Wizz Air oslavil 20 let. Společnost dosahuje impozantního růstu.

  • 03.10.2023 07:44

Wizz Air, dnes druhá největší evropská ultra nízkonákladová společnost a zároveň nejrychleji rostoucí letecká aerolinka v Evropě, byla Józsefem Váradim založena před 20 lety, v září 2003.

První let společnosti uskutečnil Airbus A320 Wizz Airu dne 19. května 2004 z Katovic do Londýna Lutonu. Během 20 let své existence Wizz Air přepravily takřka 350 milionů cestujících.

Wizz Air od počátku své existence vsadil na trhy střední a východní Evropy a letadla Airbus. Tato sázka jednoznačně vyšla. Wizz Air se rychle stal vedoucím a zároveň nejefektivnějším provozovatelem na tomto trhu, ze kterého postupně expanduje nízkonákladový koncept na další trhy.

Wizz Air, který přišel na trh o více než 20 let později než Ryanair, dosahuje od svého založení impozantních temp růstu a postupně zdokonaluje svůj ultra nízkonákladový model. Wizz Air je světovou jedničkou, pokud jde o podíl doplňkových služeb na celkových výnosech.

Na konci první dekády své hospodářské činnosti přepravil Wizz Air 15 milionů cestujících a do své flotily zařadil 50. Airbus A320.

V letošním roce pro srovnání obsloužil Wizz Air stejný počet cestujících během jediného čtvrtletí.

Hlavní trh Wizz Airu – střední a východní Evropa – stále nabízí vysoký růstový potenciál. Nízká nákladová základna Wizz Airu umožňuje zaměřit se na také na další růst na západních trzích a konkurovat efektivně Ryanairu. Wizz Air kromě toho expanduje na mimoevropské trhy, kde těží z nízké přítomnosti nízkonákladové konkurence. Jedná se o trhy s mimořádným růstovým potenciálem, kde žije 8 miliard lidí.  

Nyní létá 184 letadel skupiny na 194 letišť v 53 zemích. Průměrné stáří flotily je 4,3 roku. Ke konci hospodářského roku v dubnu 2024 bude společnost provozovat již 205 letadel.

Vzhledem k tomu, že většina objednaných letadel jsou Airbusy A321neo pro 239 cestujících, kapacity společnosti rostou rychleji, než by odpovídalo přírůstku počtu letadel. Průměrný počet sedaček/sedadlo nyní dosahuje asi 216.

Skupina expanduje nejenom leteckým parkem, ale potřebám růstu přizpůsobuje svou organizaci, kterou nyní tvoří jednotky Wizz Air Hungary, Wizz Air UK, Wizz Air Abu Dhabi a Wizz Air Malta.

Stejně jako Ryanair, i Wizz Air výrazně investoval během pandemie, kdy drtivá většina evropských společností zařadila zpátečku. Jak se ukazuje, bylo to velmi odvážné a správné strategické řešení.

Od konce roku 2019 se flotila společnosti rozšířila o 61 letoun. Indigo Partners podepsaly v listopadu 2021 rekordní objednávku na 255 letadel A320neo a A321neo, a to za mimořádně výhodných podmínek. Z této objednávky připadá 102 letadel na Wizz Air. Touto a následujícími objednávkami si Wizz Air zabezpečil růst flotily na 500 letadel v roce 2030. Během hospodářských let 2025 až 2028 převezmou WIzz Air 130 nových letadel.

V prvním čtvrtletí hospodářského roku 2024 se společnost vrátila do zisku.

Zajímavý pohled na Wizz Air má šéf Ryanairu Michel O’Leary, který Wizz Air respektuje jako jediného dalšího skutečného nízkonákladového provozovatele v Evropě. Je přesvědčen, že Wizz Air a easyJet se musí během následujících dvou let spojit, jinak hrozí, že budou pohlceny některou z tradičních leteckých skupin v Evropě.

Shodou okolností O’Leary zvažoval pohltit Wizz Air ještě v roce 2016, čímž by posílil váhu kombinované společnosti na rychle rostoucích trzích střední a východní Evropy. Tehdy by to ještě možná bylo teoreticky možné, nyní je tato možnost vyloučena.

Přes všechny dílčí problémy, které jsou typickým produktem neobyčejně rychlého růstu ve složitém vnějším prostředí je Wizz Air bezesporu velkým úspěchem. Kritickým faktorem dalšího úspěchu společnosti bude schopnost společnosti absorbovat rychlý růst flotily, zlepšit péči o zákazníky a jejich spokojenost a zvládnout rozvoj na nových trzích.

Detailní prezentaci najdete zde


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



MichalC (...63.98...)
04.10.2023 08:10

petrp: Wizz Air funguje v hospidarskem, nikoliv kakendarnim roce. Takze ted je to FY2024.
Gauda: aeroklub s 184 letouny? S 5.5 mil. cestujich prepravenych v zari. S mezorocnim narustem 21%. Samozrejme maji spoustu problemu. Jen beznam firmu, ktera je v rychlem rustu a pritom funguje jako svycarske hodinky. Budme realiste

Gajda - nepřihlášený host (...49.249...)
04.10.2023 07:34

Až se "euro" Wizz začne chovat jako ten z Abu Dhabi, pak budou možná aerolinkou. Ale teď s ignorací všeho, jak zákazníků, tak zákonů, chaotickým rušením letů, zpožděním větším jak den je to přerostlej rozháranej aeroklub.

petrp (...250.30...)
03.10.2023 20:58

Tam se píše , že se společnost roku 2024 vrátila do zisku......asi kravina?

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace