Airbus A321neo, A321LR a XLR

  • 09.05.2023 10:00

Šéf Ryanairu Michael O’Leary nazývá Boeing 737-8200 „Gamechanger“. Jednak proto, že se tím v citlivé době vyhnul označení MAX, a také proto, že díky zlepšené palivové efektivností a zvýšené kapacitě ze 189 na 197 cestujících nabízí letadlo úsporu na sedačku okolo 16 % proti typu 737-800. Cestující navíc jsou v podstatě čistý profit. Méně nadšení vyvolá u cestujícího 28palcová rozteč sedadel, ale ta se na kraších linkách už stává novou normou.

Na straně Airbusu by označení „gamechanger“ nepochybně zasloužil A321neo, který přepraví až 240 cestujících, nejvíce z nyní vyráběných jednouličkových letadel. A320neo je dnes nejprodávanější řadou letadel a z této řady je nejprodávanějším právě verze A321neo. Tím spíše je „gamechangerem“ nadcházející model A321XLR (eXtra Long Range), který ve dvoutřídní konfiguraci přepraví 206 cestujících na vzdálenost až 8700 km, a to proti 6000 km u A321neo či 7400 km u A321LR. A321XLR tak přináší proti standardnímu A3231neo 30% nárůst palivové efektivnosti. Díky těmto vlastnostem představuje unikátní příležitost zpřístupnit cestujícím dálkové linky za rozumné peníze. Může přinést další revoluci do dálkového létání.

Letoun byl představen a prodeje zahájeny na pařížské Air Show v červnu 2019. O vývoji letadla a jeho inauguraci v Paříži rozhodl Airbus přitom jen několik týdnů před výstavou. Zájem o model a jeho prodeje Airbus pozitivně zaskočily. Airbus na letoun eviduje přes 500 objednávek. Ne všechny objednávky jsou nové, řada společností konvertovala existující objednávky A321neo na XLR, řada si zajistila opce na A321neo s možností vybrat mezi A321neo a A321XLR. Pro Airbus je to trefa, neboť na A321XLR vydělá více.

Někteří dopravci volí A321XLR jako náhradu za dosluhující Boeingy 757, neboť od Boeingu se nástupce 757 nedočkaly a ani nedočkají. Boeing totiž do roku 2035 žádný nový model letadla mít nebude.

Největšími zákazníky jsou IndiGo, American Airlines, United Airlines, Air Canada, ale také Wizz Air.

Leteckým společnostem dává A321XLR více flexibility, umožní nabízet nízkonákladová dálková a mezikontinentální spojení, „tenké“ dálkové linky či rozlétávat nové, na které pak nastoupí širokotrupá letadla. A321XLR zahájí komerční provozu ve druhé polovině roku 2024 a je posledním představitelem řady A320neo. Pak nastoupí řada označovaná někdy jako A321.5 nebo A322.

Čím se XLR liší (ve zkratce)

Hlavní odlišností verze XLR od LR je (trvalá) instalace zadní centrální nádrže (Rear Center Tank - RCT) s kapacitou 12 900 litrů paliva. Kromě toho má A321XLR rozšířenu hlavní středovou nádrž na 8 200 l (Additional Centre Tank – ACT). Přední přídavná nádrž má dodatečnou kapacitu 3 120 l. Celkem A321XLR pojme 32 940 l paliva.

Zvýšená maximální vzletová hmotnost si vynutila zesílení podvozkové části. Kromě toho má XLR některá další zlepšení, jakou jsou úprava směrovky, zavedení elektrického ovládání směrovky a úprava klapek pro zlepšení letových vlastností na nižších rychlostech.

Americký regulátor FAA vloni uplatnil na konstrukci dodatečné nároky na pevnost zadní nádrže v případě nouzového přistání a její odolnost proti požáru, což si vyžádá další zvýšení hmotnosti. Airbus proto musí nyní ubrat tyto kilogramy jinde (nebo snížit spotřebu). Další úpravy tak zřejmě dozná interiér a letoun může dostat další zjemnění aerodynamiky, aby se snížila spotřeba a letadlo dosáhlo doletu 8700 km.

Mezi další drobné úpravy XLR patří rozšíření zadního nákladového prostoru a zdvojnásobení nádrže na pitnou vodu na 400 litrů.

Verze LR se od standardního „neo“ liší pouze počtem nádrží, jinak jde o stejná letadla. Maximální vzletová hmotnost XLR je o 4 tuny vyšší než LR.

Z komerčního hlediska je model XLR pro Airbus důležitý. Posiluje konkurenční převahu řady A30neo proti řadě 737 MAX, a to včetně přicházející verze MAX 10. Boeing v této kategorii nemá co nabídnout, podobně jako v kategorii, kde má Airbus A220. Airbusu přinesou prodeje 321XLR vyšší zisk a řada A320neo je pro něj hlavním generátorem zisku.  (Foto: Airbus, Aerotec, planesa.cz, tab.: Boeing, Airliners.net)


Fotografie k článku



Komentáře



Pavel Nýč - nepřihlášený host (...98.72...)
11.05.2023 06:57
Palivová efektivnost versus velikost nádrže

V článku chybně uvádíte 30% nárůst palivové efektivnosti. Asi jste mysleli navýšení doletu (ale díky větším nádržím).

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace