Wizz Air snížil odhad zisku. Akcie reagovaly propadem o 10 %

  • 12.11.2023 08:17

Dne 9. listopadu revidovala společnost Wizz Air Holdings Plc odhad zisku na tento hospodářský rok. Firma nyní očekává čistý zisk na konci roku (tj. koncem března 2024) v rozpětí 350 až 400 milionů eur. Původní odhad byl 350 až 450 milionů eur. V reakci na toto oznámení propadly akcie o 9,82 %.

V říjnu způsobil konflikt Gaza/Izrael propad ceny akcií o 20 %, výrazně více, než byl pokles cen akcií např. Ryanairu a easyJetu. Wizz Air je také více postižen válkou na Ukrajině. Akcie dopravce se nyní obchodují na svém 52týdenním minimu.

Šéf Wizz Airu József Váradi odůvodnil snížení odhadu makroekonomickou nejistotou, konfliktem Gaza/Izrael včetně dopadů na poptávku na Středním východě a problémy s motory Pratt & Whitney GTF. Kvůli svolávací akci motorů je dopravce nucen snížit kapacity o asi 10 %.

Poněkud temný obraz vylepší pohled na aktuální hospodářské a provozní výsledky, které jsou velmi dobré. Firma v prvním pololetí hospodářského roku zvýšila výnosy o 39 % na 3,05 miliardy eur, počet cestujících stoupl meziročně o 25 % na rekordních 33 milionů. Využití sedačkové kapacity činilo 92,6 %. Letadla jsou v průměru využívána 13 hodin a 17 min denně.

Firma dosáhla rekordního čistého zisku 401 milionů eur, přičemž ve stejném období vloni byla ve ztrátě. Zisk EBITDA stoupl o 303 % na 878 milionů eur, zisková marže činí 28,8 %. Firma upevňuje své postavení na hlavních trzích a překonává konkurenty svým růstem. Na hlavních trzích roste povědomí o značce. Výrazně lépe se vyvíjejí rezervace na zimní období. O trvajících provozních problémech rychle rostoucí společnosti vypovídá dochvilnost letů pouhých 56,1 %.  

Před pandemií byl Wizz Air součástí burzovního indexu FTSE 250 s tržní hodnotou 5,5 miliardy liber a díky prudkému rozvoji měl nakročeno na postup do FTSE 100. Dnes je tržní hodnota Wizz Airu 1,8 miliardy liber.

Firma dlouhodobě prochází složitým obdobím. Po pandemii se loňský hospodářský rok nepovedl, neboť společnost si nezabezpečila ceny paliva a stala se obětí vysokých cen. Společnost trpěla řadou provozních problémů, které vyvolaly dodatečné náklady a nespokojenost zákazníků. V letošním roce se Wizz Air potácí svým zotavením a čelí problémům, které jsou způsobeny především externími faktory mimo kontrolu společnosti. Přesto zachovává vysoké tempo růstu a vykazuje zlepšení všech provozních i finančních parametrů.

Kvůli již zmíněným problémům motorů Pratt & Whitney Geared Turbofan (GTF) bude společnost v letošním hospodářském roce nucena odstavit 45 letadel řady Airbus A320neo. Na druhé straně hlavní konkurenti na tom nejsou o mnoho lépe: easyJet si včas nezajistil dostatek letadel a Ryanair trpí zpožděním dodávek letadel Boeing 737-8200.

V říjnu Wizz Air přepravil takřka 5,5 milionu cestujících, skoro o milion více než v říjnu 2022. Sedačková kapacita byla využita na 92,5 % proti 89,4 % v říjnu 2022.

Do konce hospodářského roku převezme dopravce 21 letadel A321neo a kvůli odstavení části flotily prodlouží pronájem 13 letadel „ceo“, z nichž čtyři jsou A321ceo. Koncem hospodářského roku bude park společnosti sestávat z 204 letounů.

Ke konci střednědobého horizontu se výkon Wizz Airu velmi pravděpodobně výrazně zlepší a firma se stabilizuje. To samozřejmě platí za předpokladu, že nedojde k výraznému nárůstu ceny paliva či eskalaci konfliktních zón.

Podrobná zpráva je zde.


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace