Krize motorů Pratt & Whitney GTF nabývá vážných rozměrů

  • 06.05.2023 09:30

Problémy s motory Pratt & Whitney Geared Turbofan (GTF) donutily nejnověji iráckého regulátora ICAA uzemnit až na další všechna letadla Airbus A220-300 společnosti Iraqi Airways. Společnost provozuje čtyři exempláře A220. Úřad zahájil v této věci vyšetřování. Že motory jsou defektní je naprosto zřejmé z přiložených fotografií. Iraqi Airways se tak stávají poslední známou obětí těchto motorů. Data serveru Flightradar24.com ukazují, že od 3. května Iraqi Airways letadla A220 nepoužívají.

Tento týden ohlásila bankrot indická Go First, která jako příčinu bankrotu uvedla právě problém motorů Pratt & Whitney GTF, který si vynutil odstavení poloviny flotily A320neo. Dopravce si také stěžuje, že Pratt & Whitney ignoroval příkaz arbitrážního soudu, aby uvolnil pro Go First náhradní motory. Go First proto hodlají Raytheon Technologies žalovat.

Společnost Go First informovala server FlightGlobal, že v posledních letech vyměnila na 510 motorů PW1100G, přičemž jen za poslední měsíc evidovala 64 incidentů těchto motorů. Podle The Indian Times nalétaly stroje Go First na motorech GTF v průměru 7 000 hodin, zatímco projektovaná životnost je 12 000 hodin. Nedostatek motorů způsobil, že společnost musela během posledních tří let odstavit zcela nová letadla A320neo na celkem 17 244 dní, tj. ekvivalent 47 let.

Společnost Hawaiian informovala, že kvůli odstavení letadel A320neo jí podstatně vzrostly provozní náklady, neboť za odstavená letadla musí na linkách zaskakovat Airbusy A330.

Air Tanzania informovaly, že zatímco motory měly podle propočtů vydržet (v přepočtu) 5 260 přistání, realita je taková, že motory nevydrží (v přepočtu) ani 1 000 přistání.

Egypt Air má odstaveno 7 z celkem 12 letadel A220, Air Senegal odstavily svůj jediný A220.

Swiss právě ohlásily, že mají odstavenu třetinu flotily A220.

Pro provozovatele Airbusů A220 je situace zvláště kritická, neboť PW1500G jsou jedinou motorizací letadel. U řady A320neo si zákazník alespoň může zvolit buď Pratt & Whitney PW1100G nebo CFM International Leap-1A. Někteří provozovatelé, např. IndiGo, již od Pratt & Whitney utekli a přešli k CFM.

Společnost Cirium v březnu zveřejnila, že mimo aktivní provoz je až 12 % letadel řady A320neo s motory GTF. To sice nezbytně neznamená, že všechna tato letadla jsou odstavena kvůli problémům motorů, ale 12 % je násobně více než podíl odstavených A320neo s motory CFM International.

Motory GTF provází problémy od samého počátku a zdá se, že výrobce přes opakované ujištění, že je vše vyřešeno, zjevně není schopen uvést motory do přijatelného stavu. Tak jak se do provozu nyní dostává více motorů, tak se také více projevuje nedostatek náhradních dílů, zahlcují se opravárenské kapacity výrobce a nepřiměřeně se prodlužují doby opravy. Dopravci čekají na motory z opravy i více než rok. Motorů se nedostává ani Airbusu pro nová letadla. (Foto: ICAA, Pratt&Whitney, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



MichalC (...136.77...)
07.05.2023 15:38

petrp: odstavená letadlas A220 komunikovaly Swiss. Zda a jak si poradila Lufthansa nevíme, protože takovou infromaci firma nezveřejnila. Čtvrtletí však skončily ve ztrátě, takže Lufthansa má určitě prostor pro zlepšení výsledků

petrp (...160.29...)
07.05.2023 06:04

Gajda:...já nenapsal nemají, já napsal neslyšel, netroubí to do světa.Každopádně se s tím v počtu cc 50 letadel asi poradili lépe nežli ostatní.

Gajda - nepřihlášený host (...49.226...)
06.05.2023 17:24

petrp: a D-AINL, D-AINM, D-AINP jsou na zemi z dlouhé chvíle?

petrp (...86.243...)
06.05.2023 15:59

Dobře tedy, LH má celkem skoro padesát letadel A320neo fam. s těmito motory a o problémech jsem neslyšel.....zajímací.

Tomáš - nepřihlášený host (...233.20...)
06.05.2023 14:12
Hawaiian

V tomto případě je to myšleno jako A320 family. Tedy Hawaiian má 18 ks A321neo.

petrp (...160.29...)
06.05.2023 11:50

Hawaiian má A-320?

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace