Ryanair míří na 50% růst ve střední a východní Evropě. Je to moc nebo málo?

  • 14.07.2023 08:00

Během následujících deseti let chce Ryanair na trzích střední a východní Evropy posílit přinejmenším o 50 %. Na klíčových trzích Ryanair udrží či získá dominantní postavení a zaútočí na pozice Wizz Airu. „Chceme se na tento region zaměřit“, prohlásila regionální šéfka Ryanairu Alicja Wojcik-Golebiowska v interview pro agenturu Reuters.

Hlavním trhem pro Ryanair je v tomto regionu Polsko, dopravce však nyní přesune více pozornosti na rozvoj dalších trhů regionu. Šéfka Ryanairu připustila, že rozvoj v některých zemích regionu v posledních letech pokulhává za růstem trhů, jako jsou Španělsko, Itálie nebo Polsko. Ryanair chce jmenovitě získat dominantní postavení na rozhodujících trzích, jako jsou Rumunsko, Bulharsko a Maďarsko. Ryanair proto slibuje více spojů a atraktivní ceny.

Expanzi v regionu podpoří nástup letadel Boeing 737 MAX 10. Ryanair těchto strojů objednal 300, avšak první z nich budou zařazeny do flotily až v roce 2028. Hlavním konkurentem ambicí Ryanairu v regionu je Wizz Air.

To jsou samozřejmě velmi potěšující zprávy pro region, nicméně kritický pohled na sdělení Ryanairu napovídá, že dopravce ve skutečnosti plánuje nikoliv posílení, ale spíše další ztrátu tržního podílu. Zamýšlený růst o „přinejmenším“ 50 % během deseti let sám o sobě nemusí být ničím tak ohromujícím a stávající ambice Wizz Airu jsou vyšší. Wizz Air navíc těží z probíhajícího přechodu na letadla A321neo.

Také pro Wizz Air jsou hlavními cílovými trhy regionu Rumunsko, Bulharsko a Maďarsko. Wizz Air v regionu vykázal (k 31. březnu 2023) meziroční růst o 5 % a momentálně intenzivně posiluje v Polsku, kde bude bázovat až 30 letadel.

Region je v podstatě domácím trhem Wizz Airu a Wizz Air, jak již bylo řečeno, ke svému růstu plně využije výhod A321neo. Zatímco kapacita A320neo je 186 cestujících, A321 nabídne přepravu 239 cestujících. Podíl A321neo dosáhne během stávajícího hospodářského roku (do 31. března 2024) 63 % flotily, přičemž společnost v tomto hospodářském roce převezme 42 exempláře.

Wizz Air má k 31. březnu 2023 nevyřízené objednávky na 12 letadel A320neo, 305x A321neo, 47x A321XLR, celkem 364 letadel.

Otřást vedoucím postavením Wizz Airu na domácích trzích nebude pro Ryanair rozhodně nijak snadné.

Zajímavý (a nezávislý) pohled na region nabízí čerstvá prognóza růstu Airbusu, která např. pro segment střední Evropa – Evropa předpokládá v letech 2019-2032 růst (počtu cestujících) tempem (CAGR) 4,9 %. Je možné, že provoz ve střední a východní Evropě poroste ve skutečnosti rychleji, než napovídají ambice Ryanairu.

Pokud se podíváme na makroekonomická data, pak růst v zemích eurozóny bude v letech 2023, 2024 a 2025 dosahovat pouhých 0,8 %, 1,4 % a 1,9 %, růst zemí našeho regionu bude výrazně rychlejší, což podpoří růst poptávky po letecké dopravě. Výše zmíněné Rumunsko například poroste tempem 2,4 %, 3,7 % a 3,8%.

Souboj Ryanairu a Wizz Airu o prvenství v našem regionu můžeme jedině přivítat, neboť přinese výhody cestujícím, odvětví letecké dopravy a podporu hospodářského růstu.

Cestující se podle všeho mohou těšit na cenovou válku, která srazí ceny letenek a zvýší cenovou dostupnost letů. (Tab: Ryanair, Wizz Air, foto: planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



MK. (...192.13...)
16.07.2023 09:31

Michale mylis se. V sitovych odvetvich muze mit cenova valka v jednom subjektu vyrazne negativni dopady na cely trh.

To, ze spotrebitel kratkodobe profituje, neznamena, ze ve finale na tom mohou (doslova) vsichni tratit.

Gajda - nepřihlášený host (...49.249...)
16.07.2023 08:53

Nemyslím si, že se jim bude chtít někde zopakovat to co předváděli ve Vídni a spalovat miliony. A i když je Ryanair kritizovanej, proti WizzAiru je jeho chování naprosto skvostný. Se zpožděním jsou na tom líp, s kompenzacema a komunikací jsou na tom líp a že jsou o 10€ dražší - rád jim je dám místo toho riskovat růžový dobrodružství.

milhaus (...178.96...)
15.07.2023 23:01
To MichalC

Myslím, že letenky nejsou komodita už z toho důvodu, že se jedná o službu, která je personifikována už jenom tím že každá letenka je na určitý úsek např PRG-FRA. Takže trh je jenom počet lidí, kteří se potřebují dostat z PRG do FRA. A druhá ještě podstatnějši věc že tyto cenové války negativně ovlivňují konektivitu a tím použitelnost spoje pro byznysové cestující. A ti se přesouvají do bizjetů

MichalC (...115.4...)
15.07.2023 19:20

Jan: samozrejme to ma dopady. Priznive pro lowcosty. Proto take dramaticky roste podil nizkonakladovych vs klasickych.

Nakonec cestujici hlasuje svymi nakupy.

Jen - nepřihlášený host (...14.232...)
15.07.2023 16:28

MichalC: zcela opomíjíš, že "cenová válka" i když je jen zdánlivě mezi lowcosty, tak má dopad i na ostatní, "klasické" dopravce. A i oni musí s cenami dolů, pokud chtějí zůstat konkurenceschopní.

Na tom není nic objevného. Ostatně, jsme svědky dopadů tohoto posledních deset-patnáct let.

MichalC (...216.35...)
15.07.2023 06:30

Jan: letenky nizkonakladovek jsou komodita, a jak znamo u komodit plati, ze rohoduji pouze cena a brand. Protoze brandy jsou obou spolecnosti jsou stejne silne, pak nezbyva, nez bojovat cenou. Ostatne proto se "lowcvoster". Fakt by me zajimalo, co jineho asi mohou Ryanair a WIzz Air nabidnout v boji o prvenstvi na vybranych trzich, nez cenu. To jsou zakony komoditniho businessu. Pokud vsak mate napady, ktere tyto principy popiraji, urcite bude stat za to, sdilet je se ctenari.

Jen - nepřihlášený host (...14.232...)
14.07.2023 19:43

MichalC: ano, pokud jsi klient, kterýmu stačí produkt ve stylu "za euro poletíš na dřevený lavici" tak je pro tebe cenová válka super.

Pokud jsi klient, který je ochoten si připlatit za vyšší úrovní služeb ("necítíš se jak dobytek"), tak ti cenová válka nic nepřinese - ba naopak, sebere.

MichalC (...58.114...)
14.07.2023 10:56

Miro: v interview se CR, SR nezminuji, a zrejme je k tomu duvod. Hospodarsky rust Ceska (-.5% letos, 2% 2024 a 3.4% 2025) asi nedava velke nadeje na rychly rust trhu. Navic Wizz Air ma dlouhodobe (a historicke) vyhrady k obchodni politice letiste Praha a profil Ryanairu je take maly.

MichalC (...58.114...)
14.07.2023 10:52

MK: cenova valka je soucasti konkurecniho boje a prerozdeleni trznich podilu, na ktere spotrebitel vydelava. To je to, co zrejme nyni nastane.
Na konkurencnim boji neshledavam nic "uhozeneho", pokud tedy nejsem zastance planovaneho hospodarstvi.

MK. (...84.252...)
14.07.2023 09:24

Představa, že se mám jako klient těšit na cenovou válku, mi přijde dost uhozená.

Na jejím konci je totiž dost často rozbitý trh, kde je problém získat očekávaný produkt za rozumnou cenu.

Celkem 11 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace