Prodeji letadel Embraer E-Jet E2 se vůbec nedaří špatně. Výrobce si nejnověji zajistil u čínského regulátora CAAC certifikaci na verzi E195-E2, což otevírá možnost expandovat s řadou E-Jet E2 na čínském trhu. V listopadu 2022 na veletrhu v Ču-chaj oznámil Embraer čínskou certifikaci letounu E190-E2. Čínským zákazníkům tak Embraer může nabízet celé stávající portfolio řady E-Jet E2. Čína je po Indii druhým největším trhem dopravních letadel na světě.
Embraer je přesvědčen, že palivově efektivní E195-E2 s kapacitou až 146 cestujících je perfektním řešením zejména pro rychle rostoucí regionální letecké společnosti. Embraer není na čínském trhu nováčkem. První ERJ145 dodal Embraer Sichuan Airlines před 23 lety. V květnu 2008 Embraer dodal prvni E190 Tianjin Airlines. Dnes provozují čínské aerolinky (Tianjin Airlines, Hebei Airlines, Beibu Gulf Airlines a Colorful Guizhou Airlines) 85 letadel řady E-Jet.
Embraer přitom využívá i změněnou geopolitickou situaci. Číně se v posledních letech nechce dávat zakázky Boeingu, ale zcela jistě také nechce (a nemůže) nechat celý prostor Airbusu. Kromě toho Čína udržuje přátelské vztahy s Brazílií, neboť obě země jsou členy mezinárodního uskupení BRICS (Brazílie-Rusko-Indie-Čína-Jižní Afrika).
S letouny E-Jet E2 vyhrál Embraer v Asii zakázky také od malajské SKS Airways na 10 letadel E195-E2, v únoru si Scoot objednal devět letadel E190-E2. (Obr.: Embraer, foto: Business Insider, wikimedia, afritraveller, planes.cz)
Boeing to mal dlhodobo v pláne, kúpiť Embraer, ale nakoniec od toho odstúpil v 2020, špekuluje sa, že kvôli Maxom a celkovo zlej reputácií firmy v tom čase, Embraer ich chcel žalovať o 100 milionov dolarov za neopravnené odstúpenie od zmluvy... Takže žiadny spoločný podnik dodnes nie je
@Miro:
Nepatri a s nejvetsi pravdepodobnosti nikdy v dohledne dobe patrit nebude.
Je to docela zajimava dlouha historie, kterou jste, zda se, nejak minul.
Brazílsky Embarer, pokiaľ viem, už čiastočne patrí aj americkému Boeingu, takže to odpútanie od USA akosi nefunguje práve v tomto prípade…
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Ono je to tajné, ale prý Embraer chtělo koupit Aero Vodochody. Z koupě sešlo, protože Vagónka ve Studénce zvýšila produkci vagónů typu eurocity a intercity, což by byla dost velká konkurence pro aerolinky. Sice průjezdnost vlaků přes Česko bez rychlostních koridorů je tristní a nikam nevede, ale už se opravují krajská letiště (Hradec Králové, Liberec, Čáslav a další), která v rámci revitalizace a obnovení vnitrostátní i mezinárodní letecké dopravy budou na tyto koridory napojena. Myslím, že linka z Čáslavi do Caracasu už je v provozu a nyní jedná Liberec s přímými lety s Kunovicemi a s Pchjongjangem. Na těchto linkách by právě měly být nasazeny Embraery. Než si nově založené aerolinky vydělají na A380 s větší kapacitou.