Dálkové lety jednouličkovými letouny

  • 05.07.2023 08:30

Nová letadla umožnují leteckým společnostem díky svému dlouhému doletu provozovat efektivně dálkové linky tam, kde by použití širokotrupých letadel nedávalo komerční smysl.

Červen přinesl několik zajímavých novinek, které demonstrují komerční možnosti jednouličkových letadel. A to ještě před nástupem dálkového šampiona Airbusu A321XLR, který se má dostat do komerčního provozu počátkem roku 2025.

Letadla jako jsou A321LR, XLR a Boeingy 737 MAX mají potenciál změnit ustálená pravidla hry na dálkových linkách a otevřít řadu přímých a cenově dostupných dálkových linek. V této souvislosti se mluví o „demokratizaci“ dálkové letecké dopravy.   

 

airBaltic Airbus A220 Tampere-Tenerife South

Přinejmenším 4 745 km bude muset překonat Airbus A220-300 společnosti airBaltic na lince z Tampere na Tenerife South. Linka, jejíž zahájení nedávno oznámily airBaltic, bude v pravidelném komerčním provozu od 1. listopadu. Letová doba se přiblíží 7 hodinám.

V současné době je nejdelší pravidelnou linkou provozovanou letouny A220 spoj Vilnius-Tenerife South (4 474 km) s dobou letu 6 hodin 45 minut (max. block time).

Z hlediska času je nejdelší linkou Riga-Dubaj (4 320 km), 7 hodin 30 min (block time).

Z deseti nejdelších linek provozovaných letouny A220 je devět provozováno airBaltic. JetBlue patří deváté místo se spojem Boston–San Jose (4 327 km), 6 hodin 40 min. (max. block time).  

Virgin Australia Boeing 737 MAX Cairns-Tokio

Virgin Australia otevřely 28. června linku Cairns – Tokio Haneda. Nejkratší vzdálenost obou míst je 5 838 km, což odpovídá vzdálenosti New York – Paříž. Na první let byl nasazen Boeing 737-700 (VH-VBZ), letová doba činila 7 hodin 44 minut. Od 30. července nastoupí na linku Boeingy 737 MAX 8.  

Letadlo ve dvoutřídní konfiguraci má kapacitu 128 cestujících. S ohledem na vzdálenost však musí být maximální počet cestujících omezen na 104. MAX bude na této lince schopen přepravit až 170 cestujících, což ekonomii linky dramaticky vylepší.

Pro zajímavost, Boeing 787-8 Jetstaru absolvoval tentýž den cestu z Cairns na tokijské letiště Narita za 6 hodin a 51 minut.

Po nasazení MAXů bude linka Cairns-Haneda druhá nejdelší obsluhovaná tímto typem. Nejdelší pravidelnou linku MAXů provozují GOL, jde o linku Brasília - Orlando.

Jetstar A321LR Sydney – Cookovy ostrovy

Dne 29. června otevřel Airbus A321LR (VH-OFS) linku společnosti Jetstar ze Sydney na Cookovy ostrovy. Letadlo na lince překonalo vzdálenost 4 992 km. Zpáteční cesta do Sydney se kvůli silnému protivětru protáhla na rovných 8 letových hodin.

Jetstar provozují letadla A321LR v jednotřídní konfiguraci pro 232 cestujících a pochvalují si, že provozní náklady na cestu jsou u A321LR výrazně nižší ve srovnání s Boeingem 787-8, přičemž díky menší kapacitě A321LR je možno rychleji dosáhnout bodu zvratu.

Teoretický maximální dolet letadla LR je 7 400 km. Skutečný dolet bude nižší, protože při plánování letů je třeba vzít v úvahu počet cestujících a zavazadel, nadmořskou výšku letišť, převažující směr větru, teplotu, apod.

Jetstar mají ve flotile osm letadel A321LR, přičemž osmý exemplář dorazil do Sydney předávacím letem z Hamburku 22. června 2023. (Obr.: FlightRadar24.com, foto: Cook Islands News, Jetstar, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Sikkim (...135.22...)
06.07.2023 09:46
Zvláštní pocit

Nerad bych, aby mně někdo pranýřoval. Ale narodil jsem se a prožil dobu, kdy létání začínalo být přístupnější veřejnosti díky slušnému komfortu za dobrou cenu. Dnes je vše jinak. Neskutečné stlačení nákladů a provoz tzv. na obrovské množství letů a nízkou marži. Dává mi to smysl a vítám toto na linkách po kontinentech do 5000 km. Například se pasažér dostane za malo peněz do 3 hodin letu po většině Evropy. Lídrem v tomto segmentu je Ryanair. Díky takovým aerolinkám máme možnost relativně rychle a normálně cestovat za dobré peníze. Kdo chce i na kratších linkách komfort, nechť ho má a připlatí si. Klasické aerolinie. Pak je tu druhý pól dopravy. Dálková. A tam dle mého názoru prostě tato letadla, byť jakkoliv upravená nepatří. Alespoň ne v klasické konfiguraci. Nechť si létají, ale v třídách business a premium economy. Tzn. komfort pro cestující. Místo 230 pax vzít ve slušném komfortu na takovou linku 190 pax. Tzn. větší pohodlí, širší sedačky a více místa na nohy. Zaklínadlo dnešní doby je ekonomika provozu. Ano, vyrobte nový motor s nízkou spotřebou, postavte např. A321XLR pro 180 až 190 pax v plném komfortu dvou tříd a pak budiž, můžeme létat linky Praha - New York. Smysl to má a zákazníky to najde. Ale za mne, pokud cestuji, radši si na takových letech připlatím a budu rad, když si užiju pohodlí nad 5 hodin letu. A takový komfort mi nabídne jen širokotrupé letadlo. Navíc, je o něco málo rychlejší a ten dlouhý let se časově zkrátí. Jen budoucnost ukáže, zda je tohle slepá ulička a nebo nový krok k masovém využití dálkové letecké dopravy.

Gajda - nepřihlášený host (...49.249...)
06.07.2023 08:46

Zkoušeli to s A380 a všichni tvrdili jak je to budoucnost letectví. Obr mezi huby, jedna výhoda za druhou. No uplynulo pár let a všechno je jinak. Tady to bude asi taky slepá ulička. Pár lidí, dva piloti a většinou bude potřeba alespoň jedno letiště nějaký větší, aby to komerčně vyšlo. Tam bude těžší a těžší se dostat. Za 10 let to dopadne stejně. Pár linek bude mít smysl, pár se udrží, ale rozvíjet to nikdo už nebude.

Jen - nepřihlášený host (...218.165...)
05.07.2023 22:17

Ano. duvodem je ekonomika. i “blbá” 737-700 doletí půl světa, ale musí být poloprázdná

Rampa - nepřihlášený host (...48.2...)
05.07.2023 17:24

Zaujala mě zmínka o tom letu Cairns - Tokio (srovnatelném s Paříž - New York) Boeingem 737-700. To znamená, že úzkotrupá letadla na tyhle relace už dávno existujou, jen se na ně nepoužívají.

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace