IATA kritizuje vlády za pozdní zveřejňování vyšetřovacích zpráv

  • 09.06.2023 08:00

Sdružení IATA (International Air Transport Association) kritizuje vlády, že včas nezveřejňují zprávy o vyšetřování nehod. Včasné zveřejnění zprávy je důležité pro letecké společnosti, výrobce, pojišťovny i regulátory.

Šéf IATA Willie Walsh zdůraznil, že zprávy z vyšetřování jsou jedním z nejdůležitějších zdrojů, jejichž analýza pomáhá zvýšit bezpečnost letecké dopravy. To však platí pouze v případě, pokud je zpráva kompletní a včasná.

Chicagská konvence (Convention of International Civil Aviation) vyžaduje zpracovat a předložit předběžnou zprávu organizaci ICAO do 30 dní po události a závěrečnou zprávu nejpozději do 12 měsíců. Pokud závěrečnou zprávu nelze v této době zveřejnit, stát musí v této lhůtě předložit alespoň průběžnou zprávu o vyšetřování.

Přesto pouze v 96 případech byly zprávy z 214 incidentů v období 2018-2022 zpracovány v předepsaných lhůtách. Pouze 31 závěrečných zpráv bylo publikováno v době kratší než 12 měsíců od události. Většina (58) závěrečných zpráv byla publikována v rozpětí od 1 do 3 let od události.

IATA navíc konstatuje, že ve většině případů průběžná vyšetřovací zpráva neobsahuje více informací než předběžná zpráva.

Podle Walshe jde o neakceptovatelné porušení Konvence. Příkladem budiž zpráva CAAC z března 2023 týkající se katastrofy letadla Boeing 737-800 linky MU5735 společnosti China Eastern Airlines, ke které došlo 21. března 2022. Při katastrofě zahynulo všech 132 osob na palubě. Průběžná zpráva z března 2023 neobsahuje v podstatě nic jiného než jen konstatování, že odborníci podrobně studují trosky. Doposud tedy vůbec není jasné, co způsobilo náhlý střemhlavý let letadla do země. Zpráva neobsahuje ani údaje ze zapisovačů. Záznamy ze zapisovačů se podařilo zajistit již několik dní po katastrofě.

Americký národní úřad pro bezpečnost dopravy NTSB v prosinci 2022 a lednu 2023 veřejně kritizoval závěrečnou vyšetřovací zprávu katastrofy letadla Boeing 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines publikovanou etiopským regulátorem AIB. Úřadu NTSB se nelíbí, že zpráva nezahrnula komentáře NTSB. Zpráva AIB nevěnovala dostatečnou pozornost „lidským“ faktorům a cizím předmětům, které sehrály v katastrofě významnou roli. (Foto: Reuters, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Radek - nepřihlášený host (...192.86...)
09.06.2023 14:08
IATA a NTSB

Ve spoustě zemí prostě komise nenapíše pravdu, protože by se to nelíbilo vládě dané země - vidíme to u čínského vyšetřování, kdy na 95% šlo o sebevraždu pilota. Totéž bylo při vyšetřování egyptské sbevraždy pilota (s letadlem plných cestujících) a nebo při únosu/sebevraždě malajského MH370. Místní vláda si nepřeje napsat pravdu, tak se to zamlží, nebos e napíšou všechny možnosti a neřekne se, která je téměř jistá. Úplně nezávislé vyšetřování, jak jsme na tom v Evropě, USA a zbytku civilizovaného světa zvyklí, bohužel není samozřejmé.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace