Kdo poslední dobou odlétal ze Schipholu (Aalsmeerbaan či Kaagbaan), mohl si všimnout řady odstavených Embraerů, některé z nich jsou bez motorů. Společnost KLM Cityhopper nyní oznámila, že bude muset kvůli výpadku letadel „drobně upravit“ letový řád, aniž by specifikovala, o kolik a na kterých linkách bude škrtat. Mimo provoz je až osm letadel E-Jet E2, aktuálně počátkem května jich bylo vyřazeno sedm. Jeden z odstavených strojů je mimo provoz již od prosince.
Generální ředitelka KLM Marjan Rintelová se vydala do Brazílie jednat o problému s Embraerem, byť není jasné, jak by Embraer mohl situaci ovlivnit.
Podle serveru planespotters.net mají KLM Cityhopper ve své flotile z celkových 62 letadel 15 Embraerů E195-E2, které pohání problémové motory Pratt & Whitney PW1900G. Pokud je tedy až osm letadel vyřazeno, je to více než polovina flotily E-Jet E2 a zároveň více než 10 % celkové flotily KLM Cityhopper. To dává konkrétnější představu o rozměru oněch „drobných úprav“ v letových řádech.
KLM Cityhopper provozují E195-E2 od února 2021.
Výrobce motorů PW v dubnu oznámil, že vyřešit problém si vyžádá několik let, řešení vidí v horizontu roku 2025. Problém se týká motorů PW1700G, PW1900G, PW1100G-JM a PW1500G-JM.
Helvetic mají mimo provoz jeden E190-E2 z celkem 12 letadel E-Jet E2. Azul mají mimo provoz 3 z 16 letadel E195-E2, Air Astana odtavily v prosinci jeden z pěti E190-E2.
Úpravy letových řádů hlásí také nízkonákladová odnož Air France-KLM, společnost Transavia, byť v tomto případě se nejedná o problém motorů, ale nedostatku provozuschopných letadel Boeing. Rozsah škrtů aerolinka nespecifikovala. V dubnu a květnu škrtla asi 5 % kapacit s tím, že další škrty budou následovat i v červnu.
V případě Transavie spočívá problém v pozdních dodávkách náhradních dílů od Boeingu. Kromě toho 5 letadel, která původně provozovala Blue Air, nemůže do vzduchu z administrativních důvodů. Společnost problém řeší s regulátorem FAA.
Nizozemská odnož provozuje místo 45 letadel nanejvýš 39. Firma zároveň trpí nedostatkem pracovníků, což je částečně způsobeno probíhajícím přeškolením části personálu na nástup letadel Airbus A321neo, která mají přijít ke společnosti letos.
Asi 2000 cestujících vymáhá za zrušené lety od Transavie soudní cestou kompenzace.
Problém společnosti přitom není nikterak nový. Transavia krátila své letové řády také vloni, a to v podstatě ze stejných důvodů. (Foto: Aerospace Manufacturing & Design, SkyTeam Virtual, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém