Ruské aerolinky si našly cesty k náhradním dílům

  • 02.09.2023 08:45

Děravé sankce

Studie zpravodajství Reuters uvádí, že ruským leteckým společnostem byly od května 2022 do konce června 2023 dodány náhradní díly k letadlům v hodnotě 1,2 miliardy dolarů. A to přes vyhlášené sankce, které zapovídají dodávky letadel, náhradních dílů a služeb ruským subjektům.

Reuters jako konkrétní příklad uvádí příklad Airbusu Ural Airlines, který byl kvůli poruše odstaven na letišti v Jekatěrinburgu. Po třech dnech byla dodána komponenta navigačního systému v hodnotě čtvrt milionu dolarů, jejímž výrobcem je firma Northrop Grumman. Zástupce generálního ředitele Ural Airlines Kirill Skuratovna na dotaz Reuters, jak společnost sehnala tento náhradní díl odpověděla, že to „není nezbytná informace“. Reuters následně zjistily, že Ural Airlines bylo během zmíněných 14 měsíců dodáno více dílů americké výroby, které obsahují laserové gyroskopy.

Northrop Grumman pro Reuters prohlásily, že mají „robustní procesy, které zaručují soulad se všemi relevantními zákony a regulacemi týkajícími se exportu a sankcí“. Northrop byl konfrontován se seznamem náhradních dílů, který získalo zpravodajství Reuters, a společnost uvedla, že nezaznamenala žádný prodej nebo opravu, které by byly poskytnuty ruskému subjektu.

Americké ministerstvo obchodu ujistilo, že pokračuje v důsledném uplatňování dohledu, aby zajistilo dodržení pravidel. Zástupce Evropské unie uvedl, že Unie koordinuje s jednotlivými zeměmi úsilí s cílem zabránit, aby se sankce obcházely.

Údaje z celní správy ukazují, že Ural Airlines dovezly pro svá dopravní letadla od vyhlášení sankcí přinejmenším dvacet náhradních dílů americké výroby. Kromě dílů důležitých pro technický stav letadla se jednalo i o „zbytné“ díly, jako je např. vařič kávy. Záznamy ukazují, že tyto náhradní díly byly dodány přes země jako jsou Emiráty, Turecko, Čína, Tádžikistán, Kyrgyzstán – země, které nepodporují západní sankce. Rusko musí využívat těchto obchozech cest také kvůli blokádě západních bank, které znemožňují provádět některé platby.

Zmíněné Ural Airlines podle zjištění Reuters kupují firmy, např. Air Rock a Aerostage z Moldavska. Ty pak dodávají náhradní díly (a přijímají platby) přes země, jako jsou Emiráty nebo Kyrgyzstán. Jiným příkladem je dodavatel Skyparts FZCO z Emirátů.

Po krátkodobém šoku v březnu 2022 si ruské letecké společnosti rychle našly kanály dodávek náhradních dílů od západních výrobců a během několika měsíců již existovalo několik alternativních kanálů.

Do určité míry to však platí i naopak. Airbus např. každé čtvrtletí ujišťuje, že přestane dovážet z Ruska titan a titanové komponenty.

Výsledky zmíněného šetření Reuters staví na hlavu informace západního tisku, které vloni popisovaly kanibalizace ruských Airbusů a Boeingů na náhradní díly.

Ruské letecké společnosti přes sankce kupují nejenom originální náhradní díly, ale dokonce i celá letadla. Aeroflot např. nedávno koupil dva letouny Boeing 737-900ER (PK-LPY a PK-LPW) od společnosti Lion Air.

Na základě souhlasu úřadů USA a EU vyřešilo Rusko vlastnictví asi tří stovek letadel, které původně patřily západním leasingovým společnostem a byly po přechodnou dobu ilegálně provozovány s dvojí registrací. Tato letadla byla vykoupena pojišťovnami a předána leteckým společnostem. Nyní tato letadla mohou létat na mezinárodních linkách bez rizika, že budou konfiskována nebo zadržena na zahraničních letištích. Zbývající letadla jsou využívána pro vnitrostátní dopravu nebo mezinárodní linky do zemí, které dvojí registrace ani požadavky leasingových společností nezneklidňují.

Provoz a údržba

Ruské letecké společnosti letos přepraví přes 100 milionů cestujících, přičemž přeprava vykazuje zdravé tempo růstu. Jen za červen bylo podle Reuters přepraveno 10,1 milionu cestujících v porovnání s 8,87 milionu cestujících v červnu 2022 a 11,1 miliony cestujících v červnu 2021.

V červenci celkový provoz ruských leteckých společností vyrostl o 5,3 % proti loňsku. Přepraveno bylo 11,6 milionu cestujících. Růst je však velmi nerovnoměrný – vnitrostátní provoz vyrostl (pokud jde o počty cestujících) o 1 %, mezinárodní o 27,7 %, ale o 17,7 % méně než ve stejném období roku 2019.

Meziroční nárůst za sedm měsíců letošního roku je 16,2 % a přepraveno bylo 59,15 milionu cestujících. Kvůli sankcím zůstávají počty přepravených cestujících na mezinárodních linkách o 60 % nižší než v roce 2019, ale jsou o 35,2 % vyšší než v období leden-červenec 2022.

Pokud jde o strukturu, pak 44 % přepravených cestujících připadá na společnosti skupiny Aeroflot.

Bez západních letadel resp. bez náhradních dílů by Rusko samozřejmě muselo letecký provoz dramaticky omezit. Ještě na konferenci „Wings of the Future“ v listopadu ruští expert předpokládali, že okolo roku 2025, 2026 dojde ke kanibalizaci většího počtu letadel. Tyto prognózy se prozatím neplní. Šéf Aeroflotu letos sdělil, že stávající park je možno bez větších problémů provozovat do roku 2030.

Před sankcemi zajišťovaly těžkou údržbu letadel globální společnosti, jako je např. Lufthansa Technik. Ta dne 28. února zastavila podporu ruských společností, což ruské společnosti donutilo obrátit se na jiné, menší organizace, např. v Emirátech. (Foto: Reuters, graf: ch-aviation)


Fotografie k článku



Komentáře



Ivo - nepřihlášený host (...48.40...)
04.09.2023 13:52
Sankce

Pro Honzu. Hloupý nebo naivní? Dá se s tím dělat hodně, ale není zájem. Každý jen hrabe peníze...

Petr Šimáček (...80.97...)
03.09.2023 16:58

Diskutující: Za mě sankce fungují dobře. Vždyť u nás stouply potraviny i o 100%

Asd - nepřihlášený host (...24.43...)
03.09.2023 09:59
On někdo čekal

Něco jiného? Američané v klidu v Rusku nakupují suroviny. Doteď k nám proudí ve velkém ruské suroviny. Jak se říká peníze jsou vždy až na prvním místě.

Honza - nepřihlášený host (...102.252...)
03.09.2023 08:05

To se dalo očekávat že budou do russka dovážet díly přes třetí země těžko proti tomu něco udělat bohužel

Martin - nepřihlášený host (...165.97...)
03.09.2023 07:06
Moc smutné

Každý takový švindl stojí další a další ukrajinské životy. Všichni ti "pomocníci" z jiných zemích mají na rukou jejich krev. Kdyby se zastavila ruSSká letecká doprava, tak by těm příslušníkům "velkého národa" konečně pochopili, že je něco špatně. Opravdu velmi smutné.

pps - nepřihlášený host (...71.82...)
02.09.2023 23:50
Proto

Protože zašlapat ruské civilní letectví metry pod zem není v ničím zájmu. Zase by to nakonec jen odnesli ti civilisti ..
Válka je obecně svinstvo ale během každých válek se vždy čile obchodovalo - ať už po celou WW II. Švédsko dodávalo rudy Německu, Argentina a Brazilie kaučuk a mnoho, mnoho dalších ..
Zpočátku když ještě byli kamarádi ve zbrani CCCP Německu ropu i její deriváty, ostatně celé západní tažení WM a i The Battle of Britain odbojovala Luftwaffe na sovětském leteckém benzínu a naftě ..

Pavel - nepřihlášený host (...48.24...)
02.09.2023 18:56

Opět žádná změna. USA se na jaké koliv válce prostě pakuje, "optimalistickou" politikou dělá své kšefty dál ale všichni ostatní mají doporučeno či přímo zakázano spolupracovat s Rusy a to i pod sankcemi. Ví se to a přesto se drží huba. Proč ❓

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace