Boeing: nový letoun, certifikace 737 MAX a druhá linka montáže Dreamlinerů

  • 04.06.2023 17:00

Na setkání s novináři 30. května 2023 konstatoval šéf Boeingu Dave Calhoun pokrok, kterého Boeing dosahuje v postupném odstraňování výrobních a dalších potíží, a které se táhnou od katastrofy letadel 737 MAX.

Calhoun uvedl, že momentálně má výrobce dlouhodobě uloženo asi 230 letadel 737 MAX, z nichž 140 je určených pro čínské zákazníky. Čína sice vrátila MAXy do provozu, zatím však neprojevila zájem převzít uskladněná letadla.

Čína v minulosti odebírala 25% až 30% produkce Boeingu. Jak bude obchod vypadat v nadcházejícím období není jasné. Boeing je přesto přesvědčen, že dokáže být úspěšný případně i bez čínského trhu. Tím také zřejmě reagoval na první komerční let čínského C919. Ten Dave Calhoun považuje za dobrý letoun. Během pěti let chce Čína dosáhnout roční produkce 150 letadel.

Kromě MAXů „skladuje“ Boeing také 90 letadel 787 s výrobními defekty, které musí být před dodáním zákazníků opraveny.

Dave Calhoun předpokládá, že všechna uskladněná letadla budou předána zákazníkům do konce roku 2024.

Plán na letošní rok je dosáhnout do konce roku měsíčního tempa výroby letadel 737 38/měsíc a 50/měsíc okolo roku 2025. Produkce letadel 787 se má postupně zvýšit na 5/měsíc do konce roku a 10/měsíc okolo roku 2025.

Nový letoun nejdříve v roce 2035

Dave Calhoun zopakoval, že nový letoun připraví Boeing pro trh nejdříve v roce 2035. To odůvodnil tím, že v současné době nejsou technologie, které by podpořily vývoj nového letadla. Není příhodná technologie a ani motory, které by umožňovaly dramatický pokrok.

Dave Calhoun krátce po svém nástupu do pozice generálního ředitele zastavil práce na modelu NMA (New Midmarket Airplane), a to ze stejného důvodu. V dubnu 2020 pak Boeing vycouval z návrhu společného podniku s Embraerem. Podnik měl být odpovědný za vývoj a prodej letadel s kapacitou 100-150 cestujících.

Vloni 2. listopadu Dave Calhoun oznámil, že firma neplánuje žádný nový model do roku 2035. Jak bude nový letoun vypadat není otázka, na kterou lze dnes odpovědět. Na obzoru je podle Dave Calhouna několik možností, ale zatím je potřeba počkat. Pokrok by mohly přinést v budoucnosti např. motory CFM International RISE s otevřeným ventilátorem, které (zatím alespoň teoreticky) mohou přinést až 20 % úsporu paliva proti motorům Leap. Letadlo může mít revoluční konstrukci trupu. Dnes však nemá smysl vyrábět nový letoun, který by nenabízel více než jen konvenční parametry.

Dave Calhoun naznačil, že letoun bude využívat kompozitních materiálů, mít zcela nový profil křídla a dovolí plně autonomní let, a to na vysokých podzvukových rychlostech. Nebude se jednat o žádné velkoletadlo s vysokou kapacitou cestujících.

Komentoval rovněž spekulace o konkurenčním Airbusu A220-500. Je přesvědčen, že nijak neohrozí postavení 737-8, který má na trhu pevné místo. Boeing neplánuje vývoj žádného nového letadla s kapacitou nižší než 146místný 737-7.

Konkurence

Dave Calhoun jasně a otevřeně potvrdil, že Boeingu se nepodaří získat 50 % podíl na trhu. Tržní podíl, který Boeing ztratil v posledních čtyřech letech a ztrácí nadále je příliš veliký. Rezolutně však odmítl, že Boeing se cítí být pod tlakem či ve spěchu.

737 MAX

Certifikace 737-7 probíhá podle vyjádření výrobce pomaleji, než se předpokládalo, neboť regulátor k certifikaci nově požaduje ještě dodatečné dokumenty, které dříve vyžadovány nebyly. Boeing je přesto přesvědčen, že certifikaci získá do konce tohoto roku.

Největší verze, MAX 10, má být certifikována do konce roku 2024.

Druhá linka finální montáže 787

K zahájení výroby se blíží druhá linka finální montáže letadel 787. Jedná se o linku, která se do Charlestonu přestěhovala v rámci racionalizace výroby po zastavení výroby Dreamlinerů v Everettu. Rozhodnutí soustředit výrobu letadel 787 v Charlestonu bylo motivováno úsporou nákladů a omezeními linky v Everettu. V Everettu byly vyráběny pouze verze -8 a -9. Nemohla být použita pro výrobu -10, neboť některé komponenty z rozměrových důvodů nebylo možno jednoduše dopravit z Charlestonu do Everettu. Rozhodnutí bylo sice z finančního hlediska logické a správné, pouze nevzalo v úvahu tradičně nízkou kvalitu výroby v Charlestonu.

Vrcholné tempo produkce Dreamlinerů bylo 14 letadel/měsíc, a to 7 z Everettu a 7 z Charlestonu. Ještě před začátkem pandemie bylo tempo sníženo na 12/měsíc. Během pandemie se kvůli propadu poptávky tempo snížilo na pouhá 3 letadla za měsíc, takže spouštět novou linku nemělo smysl. Nyní Boeing využívá prostor haly finální montáže k opravě výrobních defektů letadel 787.   

V červnu se má produkce Dreamlinerů zvýšit na 4/měsíc a do konce roku na 5/měsíc. Druhá linka, kterou Boeing v dohledné době reaktivuje má umožnit tempo až 10 letadel/měsíc (proti dříve dosahovanému maximu 7/měsíc). Závod v Charlestonu má přitom další možnosti produkci zvýšit. Kolik je produkční maximum závodu Boeing odmítl sdělit. S ohledem na počty zaměstnanců lze odhadnout, že tempo může dosáhnout 14/měsíc. Plán vyrábět 10/měsíc v roce 2025 je proto velmi realistický.

(Foto: LNA, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace