Regulátor FAA nařídil inspekce některých motorů Pratt & Whitney GTF

  • 21.08.2023 12:22

V pátek nařídil americký regulátor FAA (the Federal Aviation Administration) svou direktivou (AD) některým provozovatelům letadel s některými motory Pratt & Whitney GTF provést do 30 dní inspekce motorů. Direktiva má okamžitou účinností od momentu zveřejnění v americkém registru, což nastane 22. srpna.

Inspekce mají odhalit případné mikrotrhliny disku vysokotlaké turbíny (HTP), které mohou přivodit zničení letadla. Direktiva mluví o „podstatných anomáliích“. Kromě motorů GTF se směrnice týká i několika motorů International Aero Engines (IAE) V2500 využívajících stejných komponent jako GTF.

Ve své direktivě z 18. srpna nařizuje FAA provést ultrazvukové inspekce disku prvního a druhého stupně vysokotlaké turbíny. Pokud inspekce vyjeví trhliny, defektní část se musí před dalším letem vyměnit.

RTX při analýze poruchy, která vedla 24. prosince 2022 k přerušení vzletu Airbusu A320neo Viva Aerobus shledaly, že rozvoj defektu probíhá „daleko rychleji“, než se původně předpokládalo.

Direktiva FAA se týká asi 202 motorů. Dikce direktivy i její rychlá účinnost naznačují, že problém je vážný.

RTX (dříve Raytheon Technologies) odmítly rozhodnutí regulátora komentovat.

Paralelně s tímto opatřením probíhá svolávací akce motorů vyhlášená RTX dne 25. července. Výrobce uvedl, že defektní disk turbíny se může v ojedinělých případech objevit u asi 1200 motorů PW1100G pohánějících část letadel řady Airbus A320neo. Podezřelé motory byly identifikovány a postupně budou svolávány na inspekci do výrobního závodu. V letošním roce projde svolávací akcí přinejmenším 200 motorů.

Problémy motorů Pratt & Whitney GTF trvají přinejmenším sedm let, prakticky od samého počátku jejich rozšíření v komerčním provozu. Výrobce v mezidobí několikrát oznámil, že problémy se podařilo definitivně odstranit.

Šéf Airbusu Guillaume Faury varoval, že problémy motorů GTF budou trvat ještě v roce 2024 a 2025.

Společnosti Wizz Air a Spirit Airlines, které jsou největšími provozovateli letounů řady A320neo s motory GTF v Evropě, resp. USA, již ohlásily, že výpadek letadel způsobených svolávací akcí naruší provoz a zpomalí růst. (Foto: Popular Mechanics, Airbus)


Fotografie k článku



Komentáře



Creature25 - nepřihlášený host (...80.24...)
21.08.2023 12:38
Parada

Jakbtak koukám na Jumba,tak toho s motory PW moc nelita...myslím tim 747-400,MD-11...tam vede jednoznačně GE,vyskytuje se občas RR...joo,JT-3,to byl dobry motor...

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace