % a uzemní až 45 letadel. (Foto: Reuters, Sam Chui, Industry Week, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



petrp (...188.143...)
19.11.2023 10:03

...a já jsem samý překlep sorry
High Pressure Turbine (HPT)
High pressure Copmressor (HPC)
a pro uplnost schematický popis ( jiný motor, je zde i jiný počet stupnu HPT. HPC)
www.researchgate.net/figure/Simplified-diagram-of-the-engine-simulated-13-LPC-Low-pressure-compressor-HPC-High_fig4_274090299

petrp (...188.143...)
19.11.2023 09:56

Defekt způsobila kontaminace práškového železa, které se využívá při zhotovení některých kritických dílů motoru. Konkrétně se jedná o 1. a 2. stupeň vysokotlakového kompresoru (HPT).

Přičemž v závorce to má správně Hihg Pressure Turbine , zkatka komptresor by to bylo HPC

petrp (...188.143...)
19.11.2023 09:55

Omlouvám se , ale nemohu, termím o rozvalení bych ještě vydržel, ale disk vysokotlaké turbíny se spíš roztrhne (větší pruser si na proudovém motoru snad ani nedovedu představit) a vždy vede k destrukci celého motoru.
Ale poplést si turbínu a kompresor, jsou to sice podobné části ale jedna vzduch stlačuje a energii spotřebovává a na druhé naopak expanduje a vydává energii , rozděleny jsou spalovací komorou. Toliko velice laicé vysvětlení a prosím vězte, že onen problém se týká právě 1.a2. stubně vysokotlaké turbíny onoho motoru.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace