První česká letadla už odletěla na zimní výpomoc v zahraničí

  • 07.11.2023 07:46

S příchodem zimního letového řádu je tu i mezi Čechy úpadek zájmu o cestování do přímořských destinací. Převážná většina flotily největší české aerolinky Smartwings bývá každé léto vytížená právě touto přepravou cestujících do přímořských oblastí. Aerolinka každoročně s podzimním poklesem poptávky půjčuje svá letadla, někdy i s posádkami, údržbou a pojištěním, na zimní období dopravcům operujícím v oblastech světa, kde poptávka po cestování letadlem zůstává konstantní, ba dokonce v tomto období roste.

Mezi stěžejní partnery společnosti Smartwings v posledních letech patří kanadské Sunwing Airlines, iAero Airways (dříve známé jako Swift Air) ze Spojených států a společnost flyDubai ze Spojených arabských emirátů.

Do Kanady k Sunwing Airlines zatím odletěly tři Boeingy českého dopravce. Dne 19. října Boeing 737-800 registrace OK-TVS (výrobní číslo 39404, rok výroby 2011) z Prahy do Toronta s mezipřistáním v Quebeku. Tento stroj je pronajat formou dry-lease. Po dodávacím letu se jej chopila kanadská strana a od 1. listopadu je v komerčním provozu u Sunwing Airlines s imatrikulací C-GTVS. Ve čtvrtek 2. listopadu odletěl Boeing 737-800 imatrikulace OK-TSD (výrobní číslo 41795, rok výroby 2014) z Prahy do Toronta přes Keflavik, a konečně v sobotu 4. listopadu Boeing 737-800 registrace OK-TST (výrobní číslo 37884, rok výroby 2010), taktéž po trase Praha – Keflavik – Toronto. Poslední z trojice do Kanady odletěl už v hybridních barvách Smartwings – Sunwing Airlines.

Budoucí spolupráce mezi oběma dopravci je nejistá, kvůli silnému nátlaku z kanadské strany, aby výpomoc během silných zimních měsíců nepřicházela od evropských dopravců. Namísto toho kanadská strana tlačí dopravce, aby toto období zvládl s kanadskými pracovníky. Zatímco českému dopravci se na tuto zimu ještě podařilo se Sunwing Airlines kontrakt dojednat, konkurenční skupina TUI, tedy další z dopravců, který byl pro poklidné zvládnutí silného zimního období Sunwing Airlines klíčový, tuto zimu již do Kanady v plánu žádné letadlo poslat nemá. Již delší dobu je známo chystané spojení Sunwing Airlines a WestJet s tím, že značka Sunwing i její AOC má zaniknout.

Česká letadla jsou už také i ve Spojených arabských emirátech. Pro tamního dopravce flyDubai momentálně operují tři Boeingy 737-800. OK-TVF (od 17. října), OK-TVU (od 18. října) a OK-TSO (taktéž od 18. října). Podle smlouvy, kterou spolu obě aerolinky podepsaly v létě, má z Dubaje létat celkem čtveřice českých Boeingů 737-800. Jde o tzv. pronájem ACMI, známý také jako wet-lease, kdy letadlo, posádka, údržba i pojištění zůstávají v gesci českého dopravce. Letadla mají pro flyDubai létat až do 16. dubna 2024.

Připravil: Martin Bernict


Související fotky


Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
07.11.2023 16:33

"Silnou národní aerolinku" nám v dobách, kdy ještě měla nějakou šanci k rozvoji, zašantročili Luftjarda & His Melody Boys. A i tak se domnívám, že by ČSA dlouhodobě stejně neobstály - na nějaký svůj významný rozvoj prostě nevygenerují dost zdrojů, jen by prostě byly "sežrány" o něco později, než budou i s QS. ČR je prostě příliš malý trh je uživil.
A podobně je na tom Praha, která je technickým vývojem odsouzena být tuzemským letištěm pro koupáky, případně feederem pro velká evropská letiště. Letadla jsou již příliš velká a s příliš velkým doletem na to, aby pro ně mělo smysl dělat (mezi)přistání v Praze - Praha je kapacitně nenaplní a případné technické přistání kvůli doplňování paliva na cestě kamsi do Asie už taky nemá význam.
Je to podobné jako na silnicích. Před 50 lety, kdy auta u nás měla maximálku kolem 110 km/h a cestovní rychlost byla nějakých 60 km/h (když to dobře šlo), byla podél silnic fůra hospod a motorestů, a ty hospody se uživily, protože cesta přes republiku, to byl výlet na celý den. Proto se taky uživily letecké linky z prahy do Brna, Blavy, Ostravy, Košic.
Dneska, kdy maximálka 130 km/h je daná pouze papírově a většina aut ji hravě překoná, jste v Ostravě z Prahy za 4 hodiny, z Ústí za pět, a kafe si dáte u benzínky na dálnici. V důsledku toho naprostá většina těch hospod a motorestů zašla na úbytě. A nic s tím nenaděláte.

petrp (...250.30...)
07.11.2023 08:20

Pepa:...lépe bych to neřekl.........Praha je slušně řečeno prdel světa.......

Pepa - nepřihlášený host (...80.17...)
07.11.2023 07:58
Smutné

Smutné, že se z Prahy stalo charterové letiště a vlastně už jediná česká aerolinka je ACMI sračka, která prodává své zaměstnance jako lacinou pracovní sílu na západ. Skutečný důvod úpadku pražského letiště není nedělání ústupků lowcostům, ke kterému autor vybízel v nějakém minulém článku, ale chybějící silná národní aerolinka. Proto má letiště Praha tak špatnou dopravní obslužnost a proto se ji nedaří zotavit v počtu cestujících. Z Prahy se fakt dá letět už tak s Čedokem na dovolenou. V létě. A v zimě??

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace