Qatar Airways & Airbus: objednávky obnoveny

  • 04.02.2023 08:30

Společnosti Qatar Airways a Airbus ve středu ohlásily, že svůj spor okolo defektu povrchu letadel A350 vyřešily smírem mimosoudní cestou.

Podle informací deníku the Wall Street Journal Airbus ve čtvrtek obnovil zrušené objednávky letadel pro Qatar. Dodáno bude 50 letadel A321neo a zbývajících 23 letadel A350.

Vzhledem k tomu, že výrobní sloty na A321neo byly v mezidobí distribuovány jiným zákazníkům, Qatar převezme první A321neo až v roce 2026. To představuje zpoždění tří let. První A350 z obnovené objednávky Qatar převezme letos.

Airbus oznámil, že opraví lak 30 letadel uzemněných letadel A350. K tomu bude použito nové řešení, kdy je lak nanesen na perforovanou metalickou fólii namísto metalické mřížky. Fólie či mřížka slouží odvodu statické elektřiny.

Podobnými problémy trpí Dreamliner. Z křídel některých letadel se rovněž loupe barva.

Problémem Airbusu i Boeingu je různá teplotní roztažnost laku a jeho nižší přilnavost na kompozitním povrchu, resp. metalickém elementu. (Foto: Airline Suppliers, Airline Ratings, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Tomáš Kohout - nepřihlášený host (...76.35...)
04.02.2023 22:14
Tahokov

Neni to plotové pletivo ale “expanded copper foil” neboli tenký měděný “tahokov”. V tomto případě je vodivost dobrá.

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Tahokov

petrp (...250.30...)
04.02.2023 16:18

proudař/O.M.: naprostý souhlas a děkuji....palec nahoru!
P.S.: Nechcete napsat redakci , že byste sem tam napsali nějakou AKT?
Já jsem se domníval, že problém bude v tepelné roztažnosti působené změnami vnějších teplot....ale proudařův článek vše vysvětlil.Dík...

proudař - nepřihlášený host (...24.42...)
04.02.2023 12:57
bludný proudař

Já jsem to pochopil takhle: mřížka = pletivo, vzniklé střídáním drátků nahoru/dolu. Kontaktní plocha mezi jednotlivými drátky je tenká, pouze v místě dotyku (viz příklad pletivo kolem zahrady).
Děrovaná fólie = souvislá vrstva, která je odlehčena dírami a zároveň díky dírám může lepidlo protéct na druhou stranu. Styčná plocha mezi jednotlivými "drátky alá pletivo" tady není, protože je to celé jedna spojitá vrstva s plným profilem vodiče = celé vrstvy. Nemá úzká místa, proto taková fólie lépe vede proud.
Úvaha: pokud letadlo z různých důvodů sbírá z okolí statickou elektřinu, pak v místech, kde se přenáší jeden směr na druhý (polarita sběru a odevzdávání energie), procházejí mřížkou/fólií největší proudy. Asi se tím mřížka i ohřívá a ohřívá se víc, než by se ohřívala fólie, která má větší "profil vodiče". Proto mi připadá pochopitelé, že takovým místem je styk křídla s trupem a uvedený typ jevu není v jiné části letadla tak intenzivní, protože tam to mřížka celkem dává. Je také možné, že u letadel s vyšším podílem kompozitů musí tato tenká vrstva odvést více statické elektřiny než u letadel, kde významnou část statického náboje odvádějí kovové konstrukční prvky, takže tento jev nevznikl. Očekával bych proto, že tento typ opravy se bude týkat pouze nějaké části kolem centroplánu. Ale je to jen úvaha, někdo to sem třeba napíše přesněji.

O. M. - nepřihlášený host (...72.195...)
04.02.2023 12:41

Zjednodušeně: mřížka je síťka z drátů, perforovaná fólie je děrovaný plech.
Předpokládám, že se to nebude měnit komplet, ale jen postižená místa plus nějaké okolí.
Záměna nejspíš zejména kvůli tomu, že teď už používají jen tu fólii.

petrp (...250.30...)
04.02.2023 11:57

...ale brousit to z celého trupu, tak u toho být tedy nechci:-D

petrp (...250.30...)
04.02.2023 11:56

MichalC...já si to dost dobře neumím představit mimo lokálních oprav a co se týče té folie/mřížky, tak mi to přijde také takové ......jediné co jsem vypátral, tak jsou rozměry/rozteče (případně způsob vyroby) děr a síla folie/mřížky...zcela jedno, jak tomu říkáme, prostě měděná osnova:-D

MichalC (...58.114...)
04.02.2023 09:54

petrp: Airbus technologicky postup zameny metalicke mrizky za perforovanou folii nezverejnil.

petrp (...250.30...)
04.02.2023 09:29

...a pak by mě zajímal rozdíl mezi perforovanou metalickou fólii namísto metalickou mřížkou:-D

petrp (...250.30...)
04.02.2023 09:12

...je lak nanesen na perforovanou metalickou fólii namísto metalické mřížky. Fólie či mřížka slouží odvodu statické elektřiny.
Prosím autora o upřesnění....pokud je na letadle, cituji: metalická folie NEBO metalická mřížka.......
v žádném případě nelze lak nanést namísto , pravděpodobně je nutná i výměna této mřížky/folie.
Mohl by to vysvětlit?
Předpokládám, že je s tématem obeznámen, když o něm píše, já tápu.
Díky za vysvětlení.

Celkem 9 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace